Wat is de klachtenregeling?
Wij voelen ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school en een prettig pedagogisch klimaat. Gaat het ondanks onze inspanningen toch anders dan verwacht, spreek ons hier dan op aan door contact op te nemen met de leerkracht of directeur. Is er een klacht dan maken we onderscheid in klachten over machtsmisbruik en overige klachten. Onder machtsmisbruik verstaan we discriminatie, agressie, geweld, pesten en seksuele intimidatie. De overige klachten kunnen gaan over de beoordeling van een leerling, de wijze waarop we een leerling begeleiden, toepassing van strafmaatregelen of de schoolorganisatie. Meestal komen we daar samen met de leerkracht en directie wel uit. Bent u daarna nog niet tevreden? Dan kunt u het schoolbestuur inlichten. Zij zal samen met u naar een oplossing zoeken. Gaat het om machtsmisbruik, dan kunt u beroep doen op onze interne vertrouwenspersoon, S. Uitendaal (intern begeleider)de externe vertrouwenspersoon of een officiële klacht indienen bij de geschillencommissie.
Interne vertrouwenspersoon Bij hem/haar kunt u altijd terecht om, vertrouwelijk, uw verhaal te bespreken. Hij/zij zal naar uw verhaal luisteren en bespreken welke stappen er genomen kunnen worden. De contactpersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Onze interne vertrouwenspersoon is S. Uitendaal.
Externe vertrouwenspersoon De externe vertrouwenspersoon bespreekt met u de klacht en ondersteunt u bij eventuele verdere stappen. Hij/zij is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk. Deze persoon is aangesteld door het bestuur van Sophia scholen en werkzaam voor alle Sophiascholen. De rol van externe vertrouwenspersoon is belegd bij GGD Zuid-Holland Noord, middels een abonnement van Sophia Scholen. De coördinator van externe vertrouwenspersonen (GGD Zuid-Holland Noord) is mevrouw C. Koopman, te bereiken op telefoonnummer 088-3083000.
De geschillencommissie Indien nodig, kunt u de klacht officieel indienen bij de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs*. De Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs onderzoekt de klacht, hoort partijen en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bestuur van Sophia Scholen beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. * Het regelement van de geschillencommissie kunt u opvragen via www.gcbo.nl