RK basisschool De Startbaan

Smirnoffstraat 15 2171 NZ Sassenheim

  • Schoolfoto van RK basisschool De Startbaan
  • Schoolfoto van RK basisschool De Startbaan
  • Schoolfoto van RK basisschool De Startbaan
  • Schoolfoto van RK basisschool De Startbaan
  • Schoolfoto van RK basisschool De Startbaan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

 Om de ontwikkeling van uw zoon of dochter goed te kunnen volgen, maakt de Startbaan gebruik van het Cito Volgsysteem primair onderwijs. Met het leerlingvolgsysteem worden de leervorderingen gedurende de hele basisschooltijd (groep 3 – 8) gevolgd. Met genormeerde Cito toetsen krijgt de leerkracht zicht op waar uw kind staat in zijn ontwikkeling. De leerkracht kan de onderwijsbehoefte signaleren en bijvoorbeeld zien welke leerlingen extra aandacht of uitleg nodig hebben. Zo kan er worden ingespeeld op de behoeftes van uw kind. In de groepen 1 en 2 worden kinderen systematisch door de leerkracht geobserveerd op verschillende facetten van hun ontwikkeling. 

Door,  naast de informatie die hij zelf al verkrijgt over zijn leerlingen, ook twee keer per jaar de toetsen van Cito af te nemen, kijkt een leerkracht weer even met een frisse blik naar alle leerlingen. De nieuwe informatie geeft de leerkracht de kans om het onderwijs tijdig bij te sturen en geeft uw kind de beste kans om zijn talenten te ontwikkelen. De Cito toetsen worden, in groep 3 tot en met 7, afgenomen in de periode januari/februari en mei/juni. In groep 8 worden de reguliere toetsen, in verband met het moment van het geven van het schooladvies én het moment van afname van de Centrale Eindtoets, in medio oktober afgenomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overstapprocedure PO-VO is te downloaden op onze website: www.destartbaan.org
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Grote waarde wordt gehecht aan een veilig klimaat, waarbinnen de kinderen optimaal de kans krijgen zich te ontwikkelen tot ‘wat zij wensen te zijn in de toekomst’.

Dit pedagogisch klimaat wordt op De Startbaan gekenmerkt, door: 

·        een sfeer van onderlinge verbondenheid

·        een gevoel van vertrouwen, (sociale) veiligheid, openheid en welzijn

·        waardering voor ieders eigenheid (kwaliteiten en talenten)

·        ruimte voor autonomie / zelfstandigheid

·        een kader van structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid

·        een ordelijke (onderwijs)omgeving, die weet te inspireren en te stimuleren

·        ruimte voor samenwerking / het bundelen van krachten, om samen te komen tot het beste resultaat voor onze kinderen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verbinding
  • vertrouwen
  • verwondering

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven