Soms vinden op school gebeurtenissen plaats waar ouders/verzorgers, leerlingen of personeelsleden vragen over of problemen mee hebben. Door met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we samen naar een oplossing zoeken. Iedere vraag of klacht is immers ook een advies voor de school. Een oplossing vinden is niet altijd gemakkelijk. Het vraagt van iedereen inspanningen.
Hebt u een vraag, probleem of klacht? Blijf er dan niet te lang mee zitten. De grootste misverstanden ontstaan als mensen zich niet duidelijk uitspreken. Het voordeel van het tijdig aankaarten van een vraag of probleem is dat de situatie niet onnodig uit de hand loopt. Als u besloten heeft dat u zich wilt uitspreken, heeft u misschien de neiging meteen actie te ondernemen; u zou het liefst ’s ochtends voor het begin van de lessen de leerkracht aanspreken. Dit is echter niet handig. Een rustig gesprek, waarin iedereen de tijd heeft om zijn/haar standpunt toe te lichten en naar elkaar te luisteren, heeft meer kans van slagen. Maak een afspraak en neem er ruim de tijd voor. U kunt uw vraag, probleem of klacht het beste bespreken met de persoon om wie het gaat. Vaak zal dat, ook als het probleem bijvoorbeeld een medeleerling van uw kind betreft, de leerkracht zijn, omdat deze er gewoonlijk nauw bij betrokken is. Als het gesprek met de leerkracht niets oplost, kunt u een gesprek met de directie aanvragen. Als het overleg met de school geen oplossing biedt, dan kunt u zich tot het bestuur wenden. De klachtenprocedure van Ultiem is beschikbaar op haar website www.ulitemonderwijs.nl
U kunt een schriftelijke klacht indienen bij het schoolbestuur t.a.v.
A.J. van der Worp, beleidsmedewerker Onderwijs en Kwaliteit,
Groen van Prinstererstraat 94, 9602 VL Hoogezand
In de regel zal vanuit het bestuur een gesprek met u worden aangegaan, om te bezien hoe uw klacht kan worden opgelost. Bent u tevreden dan is daarmee de klacht afgehandeld.
Bent u niet tevreden en is het probleem niet volgens bovenstaande route op te lossen, verwijst de bestuurder u naar de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Dan kunt u alsnog een officiële klacht indienen. U kunt ook direct naar de LKC met uw klacht.
Op elke school is een contactpersoon aanwezig die u altijd kan helpen bovenstaande procedure te doorlopen. Op onze school is de vertrouwenspersoon Hilde Kremer: hildekremer@ultiemonderwijs.nl
Uw klacht kan ook ernstige en/of zeer gevoelige situaties betreffen die niet volgens bovenstaande route zijn op te lossen. Het kan gaan om bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie of geweld. In dat geval adviseren we u om contact op te nemen met de contactpersoon van de school of met de vertrouwenspersoon.
De contactpersoon informeert u over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt en zal u doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost.
Zo niet, dan kan de vertrouwenspersoon u, indien gewenst, begeleiden bij het indienen van de klacht.
De vertrouwenspersoon informeert u zo nodig over instanties of instellingen die behulpzaam kunnen zijn bij het oplossen van problemen die samenhangen met de klacht en begeleidt u op uw verzoek bij het leggen van contact.
De vertrouwenspersoon staat u bij tot en met de afronding van de klacht.
Stichting Ultiem maakt via Cedin gebruik van een externe vertrouwenspersoon:
F. Feersma, Schoolmaatschappelijk werker/vertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen & Integriteit (gecertificeerd en geregistreerd LVV)
Lavendelheide 21, 9202 Drachten