De bovenschoolse afspraken en beleid worden vastgelegd in het digitale systeem besluitvorming KONOT en het digitale Handboek KONOT. De afspraken, het beleid en de besluiten op schoolniveau leggen we vast in de borgingsmap. Hiermee zorgen we ervoor dat ieder binnen KONOT en op schoolniveau voortdurend toegang heeft over de meest actuele beleidsdocumenten, werkwijzen en besluiten.
5.5.1 Zicht op kwaliteit en de vertaling van strategie naar uitvoering. Borging van goed onderwijs en nieuwe ontwikkelingen vraagt niet alleen om het duidelijk vastleggen van afspraken en beleid in documenten. Belangrijker nog is dat de vertaling ervan leidt tot de wenselijke uitvoering in de dagelijkse praktijk van onze groepen. De dialoog en de kwaliteitszorgcyclus, met de instrumenten die daarbij ingezet worden, vormen de belangrijkste basis voor het zicht op kwaliteit binnen KONOT. De vijf kwaliteitsvragen vormen de leidraad. Voor het zicht op kwaliteit en in het borgen van strategievertaling gebruikt KONOT een systematiek van zelfevaluatie, verdiepende kwaliteitsrondes, waarderende collegiale visitatie en waar nodig externe schoolanalyse:
- Zelfevaluatie (de Schoolbespreking): De directie reflecteert tenminste eens per jaar op de voortgang in ontwikkeling van de ambities van de school. De bijbehorende markeringen en de vragen die de school en de leerkrachten zichzelf stellen vormen onderlegger voor deze evaluatie. De zelfevaluatie zoomt in op de kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’ en ‘Doen we die dingen goed?’. De evaluatie vormt de onderlegger voor het gesprek tussen de schooldirectie en het CvB, de zogenaamde schoolbespreking
- Kwaliteitsrondes: tijdens de kwaliteitsrondes (eens per jaar) vindt het verdiepende gesprek plaats over de ontwikkelingen op de school ten aanzien van de ambities. Dit gesprek wordt ingestoken vanuit de verschillende disciplines (onderwijs&kwaliteit, personeel&organisatie, financiën&huisvesting). Ook hier ondersteunen de markeringen en vragen bij de ambities het te voeren gesprek.
- Collegiale visitatie en schoolanalyse externe analist. De reflectie op de vierde kwaliteitsvraag ‘Vinden anderen ook dat we het goed doen?’ is binnen KONOT als volgt georganiseerd: (Waarderende) collegiale visitatie: Deze lijn wordt gevolgd als er geen risico’s bekend zijn en het beeld bestaat dat de kwaliteit op de school op orde is. De school nodigt tenminste één keer in de twee jaar een visitatieteam uit om vanuit een waarderende insteek en een open en nieuwsgierige houding samen met de school te onderzoeken hoe de school zich ten aanzien van de ambities ontwikkelt. § Analyse door een externe analist: Bij (vermoedens van) het bestaan van risico’s voor de onderwijskwaliteit op een school, wordt er een schoolanalyse uitgevoerd door een externe analist. Deze analyse is gebaseerd op het onderzoekskader van de onderwijsinspectie. Daarnaast wordt ook de ontwikkelcapaciteit van de school onderzocht.
- Beeld van de schoolontwikkeling De zelfevaluatie, de kwaliteitsrondes, de collegiale visitatie en de externe schoolanalyse (indien nodig), geven ons een terugkoppeling over waar we staan in het bereiken van de ambities in ons schoolplan en de jaarplannen. Hierdoor kunnen we gericht volgende stappen zetten.
5.5.2 Evaluatie en kwaliteitsverbetering binnen KONOT en op onze school wordt voor de evaluatie en kwaliteitsverbetering gebruik gemaakt van een brede set aan methoden en instrumenten: Jaarlijks Centrale schoolbespreking voor monitoring leeropbrengsten; Twee keer per jaar bekijken we met het onderwijskundig deel van het schoolteam naar de cognitieve opbrengsten. De uitkomsten en de analyse hiervan zijn leidend bij onze onderwijskundige keuzes. Hier passen we de 5 kwaliteitsvragen toe.
We delen onze bevindingen met ouders en leerlingen.Monitoring sociale competenties en sociaal emotionele ontwikkeling; Monitoring rendementsgegevens; Groepsobservaties; Groeps- en leerlingbesprekingen; Schoolbesprekingen tussen directie school en CvB KONOT (2 keer per jaar); Kwaliteitsrondes onderwijs&kwaliteit (O&K), personeel&organisatie (P&O); financiën&huisvesting (F&H); Het verzameldocument lighthouseschools van TLIM. Tweejaarlijks Zelfevaluatie en (waarderende) collegiale consultatie op school- en bestuursniveau KONOT. Vierjaarlijks: Integraal Kwaliteitsonderzoek onder leerlingen, ouders, medewerkers en leidinggevenden ten behoeve van de evaluatie van het strategische beleid, de monitoring van tevredenheid en sociale veiligheid; RI&E: risico-inventarisatie en –evaluatie van sociale en fysieke veiligheid KONOT en scholen.
5.5.3 De vijf kwaliteitsvragen en de PDSA-cyclus vormen de basis voor de reflectie op onderwijskwaliteit en inrichting van de kwaliteitszorg binnen onze organisatie:De vijf kwaliteitsvragen:
‘Doen we de goede dingen?’, ‘Doen we deze dingen op een goede wijze?’, ‘Hoe weten we dat?’, ‘Wat denken andere ervan?’ en ‘Wat doen we met deze wetenschap?’.
De PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act): Binnen deze cyclus werken we vanuit een balans tussen ontwikkelen en periodieke verantwoording aan voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit. Daarbij zijn niet alleen resultaten, maar het vakmanschap van onze medewerkers, het onderzoeken en verbeteren van de processen en het optimaliseren van onze organisatie belangrijk. Al deze stappen zijn te lezen in het voorgaande hoofdstuk van tussentijdse resultaten en in ons schoolplan '19 - '23.
Ontwikkelthema's:
De '1-paginaplannen' (ontwikkelthema's)voor het schooljaar 2023-2024, die in de startvergadering vastgesteld zijn door het team:
- Implementatie nieuwe rekenmethode. Het betreft de methode de Wereld in Getallen.
- Schoolplan 2024-2028
Naast deze plannen hebben we schooljaar 2022-2023 een EDI scholingstraject gevolgd en dit in de basis geïmplementeerd. We willen dit goed borgen. Dit geldt ook voor de scholing over Talent
Burgerschapsvorming:
Binnen basisschool Bernardus willen we de leerlingen voorbereiden op het vormgeven van de maatschappij van de toekomst. Onderdeel hiervan is dat leerlingen leren hoe ze zich als burger in onze samenleving kunnen bewegen. Onze kinderen groeien op in een complexe samenleving. Om ervoor te zorgen dat ze hun optimale bijdrage aan deze samenleving geven willen we ze leren de leiding over zichzelf te nemen, leren samenwerken en leren samenleven.
Burgerschap is op onze school een integraal onderdeel van ons onderwijs. Onderwijs in burgerschap krijgt aandacht in de vorm van:
1. Houding/ attitude: We zijn als volwassenen in en om de school in deze ook een duidelijk rolmodel voor onze leerlingen. We hebben in onze school gekozen om onze houding en attitude te laten inspireren door de 7 gewoonten van effectief (zelf-leiderschap). Vanaf de jongste jaren leren we de kinderen de zeven gewoonten aan. De aanpak is zorgvuldig opgebouwd waardoor de leerlingen er gedurende hun gehele schoolloopbaan mee opgroeien. De aanpak zorgt ook voor een degelijk aanbod op gebied van sociale vaardigheden.
2. Kennisoverdracht: Om de wereld te kunnen begrijpen moet je er voldoende kennis over hebben. We bieden de kennis over de wereld en burgerschap in de wereld in een duidelijke leerlijn van ‘Blink Geïntegreerd’ aan. Naast deze complete leergang zijn er nog aanvullend gebruikte materialen welke onder andere bij het behandelen van de actualiteit, begrijpend lezen en projectonderwijs aan bod komen. De wereld om je heen begrijpen bestaat uit de wereldwijde omgeving, maar het begint bij het begrijpen van je nabije omgeving. We hebben ons onderwijs daarom via ‘Educatie op locatie’ verbonden aan de cultureel-historische instellingen in het leefgebied van de kinderen, de gemeente Dinkelland. Zo leren de kinderen hun ook eigen leefomgeving goed kennen.
3. Sociale vaardigheden: Door te werken met de 7 gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap, worden kinderen mede-eigenaar van de school. Dit maakt dat ze zich persoonlijk betrokken voelen bij de school en beter gaan presteren. Ze durven hierdoor relaties aan te gaan met anderen, situaties op te zoeken die voor iedereen werken, de andere te begrijpen, en de samenwerking te zoeken waar kan.
4. Reflectie en meningsvorming: Middels de gewoonten 1,2 en 3 leren we de kinderen heel bewust aan om over zichzelf na te denken en om vervolgens de leiding over zichzelf te nemen. Hierin zijn het stellen en evalueren van persoonlijke doelen belangrijke te leren vaardigheden. Bij het aanleren van de gewoonten 4,5 en 6 bovenop de basis van gewoonte 1,2 en 3 ligt de nadruk meer op het samen zijn met de ander. Hierin wordt het leren vormen van een mening, waarbij een ander eerst begrijpen als noodzakelijk wordt gezien, geoefend en geleerd.
5. De school (en omgeving) als oefenplaats: Onze school biedt leerlingen een realistische oefenplaats. We doen dit enerzijds op persoonlijk vlak in de vorm van het eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Dit krijgt vorm middels een (rapport-)folio met een bijpassende gesprekkencyclus tussen leerling, leerkracht en ouder(s). Anderzijds werken we in de school met zogenaamde leerlingenteams. Dit zijn teams op verschillende gebied waar leerlingen in kunnen gaan als ze voor een bepaald onderdeel van de school een grotere verantwoordelijkheid willen nemen. De teams worden begeleid door een medewerker die als coach voor het team optreedt. Voorbeelden zijn het presentatieteam, tuinteam, biebteam en het leerlinglighthouseteam. Het laatste team is een uitzonderlijke. Zij zijn namelijk het vertegenwoordigend orgaan van de leerlingen van de school. Zij kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven over verschillende schoolse zaken. Dit kan zowel organisatorisch als onderwijsinhoudelijk of sociaal-emotioneel zijn
6. De basiswaarden van onze rechtstaat: De basiswaarden van onze rechtstaat verhouden zich goed tot onze kernwaarden en uiteraard ook tot de zeven gewoonten.
Het meten van de mate waarin we de doelen met betrekking tot burgerschap bereiken is een integraal onderdeel van ons kwaliteitszorgsysteem. We monitoren door toetsen, observaties en onderzoeken. De toetsen en observaties maken voornamelijk deel uit van ons onderwijsleerpakket. Daarnaast gebruiken we vragenlijsten en tevredenheidsonderzoeken om in beeld te krijgen of leerlingen, medewerkers en ouders veiligheid op school ervaren. We nemen daarnaast de Quick scan burgerschap tweejaarlijks af om een overall beeld op het gebied van burgerschap van onze school te krijgen. De opbrengsten van Quick scan in schooljaar 2022/2023 heeft ons de volgende analyse en vervolgstappen opgeleverd.
Algemeen: Alle scores van 8 of hoger leiden tot tevredenheid.
Om dit zo te houden zullen we het monitoren opnemen in ons kwaliteitszorgsysteem.
1. Visie en missie 8.1
2. Beleid en doelen 7.1
Vervolgstap: Het beleid en de doelen worden/zijn duidelijk beschreven in dit beleidsstuk. Dit stuk moet duidelijk in de organisatie gedeeld worden.
3. Burgerschap programma 7.7
Vervolgstap: Door het programma expliciet te beschrijven in dit beleidsstuk wordt het zicht hierop door alle medewerkers scherper
4. Burgerschap activiteiten 8.1
5. School als oefenplaats 8.6.
6.Evaluatie 6.3
Vervolgstap: We nemen de (tweejaarlijkse) scan op in het standaard kwaliteitszorgsysteem. Hiermee wordt de evaluatie geïnternaliseerd in het systeem.
7. Draagvlak en leiderschap 7.4
8. Rollen en taken 6.7
In het beleidsstuk worden de rollen en taken beschreven
9. Professionalisering 7.5
10. Omgeving en ouders 6.2 Covid heeft de verbinding met ouders beperkt. Nu we in een na-covid-periode lijken te zitten wordt het weer makkelijker om met omgeving en ouders de combineren.