Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schooljaar 2022-2023 hebben we 5 stamgroepen 1-2; 3-4; 4-5; 5-6 en 7-8. Aan elke stamgroep zijn 1 of 2 vaste leerkrachten verbonden.
Alle kinderen van groep 3 t/m 8 volgen op hetzelfde moment rekenen, taal, lezen en krijgen een aanbod passend bij hun niveau. Op deze momenten zijn ook een leraarondersteuner en een onderwijsassistent ingezet.
Elke ochtend starten de kinderen in de stamgroep. In deze stamgroep volgen de kinderen ook KiVa, Blink wereldoriëntatie gym en de creatieve vakken.
Er werkt 1 intern begeleider op school. Haar werk verdeelt zij over drie dagen per week (dinsdag, donderdag en vrijdag).
De directeur is in principe aanwezig op maandag, dinsdag en woensdag en om de week op vrijdag.
In groep 1-2 wordt gewerkt vanuit beredeneerd aanbod.
Veel van de hierboven genoemde ontwikkelingsgebieden worden geïntegreerd aangeboden.
Taalontwikkeling: geletterdheid, leesplezier, taalbeschouwing, voorbereidend schrijven, kringactiviteiten.
Rekenontwikkeling: gecijferdheid, ruimtelijke oriëntatie, tijdsoriëntatie, kringactiviteiten.
Creatieve vorming: muziek, knutselen, tekenen en werklessen.
Sociale emotionele vorming: Lessen uit de methodes 'Goed van Start' en 'KiVa', samen spelen in hoeken.
Lezen: technisch 'leren' lezen, voorlezen, vrij lezen en begrijpend lezen. Vanaf groep 4 vanuit de methode Blink lezen.
Taal: taal, spelling en schrijven.
Wereldoriëntatie: lessen vanuit de geïntegreerde methode Blink (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur)
Bewegingsonderwijs:
De groepen 3 tm 8 gaan 2 keer per week naar de gymzaal. De genoemde tijden zijn inclusief omkleden en lopen van en naar de gymzaal.
De groepen 3 tm 8 krijgen de leerlingen 10 keer per schooljaar schoolzwemmen in Goes. De reistijd naar het zwembad is inbegrepen.
Sociale emotionele vorming: lessen uit de methodes 'Goed van Start' en KiVa.
Sommige vakken overlappen elkaar, waardoor de genoemde tijden in de praktijk wat af kunnen wijken.
Voorbeeld: Kunstzinnige creatieve vorming kan een verwerkingsvorm van een les wereldoriëntatie zijn.
Voor leerlingen met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften is er een onderwijsassistent aanwezig voor aanvullende hulp in en buiten de klas.
Ieder kind is uniek, dus zullen we altijd per kind nagaan welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften een kind heeft en of wij daar aan kunnen voldoen.
Enkele leerlingen hebben een arrangement van waaruit zij extra worden ondersteund door een onderwijsassistent en een externe gespecialiseerde ambulant begeleider.
In onze organisatie is een pedagoog beschikbaar, die nader onderzoek doet bij leerlingen vanuit onderbouwde verzoeken vanuit school in overleg met ouders/verzorgers.
We hebben een aanbod en gespecialiseerde leerkrachten voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit aanbod is voortdurend in ontwikkeling.
Voor extra ondersteuning kunnen wij ook een beroep doen op het Samenwerkingsverband Kind op 1 en op het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
-We willen meer toegerust zijn om leerlingen met een fysieke beperking of leerlingen die medische zorg nodig hebben zelf te kunnen ondersteunen en begeleiden.
-We willen meer- en hoogbegaafde leerlingen nog meer kunnen opvangen en bieden wat ze nodig hebben. We willen voor deze leerlingen een rijk en passend aanbod ontwikkelen.
De komende jaren werken we aan de ontwikkeling van het IKC. Het nieuwe gebouw is rond kerst 2024 gereed. We werken samen met Kibeo aan een gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen voor kinderen van 0-13 die resulteren in een gezamenlijke aanpak.
We werken aan een plan waarin beschreven wordt hoe de doorgaande lijn peuter-kleuter gerealiseerd wordt in het nieuwe gebouw. Hierin is opgenomen:
Hoe de beschikbare binnen- en buitenruimte wordt ingezet.
Op welke momenten peuters en kleuters samen werken.
Hoe er op inhoud wordt samengewerkt.
Er wordt 4 keer per jaar een VVE overleg georganiseerd waarbij leerkrachten en pedagogisch medewerkers de werkwijze met elkaar afstemmen. Tevens is er een 'warme overdracht' tussen kinderopvang en kleutergroep. De pedagogisch medewerker informeert de leerkracht na toestemming van de ouders, over de ontwikkeling van kinderen die van de peuterspeelzaal naar de basisschool gaan als ze 4 jaar worden.