WSKO Basisschool Blink

Obrechtlaan 12 2692 BV 's-Gravenzande

  • Schoolfoto van WSKO Basisschool Blink
  • Schoolfoto van WSKO Basisschool Blink
  • Schoolfoto van WSKO Basisschool Blink
  • Schoolfoto van WSKO Basisschool Blink
  • Schoolfoto van WSKO Basisschool Blink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Pre-advies
De praktijk wijst uit dat het goed is om met ouders, leerling en leerkracht al in een eerder stadium dan groep 8 over de richting van het Schooladvies met elkaar in gesprek te gaan. Een pre-advies kan in eerdere groepen dan al gegeven worden. Bij de totstandkoming van dit advies wordt gekeken naar de scores op de LVS-toetsen en methodegebonden toetsen van de laatste jaren. Daarnaast kijkt de school bij het bepalen van het advies zeker ook naar zaken als werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, executieve functies en eventuele intelligentieonderzoeken van de leerling.
Een pre-advies komt tot stand na overleg met de leerkracht(en) van uw kind, directeur, intern begeleider en leerkrachten uit een eerdere groep. Uit dit gesprek volgen waar nodig doelen waar de leerling de komende tijd aan gaat werken om de overstap naar het voortgezet onderwijs nog makkelijker te maken.

Voorlopig Schooladvies
In groep 8 krijgt de leerling in de periode 10-31 januari 2024 een Voorlopig Schooladvies. Deze periode is landelijk vastgesteld. Ook dit advies komt tot stand na overleg met de leerkracht(en) van uw kind, directeur, intern begeleider en de leerkracht(en) groep 7. Wij kiezen ervoor rond november in groep 8 een extra meetmoment in de vorm van de drempeltoets en DIA B8 af te nemen. 

Doorstroomtoets
De leerling maakt in de periode van 1-13 februari 2024 de Doorstroomtoets. Deze vervangt de Eindtoets, die tot nu toe kort voor de meivakantie werd afgenomen. De Doorstroomtoets is een extra objectief meetmoment voor de overstap naar het VO. Hiervan volgt 15 maart de uitslag. 

Definitief Schooladvies
Wanneer het advies dat uit de Doorstroomtoets komt, hoger uitvalt dan het Voorlopig Schooladvies, is de school verplicht het advies te heroverwegen en eventueel op te hogen. Er wordt gekeken in het belang van de leerling of er redenen zijn om dit wel/niet te doen. In andere gevallen blijft het Voorlopig Schooladvies staan. De school stelt hierna het Definitief Schooladvies vast. Uiterlijk 24 maart wordt dit advies met ouders en leerlingen gedeeld en in een gesprek toegelicht. 

Aanmelding
Ouders krijgen nu van 25 t/m 31 maart de gelegenheid om hun kind aan te melden bij een VO-school. Zij ontvangen uiterlijk 15 mei bericht van de VO-school als de leerling ook daadwerkelijk geplaatst is. In mei en juni volgt er nog een warme overdracht tussen de basisschool en de nieuwe VO-school om de leerbehoeften van de leerlingen zo goed mogelijk over te dragen.
Verdere informatie over richtlijnen bij het tot stand komen van een schooladvies, vindt u via onderstaande link: Schooladvies handreiking

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zodra uw kind bij ons op school zit, volgen we zijn of haar ontwikkeling. In deze ontwikkeling staat het welbevinden van uw kind centraal. Een kind kan zich alleen harmonieus ontwikkelen wanneer het zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt en wanneer het een gevoel van eigenwaarde heeft. Daarnaast proberen we de leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen. Om dat te kunnen bereiken, moeten de lessen en activiteiten aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Dat betekent dat we die ontwikkeling goed moeten kunnen volgen. Daarvoor maken we gebruik van observaties in de klas, houden we de resultaten bij en nemen we regelmatig toetsen af.

De gegevens van uw kind worden opgeslagen in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Op deze manier hebben we de mogelijkheid om zaken die te maken hebben met onderwijs en zorg te stroomlijnen en op een hoger plan te brengen. 

De (tussen)opbrengsten van de hoofdvakken spelling, technisch lezen, rekenen, woordenschat en begrijpend lezen zijn een belangrijk onderdeel in het onderwijsproces. De toetsresultaten worden twee keer per schooljaar geanalyseerd en geïntensiveerd. Naast deze diepgaande analyse bekijken we de niveauwaarde van alle leerlingen op alle vakgebieden. Oftewel, wat heeft een kind allemaal geleerd in een periode tussen twee toetsen en vooral wat de rol daarin is geweest van de leerkracht en wat heeft de leerling nodig om in een volgende periode voldoende groei door te maken. 

De gegevens die komen uit de analyses worden meegenomen in de groeps- en/of individuele plannen en bepalen mede het aanbod voor het kind. We blijven steeds kritisch kijken naar de opbrengsten en gaan aan de slag met eigenaarschap van leerlingen door het leren zichtbaar te maken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Of leerlingen op de juiste school voor voortgezet onderwijs komen, is van vele factoren afhankelijk. Het belangrijkste is, dat leerlingen tot ontplooiing komen, dat ze zich thuis voelen en dat het onderwijs voor hen goed te volgen is. Het niveau waarop leerlingen presteren is maar één onderdeel van veel factoren. Persoonlijke eigenschappen spelen zo mogelijk een veel grotere rol in de keuze van de school. Motivatie, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid zijn mooie voorbeelden hiervan. In ons advies naar het voortgezet onderwijs zijn al deze factoren meegenomen. Wij vinden het belangrijk, dat de leerlingen op een school komen waar ze zich thuis voelen, waar ze de leerstof kunnen volgen en bijhouden, waar ze toekomstmogelijkheden zien. Kortom; waar ze een goede kans van slagen hebben. Daardoor is de uitstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs ieder jaar weer anders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het bestuur van de scholen is verplicht zorg te dragen voor veilige scholen. Sinds augustus 2015 is de Wet Veiligheid op school van kracht die tot doel heeft pesten aan te pakken en de veiligheid voor leerlingen op school te vergroten en te waarborgen. De wet schrijft voor dat het bestuur moet zorgen voor het veiligheidsbeleid. De school beschikt over een aanspreekpunt en een coördinator voor het veiligheidsbeleid. De beleving van de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen wordt jaarlijks gemeten met een gevalideerd instrument. Wij nemen de meting van veiligheid zeer serieus. Het belang is om ‘kinderen echt te zien’ en ‘zich welkom te laten voelen’.

Uit de resultaten van de metingen (die worden aangeleverd bij de inspectie) blijkt dat de leerlingen op onze school zich voldoende veilig voelen. Een vragenlijst met betrekking tot veiligheid wordt minimaal 1x per jaar afgenomen in de groepen 5 tot en met 8. Per vragenlijst hanteren we de landelijke norm. Indien nodig/gewenst wordt een plan gemaakt ter verbetering van de veiligheidsbeleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen elkaar
  • Samen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven