Openbare Basisschool Schengehof

Deestraat 3 4458 AJ 's-Heer Arendskerke

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Schengehof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Schengehof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Schengehof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Schengehof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Schengehof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen uit groep 8 maken in de maand april de verplichte eindtoets.

We hebben daar binnen ons bestuur afspraken over gemaakt.

Wij willen graag een duidelijk en breed beeld krijgen van onze leerlingen.

We hanteren daarbij de IEP-eindtoets. Dit onderzoek brengt, naast schoolvorderingen en intelligentie, ook de persoonlijkheid van ieder kind in beeld.

Bij het analyseren van de afwijkingsscore stellen we ons onder andere de volgende vragen:

  • Ontwikkelen leerlingen zich naar verwachting wat van deze leerling verwacht mag worden?
  • Wat hebben kinderen nodig om tot maximale ontwikkeling te komen?
  • Welke aanpassingen moeten wij maken in ons onderwijs aan de kinderen?
  • We willen op die manier kritisch blijven op de kwaliteit van het door ons geleverde onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen worden er regelmatig toetsen afgenomen. Naast de toetsen behorend bij de methodes gebruiken we de zogenaamde 'methode onafhankelijke toetsen'.

De scholen van Stichting Albero, waartoe Schengehof behoort gebruiken de 'methode onafhankelijke toetsen' van IEP.

We gebruiken de resultaten van de IEP-LVS op twee verschillende manieren:

- om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er vaardigheidsgroei?)

- om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep)

Parallel aan de toetsmomenten loopt het opstellen van de onderwijsplannen. Een onderwijsplan beschrijft per vakgebied (rekenen, lezen, taal en spelling) welke doelen we in een half jaar nastreven. We houden hierbij rekening met de specifieke onderwijsbehoefte en welke accenten we de komende periode moeten leggen. Deze cyclus evalueren we 2x per jaar.

In dit proces hebben de Intern Begeleider (IB'er) en directeur een ondersteunende, coachende rol.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 wordt een voorlopig advies gegeven.

In groep 8 heeft de leerkracht rond december met ouders en kind een adviesgesprek. Hierin wordt het advies vanuit de school m.b.t. het uitstroomniveau gegeven en het overdrachtsformulier besproken.

Op OBS Schengehof wordt het schooladvies zorgvuldig opgebouwd door de leerkracht(en) en de intern begeleider. De toetsgegevens vanaf groep 6 worden hierin meegenomen en er wordt gekeken naar het leerlingprofiel: Betrokkenheid, werkhouding, zelfstandigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis voor alle ontwikkelingen op school is (sociale) veiligheid. Alleen wanneer kinderen gevrijwaard blijven van een onveilige situatie kunnen zij zich positief ontwikkelen

Op Schengehof zijn we zorgzaam voor elkaar, we steunen en helpen elkaar. Kinderen en collega’s gaan met plezier naar school en opvang. We zijn zuinig op elkaar en gaan zorgvuldig om met alle spullen. Verschillen zijn juist mooi en we gaan respectvol met elkaar om volgens afspraken, mede door de kinderen zelf gemaakt. We waarborgen sfeer en veiligheid en maken daarbij gebruik van de methode ‘KiVa’.Een hoog welbevinden betekent je lichamelijk en geestelijk goed voelen. We ondersteunen de leerlingen bij het maken van gezonde en veilige keuzes. We dragen er zorg voor dat alle kinderen kunnen deelnemen aan spel-, ontspannings- en sportactiviteiten.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Welbevinden
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op OBS Schengehof op de onderzochte onderdelen op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden geen tekortkomingen kent. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd. De bevindingen zullen worden betrokken bij de eerstvolgende risicoanalyse, waarbij opnieuw de vraag aan de orde is of het toezichtarrangement eventueel moet worden aangepast.

Terug naar boven