Rooms Katholieke Basisschool de Springplank

Kagerplein 30 2172 EA Sassenheim

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een gemêleerd gezelschap. Naast ervaren collega's is ons team de afgelopen jaren versterkt met een aantal jonge leerkrachten. Op dit moment werken er bij ons op school naast parttimers collega's ook nog enkele collega's fulltime . De diversiteit is nog geen afspiegeling van de maatschappij.

We streven naar niet meer dan 2 personen in een groep. 

De directie wordt gevormd door een directeur en een adjunct-directeur, samen met de Intern Begeleider geven zij sturing aan het team.

Ondersteuning is er door: vakleerkrachten (muziek en gym), klassenassistenten en een conciërge.

De kracht van ons team is transparantie en collegiale consultatie.

We zijn er samen voor de kinderen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht afwezig is, wordt alles in het werk gesteld om voor een vervanger te zorgen. Als eerste maakt de school gebruik van de vervangingspool van Sophia Scholen en de collega's. Indien dit niet mogelijk is, splitsen we de groep op en verdelen we de kinderen over andere groepen van de school. In het uiterste geval, dus alleen op momenten dat goed onderwijs echt niet mogelijk is, wordt er een groep naar huis gestuurd. Daarover  wordt u tijdig geïnformeerd, zodat u uw maatregelen kunt treffen. Op de eerste ziektedag van een leerkracht wordt er nooit een groep naar huis gestuurd, vanaf de tweede dag is dit mogelijk als er geen vervanger gevonden kan worden en goed ondrwijs niet mogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we in beginsel met jaargroepen, d.w.z. dat de leerlingen met een geringe spreiding in met name leeftijd (max. 1 jaar) in een groep bijeen geplaatst zijn. Vanwege de beschikbare formatie kan het gebeuren dat we één of meerdere combinatieklassen moeten vormen. De jongste kinderen (groep 1 en 2) zitten in gemengde (heterogene) groepen bijeen.

Externe factoren kunnen het soms noodzakelijk maken van dit principe af te wijken. Er is een aantal afspraken gemaakt over de wijze waarop de kleuters over de groepen verdeeld worden. Bij de samenstelling van de kleutergroepen hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  • De verhouding jongens-meisjes
  • Geen broertjes/zusjes bij elkaar (bij plaatsing van tweelingen vindt vooraf overleg met de ouders plaats).

Het besluit in welke groep een kind geplaatst wordt ligt altijd bij de school. Ook de overgang van groep 2 naar groep 3 valt onder het besluit van de school. De overgang heeft niet meer zozeer met de leeftijd te maken, maar wel met de ontwikkeling die een leerling heeft doorgemaakt. De school zal hierbij kijken naar de werkhouding, de cognitieve en sociale ontwikkeling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, toetsen (bij twijfel), en de concentratie- spanningsboog.
De intern begeleider wordt hier altijd nauw bij betrokken.

In principe gaan kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn ‘versneld’ door de kleuterbouw: zij kleuteren dus minder dan twee jaar. Als een kind nog niet alle vaardigheden bezit, kan de keuze om langer te kleuteren wel gemaakt worden. Indien we een kind langer laten kleuteren beoordeelt de inspectie dit als kleuterverlenging. Hiervan is concreet sprake als een leerling op 1 oktober van een bepaald jaar voor de eerste keer in groep 3 zit en op dat moment 7 jaar of ouder is.
Een kleuterverlenging houdt per definitie niet in dat een kind later in zijn basisschoolperiode niet nogmaals kan/mag doubleren.
Een school mag zelf bepalen hoe vaak een kind blijft zitten. Het is echter wel een eis van de onderwijsinspectie, dat een kind voordat het 14 jaar wordt de basisschool heeft verlaten. Een kind mag dus niet meer op de basisschool zitten in het schooljaar waarin het de leeftijd van 14 jaar bereikt.
Voor verdere informatie verwijzen wij naar de onderwijsinspectie.

Alle groepen krijgen bij ons muziekles van de vakdocent. Helaas niet iedere week. Volgens een vast schema krijgen de groepen twee keer een maand muziekles. Naast de methode 123Zing, die de leerkrachten de andere maanden gebruiken heeft de vakleerkracht ook een eigen inbreng.

De groepen 3 t/m 8 krijgen gymnastiek van de vakleerkracht. Wettelijk verplicht krijgen de leerlingen twee keer per week een gymles van 3 kwartier.  Gezien de "reistijd" en afstand naar de gymlocatie worden de leerlingen van de groep 3 t/m 6 per bus vervoerd. Groep 7 en 8 gaan op de fiets. Mocht het weer het toelaten dan wordt er gekozen voor een buitenles.

De groepen 1/2 krijgen bewegingsles van de Combibrug, deze lessen vinden plaats in de speelzaal van de school. Daarnaast geven de leerkrachten regelmatig een bewegingsles in de speelzaal, waarbij veel motorische oefeningen aan bod komen. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Werkwijze kleuters

In de kleutergroepen zitten kinderen van 4, 5 en 6 jaar (heterogene groepen). Deze indeling is gekozen omdat dit belangrijk is voor de sociale vorming: de oudste kleuters vangen de jongste kleuters op, ze helpen elkaar; spelenderwijs leert de jongste van de oudste; oudste kleuters kunnen al wat meer zelfstandig werken, zodat de leerkracht op dat moment met een groepje jongsten een activiteit kan doen (bijvoorbeeld kleuren oefenen). Andersom kan dat ook, de leerkracht neemt een groepje oudsten apart en de jongsten kunnen vrij spelen in bijvoorbeeld de bouwhoek. Bij de kleuters komen de volgende ontwikkelingsgebieden aan bod: kringgedrag, werkgedrag, spelgedrag, sociaal-emotioneel gedrag, taal, rekenen, motoriek, zintuiglijk waarnemen, ruimtelijk structureren.

Wij willen ervoor zorgen dat kinderen verder komen in hun ontwikkeling en proberen hen daar zo goed mogelijk bij te begeleiden. Wij proberen een evenwicht te vinden tussen de individuele behoeften die kinderen hebben en de doelen die het onderwijs nastreeft. Met behulp van de methode Kleuterplein en het observatiesysteem KIJK! zijn we in staat om alle ontwikkelingsgebieden te behandelen. Aan de hand van herkenbare thema’s worden op deze manier de ontwikkelingsdoelen onderwezen. Uit de belevingswereld van de kinderen proberen wij samen met de kinderen onderwerpen te kiezen die wij een aantal weken centraal stellen in de klas. Het gekozen onderwerp wordt door de kinderen vertaald in verschillende activiteiten. Dit kan zijn in de bouwhoek, de spelhoek, de leesschrijfhoek, de huishoek en door middel van knutselen, tekenen enz.

Elke dag is aan de orde

Spelen met ontwikkelingsmateriaal ten behoeve van lezen, schrijven en rekenen en/of expressiemateriaal en/of instructie, kringgesprek en/of taalontwikkeling, rekenontwikkeling en/of muzikale vorming, motorische ontwikkeling: spelen binnen en/of buiten. Ieder dagdeel wordt afgesloten met een eindkring. We pleiten voor een flexibele dagindeling die ons de mogelijkheid geeft om zoveel mogelijk rekening te houden met gebeurtenissen of behoeften van kinderen.

Rupstaak

De oudste kleuters worden uitgedaagd middels verschillende ontwikkelingsgerichte materialen en opdrachten.

De speelzaal
Wij maken regelmatig gebruik van de speelzaal. Hier krijgen de kinderen bewegingsonderwijs, in spelvorm, met klein en groot materiaal.

Speelgoed/spelletjesochtend
Kinderen nemen graag speelgoed mee naar school. Ze willen alles aan de leerkracht en aan hun vriendjes en vriendinnetjes laten zien. Om te voorkomen dat er elke dag wat meegenomen wordt, mag op een aantal vrijdagochtenden in het jaar speelgoed van thuis worden meegenomen. Ook zijn er een aantal spelletjesochtenden in het jaar. Wij spelen tijdens spelletjesochtend in kleine groepjes met behulp van ouders de gezelschapspelletjes. U kunt zich daarvoor ter zijner tijd opgeven bij de leerkracht.

Expressieochtend

Enkele keren per jaar hebben we bij de kleuters een expressieochtend of middag. Deze is bedoeld om de kinderen met verschillende technieken en expressieactiviteiten kennis te laten maken. Hierbij kunnen we dan veel (uw) hulp gebruiken. Middels een briefje vragen wij te zijner tijd uw hulp.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaand schema is een inschatting van de tijd die aan elk vak wordt besteed en is een richtlijn. Hier kunnen wijzigingen in worden aangebracht, wanneer de onderwijsbehoefte van de groep om andere keuzes vraagt. 

Plusklas

Kinderen met een duidelijke didactische voorsprong van één jaar bieden wij een speciaal lesaanbod. Na een zorgvuldige screening met behulp van een digitaal handelingsprotocol hoogbegaafdheid wordt de voorsprong van een kind bepaald. Op het moment dat blijkt dat het kind meer aan kan, krijgt hij of zij naast de basisstof een aangepast programma op eigen niveau. Hieraan wordt zelfstandig in de klas gewerkt. Tijdens de vakgebieden taal en rekenen werken deze leerlingen vaak op het drie sterren niveau. Om ervoor te zorgen dat er geen hiaten ontstaan wordt een kind vooraf getoetst.

De beoordeling van het gemaakte werk en de deelname aan de plusklas vindt twee keer per jaar plaats. Resultaten worden verwerkt in het rapport. Naast de cognitieve aspecten kijken we ook naar de executieve functies: doorzettingsvermogen, motivatie, anders denken, meervoudige intelligentie, probleem oplossen e.d. Juist kinderen met meer talenten moeten ervaren dat ze fouten kunnen maken en hoe ze deze moeten oplossen. Van nature zijn zij dat niet gewend. Door ze bewust in een "leerkuil" te duwen, ervaren zij dat er andere vaardigheden nodig zijn om problemen op te lossen.

Leerlab Teylingen
Voor leerlingen met een hoog IQ en met een specifieke onderwijsbehoefte is in Teylingen het bovenschoolse Leerlab ontstaan. Dit project is in gezamenlijkheid met de scholen binnen Sassenheim en Warmond en het Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek opgezet. Leerlab Teylingen creëert de kans om niet-schoolse vaardigheden te ontwikkelen en het zelfbeeld positief te stimuleren.

Wetenschap en Techniek

Technologie speelt in onze samenleving een niet weg te denken rol. Kinderen worden steeds vaker geconfronteerd met technische oplossingen die hun leefwijze en maatschappijbeeld kunnen beïnvloeden. Het gaat er om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen, zodat de kinderen ontdekkend kunnen leren en leren om creatief problemen op te lossen.  We laten onze leerlingen vroegtijdig kennismaken met techniekonderwijs, door enerzijds praktisch aan de slag te gaan met allerlei activiteiten op het gebied van wetenschap en technologie en anderzijds door ons te richten op de principes van onderzoekend en ontdekkend leren.  Wetenschap en technologie (W&T) is een manier van kijken naar en benaderen van de wereld. Kinderen stellen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen of ze signaleren problemen of behoeften. Bij W&T-onderwijs leren kinderen antwoorden (onder-)zoeken op vragen en oplossingen bedenken voor problemen. Al doende leren kinderen zo het onderzoeks- en ontwerpproces te hanteren en zich daarbij denkwijzen eigen te maken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. Omdat de vragen en problemen altijd betrekking hebben op een onderwerp, leren ze ook over gebeurtenissen, gebieden, organismen, verschijnselen en voorwerpen die in de wereld om hen heen voorkomen of plaatsvinden. 

Beschrijving van de vakken:

Taakspel

Het Taakspel is een methode/manier om het gewenste gedrag in de groep te stimuleren. Voor iedereen is het volgende gedrag herkenbaar: praten tijdens de les, afgeleid zijn, naar buitenkijken, wiebelen op je stoel enz. Met taakspel houden de kinderen zich beter aan de regels van de groep. Onrust en storend gedrag nemen af. Leerlingen kunnen dan beter en taakgericht werken. Bovendien ontstaat er een prettiger klassenklimaat.

Nederlandse taal

Voor dit vak maken we gebruik van de nieuwste versie van de methode ‘Taal Actief’. Deze methode bestaat uit de onderdelen: ‘Taal’, ‘Spelling' en een leergang ‘Woordenschat’. Deze methode biedt volop mogelijkheden tot differentiatie.

Rekenen 

In het schooljaar 2023-2024 schooljaar maken de groepen 3 t/m 8 gebruik van de nieuwste versie van de rekenmethode Wereld in Getallen. Er is gekozen voor het werken met de papieren/digitale methode. De instructie wordt egeven met het papieren gedeelte van de methode, daarna gaan de leerlingen verder in de digitale omgeving om de vaardigheden te automatiseren. In deze methode staat het rekenresultaat en de persoonlijke groei van ieder kind centraal. De hele aanpak van de methode is hierop afgestemd. Zo start het aanbieden van een nieuw leerdoel altijd met een heldere instructie van de leerkracht. Vervolgens verwerken de kinderen het lesdoel in een  basistaak. Hierna volgt steeds een gepersonaliseerd deel, waarin de kinderen aan eigen leerdoelen werken die voor elk individueel kind op maat door het systeem (de software) worden aangeboden.  Voordeel is dat de leerling werk op zijn/haar niveau krijgt. De leerkracht monitort direct de groep, kan leerlingen hulp bieden en uitnodigen voor een verlengde instructie en kan naar eigen inzicht de leerling extra stof geven om te oefenen, herhalen, verrijken of verdiepen. De methode dekt volledig de kerndoelen die voor rekenen gelden. Vanaf groep 7 wordt er gewerkt in Streefniveaus en Functioneringsniveaus. Het F-niveau is de minimale eis voor leerlingen die de basisschool verlaten. Het S-niveau, is een hoger niveau. Hier streven we naar, maar dit is niet voor iedereen haalbaar. 

Lezen

In groep 3 gebruiken we voor het aanvankelijk lezen ‘Veilig leren lezen’ met nieuwste inzichten op leesgebied. Ook hier kan ingespeeld worden op de individuele capaciteiten van de leerling. Voor de kinderen is er ook het bij de methode behorende computerprogramma, waarmee regelmatig gewerkt wordt. Ook is er een zogenaamde ‘thuisversie’ beschikbaar. Vanaf de groepen 4 wordt er gewerkt met Estafette, een methode voor voortgezet technisch lezen. Hierbij lezen de kinderen iedere dag op eigen niveau. Het lezen wordt afgesloten met bijvoorbeeld een paar vragen en/of een stukje voorlezen. De leerlingen uit de groepen 3 en 4 die daarvoor in aanmerking komen, lezen één of meerdere keren per week naast het eigen niveaulezen ook in groepjes onder leiding van een leesouder. Leerlingen die het leren lezen lastig vinden, worden extra ondersteund met het digitale programma BOUW! Voor begrijpend lezen gebruiken wij de methode ‘Nieuwsbegrip XL’. Er wordt een tekst gelezen over actuele nieuwsonderwerpen en hierbij worden vragen beantwoord. Ook biedt deze methode videomateriaal aan als verrijking van de tekst. Voor de leesbeleving is op school een uitgebreide schoolbibliotheek aanwezig. Tijdens de Kinderboekenweek wordt de bibliotheek jaarlijks uitgebreid met een aantal nieuwe boeken. In de groepen 5 t/m 8 wordt door de kinderen jaarlijks een boekbespreking gehouden. Daarnaast krijgen de kinderen van groep 3 en 4 een tutor toegewezen, een leerling van groep 7 en/of 8, die hen helpt met lezen. 1 x Per week, gedurende 30 minuten, worden de leerlingen op deze manier begeleid.

Schrijven

In de methode ‘Pennenstreken’ worden de lettervormen aangeboden. Deze methode maakt ook gebruik van digitaal materiaal in de vorm van een leerkracht assistent. Lessen worden via de smartborden aan de leerlingen aangeboden. Er zijn instructies over schrijfhouding, pengreep en zithouding. Vanaf groep 3 t/m 8 is de vernieuwde versie van Pennestreken beschikbaar.

Engels

In groep 1 t/m 8 gebruiken we de methode: Take it easy. Deze digibordmethode maakt vooral gebruik van gesproken taal. Communicatie is in eerste instantie belangrijker dan schriftelijke vaardigheden. De verschillende opdrachten worden in werkboeken of digitaal verwerkt.

Topondernemers

De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuurkunde worden gezamenlijk aangeboden in de methode Topondernemers. Deze methode legt verbanden tussen de verschillende vakgebieden. De methode helpt kinderen de vaardigheden te leren die zeker nodig zijn in deze tijd, zoals zelf informatie opzoeken, verbanden leggen en presentaties maken, samenwerken. Vaardigheden die vallen onder de 21first century skills. Daarom wordt ook actief gebruik gemaakt van het documentatiecentrum in de aula van de school en informatie verkregen via internet. In groep 6 leren de kinderen een werkstukje te maken. Werkstukken maken is een lastige opdracht. Kinderen maken eerst een mindmap om hun gedachten te ordenen. De mindmap moet ze meer structuur bieden bij het maken van hun werkstuk. In de groepen 7 en 8 komt daar bovendien een spreekbeurt bij over het onderwerp van het gemaakte werkstuk. In deze groepen speelt het maken van een PowerPointpresentatie een steeds grotere rol.

Creatieve vakken

Bij ons op school wordt veel aandacht besteed aan creativiteit. Dit gebeurt door middel van de onderdelen: tekenen, muziek, handvaardigheid en drama. Bij dramatische vorming werken we ernaar toe dat de kinderen een klein stukje kunnen spelen, waarbij ze rekening houden met de rolverdeling, de plaats van handeling en het verhaal waar het om gaat. Voor muziek gebruiken we de methode ‘123Zing’. Voor de creatieve vakken gebruiken we de methode ‘Uit de kunst’.

Bewegingsonderwijs

We volgen onze lessen in de sporthal ‘De Wasbeek’. In samenwerking met de plaatselijke verenigingen worden er lessen gegeven die vaak uitmonden in een toernooi voor verschillende leeftijden. De groepen 3 t/m 8 gymen twee keer per week in "de Wasbeek".

Catechese

We werken aan de hand van de methode ‘Hemel en Aarde’. In groep 4 vindt de voorbereiding plaats op de Eerste Communie. Ouders krijgen via de parochie een uitnodiging. Het project bestaat uit twee delen, nl. een thuisproject en een schoolproject. Hier doen alle kinderen aan mee. Aan het begin van groep 8 wordt er gestart met het vormselproject. Ook deze bestaat uit een school- en thuisgedeelte. Aan het eind van het schooljaar is er in onze kerk een afscheidsviering voor alle leerlingen uit de groepen 8 van de R.K.-scholen in Sassenheim.

‘Kriebels in je buik’

Een onderdeel van sociale veiligheid is het onderwerp relaties en seksualiteit. Onze school vindt het belangrijk dat kinderen actief leren over lichamelijke en relationele ontwikkeling op een manier die bij hun leeftijd en belevingswereld past. Daarom wordt op school gebruikgemaakt van het lespakket ‘Kriebels in je buik’ ontwikkeld door Rutgers. Door les te geven over de genoemde onderwerpen leren kinderen over hun lijf, groeien, gevoelens en relaties. Hierdoor worden ze weerbaarder en wordt ook tegenwicht geboden aan beelden, verhalen en ontwikkelingen die zich in onze maatschappij afspelen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als school streven we naar een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen van groep 1 t/m 8 een continu ontwikkelingsproces doorlopen. 

De leerlingondersteuning richt zich in toenemende mate op het afstemmen van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van iedere leerling.

In plaats van de ondersteuning op uitvallers te richten, proberen wij (preventief) systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelings- of leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl worden gesignaleerd.
Op onze school geven wij deze leerondersteuning in eerste instantie vorm in de klas. Leerlingen die naast de basisondersteuning nog extra instructie of begeleiding nodig hebben, worden door de eigen leerkracht individueel of in kleine groepjes begeleid. Waar blijkt dat een leerling, naast de basis- en extra ondersteuning in de groep, meer ondersteuning nodig heeft, kan dit buiten de groep worden aangeboden.

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is vastgelegd hoe wij de ondersteuning van leerlingen hebben ingevuld. Dit document kunt u opvragen bij de directie van de school. 

In het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Duin- en Bollenstreek, werken scholen en hun schoolbesturen samen om passend onderwijs voor ieder kind mogelijk te maken.

  • Contactadres: Bonnikeplein 24, 2201 XA Noordwijk, tel: 0252-43157, www.swv-db.nl, info@swv-db.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De samenwerking met kinderfysiotherapie Wassenaar/Voorhout wordt voortgezet. Zij zorgen voor een screening van de jongste kinderen en doen aanbevelingen voor verbeteringen. Resultaat; meer aandacht voor de motorische ontwikkeling, voorbereidend schrijven e.d.

De gedragsspecialist meer betrekken bij de ontwikkeling in de groepen: inzet Kanjertraining, Hart & Ziel. Onze specialiste wordt één dagdeel per twee weken vrijgetroosterd voor een betere begeleiding van leerkrachten, leerlingen en ouders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE)? VVE is bestemd voor zeer jonge kinderen met een (taal)achterstand. Er zijn speciale programma’s waarin deze kinderen spelenderwijs hun achterstand kunnen inhalen, zodat ze een goede start kunnen maken op de basisschool. Wat is het verschil tussen voor- en vroegschoolse educatie?

  • Voorschoolse educatie begint op de peuterspeelzaal of bij de kinderopvang. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor deze voorschoolse educatie. Kinderen die voor voorschoolse educatie in aanmerking komen worden doelgroepkinderen genoemd.
    De gemeenten bepalen dus welke kinderen tot deze doelgroepkinderen behoren.
  • Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Hiervoor zijn de basisscholen verantwoordelijk.

    Op de Springplank blijven wij de kinderen volgen. Een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten (beredeneerd aanbod), op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Wij signaleren, observeren, registreren en stimuleren aan de hand van KIJK! het leerlingvolgsysteem voor kleuters. 
    Leerlingen met een taalachterstand kunnen aangemeld worden bij de Voorleesexpress Bollenstreek. 
     

 

Terug naar boven