Rooms Katholieke Basisschool de Springplank

Kagerplein 30 2172 EA Sassenheim

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na elke doorstroomtoets evalueert de leerkracht van groep 8 de uitslag, in samenspraak met directie en Intern Begeleider. Aan de hand van de evaluatie neemt de school maatregelen om haar onderwijs te verbeteren. Mogelijke aanpassingen worden besproken in het Management Team (MT) en gedeeld met het team. Wij maken gebruik van de doorstroomtoets van het CITO (sluit aan op Leerling in Beeld).  

De verplichte doorstroomtoets wordt gebruikt als indicatie voor het VO. Ons "eigen" leerlingvolgsysteem en, vanzelfsprekend, de werkhouding en motivatie van de leerling, vormen echter voor ons de leidraad voor de verwijzing naar het VO. Dit geeft een beter en reëler beeld dan de momentopname van de eindtoets. Vanaf groep 7 krijgen kinderen en ouder(s) jaarlijks een uitstroomprofiel, met daarin de te verwachten uitstroom na de basisschool.

Ruim voor de uitslag van de verplichte doorstroomtoets krijgen leerling en ouder(s) in een gesprek te horen wat het schooladvies is. Dit advies kan naar boven worden bijgesteld als de doorstroomtoets beter wordt gemaakt dan verwacht.

Opgemerkt dient te worden dat de verplichte doorstroomtoets alleen de cognitieve vaardigheden van taal en rekenen meet. Deze zegt niets over de andere kwaliteiten en vaardigheden die kinderen ook hebben.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Schooljaar 2023-2024 stapt de school over naar Leerling in Beeld, een leerling volgsysteem voor de kernvakken: taal, rekenen en lezen. Leerling in Beeld is ontwikkeld door het CITO. Twee maal per jaar worden de leerlingen, vanaf groep 3 getoetst op deze vaardigheden. Resultaten worden intern besproken met intern begeleider en de leerkracht van de groep. Waar nodig worden acties voor verbetering ingezet. Verbeteringen kunnen op schoolniveau en/of klassenniveau plaatsvinden. In gesprekken met ouders en kinderen worden de resultaten van deze toetsen gedeeld, besproken en worden er afspraken gemaakt voor verbetering.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de maand december gaat de school in gesprek met de ouders en kinderen van groep 8 over het schooladvies voor het vervolgonderwijs.
Het advies wordt gegenereerd uit de gegevens van het leerlingvolgsysteem, dat een beeld geeft van de competenties van de leerling.
Naast leergebieden kijken we ook naar positieve kwaliteiten van leerlingen zoals: doorzettingsvermogen, werkhouding en concentratie.
In samenspraak met de leerkracht van groep 6, 7, 8 en de Intern Begeleider (IB) komt er een schooladvies.

Vanaf groep 7 krijgen de ouders en leerling een uitstroomprofiel mee, op basis van de laatst afgenomen"Leerling in Beeld"resultaten, aangevuld met de andere niet cognitieve vaardigheden van de leerling. In begin februari wordt de "doorstroomtoets" afgenomen in groep 8. Rond 15 maart wordt de uitslag verwacht en uiterlijk 24 maart krijgen de ouders het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden ouders hun kinderen aan bij de VO school, passend bij het definitieve advies.
Tevens proberen we leerlingen voor te bereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs door bezoekjes te brengen aan deze scholen.
De Springplank heeft altijd een "warme" overdracht met het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals: samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaamheid. Sociale  competenties dragen daarmee bij aan een positief, sociaal en veilig klimaat, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

Leerlingen komen pas tot leren als zij zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Deze houding verwachten we van leerlingen, leerkrachten en ouders en zorgt voor een veilig klimaat. Wij bieden een gestructureerde omgeving waarin de leerlingen zich binnen gestelde kaders kunnen bewegen. Regels en afspraken zijn nodig om tot en fijne leer -en werkomgeving te komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij vertrouwen elkaar
  • Wij werken, spelen samen
  • Wij vieren samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven