Prins Willem Alexanderschool

Wagenmakerstraat 51 2694 BW 's-Gravenzande

  • Schoolfoto van Prins Willem Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem Alexanderschool

Het team

Toelichting van de school

Vakleerkrachten

De lessen bewegingsonderwijs (voor de groepen 3-8) twee maal per week (45 min.) worden gegeven in de gymzaal van ISW (Gasthuislaan), door een bevoegde vakdocent bewegingsonderwijs. De leerlingen uit de groepen 1-2 krijgen bewegingsonderwijs van hun eigen leerkracht(en) op het schoolplein of in het speellokaal van de school.

Naast bewegingsonderwijs worden er ook periodiek andere docenten (gastlessen) ingezet, bijvoorbeeld voor technieklessen.

Opleidingsschool

De Prins Willem-Alexanderschool is stageschool voor studenten van de opleiding voor leerkrachten voor het basisonderwijs (PABO), die wordt verzorgd door de Hogeschool Inholland. Het kan dus gebeuren dat er een “vreemde” juf of meester in school en klas rondloopt. Dan is dat iemand van de opleiding voor leraar basisonderwijs en die komt om de nodige praktijkervaring op te doen. Ook is in school een leerafdeling gevestigd t.b.v. de mbo-opleiding SPW (Sociaal Pedagogisch Werk) van het Mondriaan College. Deze opleiding leidt o.a. op tot een functie als klassen- of onderwijsassistent in de basisschool. Een van onze collega's verzorgd een deel van de opleiding en krijgt begeleidingsuren voor deze studenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het doel is dat de leerlingen alle lesdagen les krijgen. Bij afwezigheid van een leerkracht worden de volgende stappen ondernomen:

  1. De duo-leerkracht wordt ingezet
  2. Een invaller van de invallijst (via PCPOW of eigen lijst) wordt ingezet.
  3. Een parttimer van de school wordt ingezet
  4. Een ondersteunende leerkracht, indien aanwezig, wordt ingezet.
  5. Leerlingen worden verdeeld over meerdere andere groepen

Lukt dit allemaal niet, dan kan aan ouders worden aangegeven dat er geen leerkracht beschikbaar is. Dit komt echter niet of nauwelijks voor.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling groepen 1-2 en daarna

De school heeft 5 kleutergroepen 1-2. Nieuwe 4-jarige leerlingen stromen in een van deze vijf groepen in. Na groep 2 worden alle leerlingen uit deze groep, verdeeld over twee groepen 3. De jaren daarna blijven de leerlingen in een A- of B-groep, tenzij er goede redenen zijn om hiervan af te wijken. Het kan dus zijn dat er op een bepaald moment de beide groepen worden gemixt, dit gebeurt alleen als hier aanleiding voor is.

De school kiest bewust voor hetrogene groepen 1/2. Belangrijke redenen hiervoor zijn: spreiding van het aantal leerlingen, samenwerking tussen jongere en oudere kleuters, mogelijkheid om leerlingen bij bepaalde lessen (in dezelfde groep) mee te laten doen met groep 1 of groep 2.

Cultuur

Cultuur is, in al zijn facetten, opgenomen in het curriculum en sluit aan bij de leerstof van de betreffende leerjaren. We hebben hierbij een brede kijk op cultuur. Natuur- en milieueducatie, techniek, drama, muziek, crea, Westlandse canon en burgerschap kunnen hier deel van uitmaken. Tijdens het cultuurUUR worden aan alle groepen lessen aangeboden, die worden gegeven door vrijwilligers, ouders en leerkrachten. Hierbij stimuleren we het zelf ontdekkend bezig zijn. Op een cultuurkaart staat per leerjaar waar aandacht aan besteed moet worden of kan worden. De kaarten gaan met de groep mee, zodat iedere leerkracht zicht heeft op wat er is aangeboden aan de kinderen. Jaarlijks worden de activiteiten uitgekozen voor de groepen. 

Engels

Engels is een verplicht vak voor de groepen 7 en 8 in het basisonderwijs. Beheersing van de Engelse taal wordt voor iedereen steeds belangrijker door de toenemende internationalisering, groeiende mobiliteit en de uitbreidende mogelijkheden om te communiceren via sociale media. Op onze school hebben wij daarom gekozen om al bij de kleuters spelenderwijs te beginnen met het geven van Engels. Dit wordt voortgezet in de midden- en bovenbouw.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke groep hanteert een eigen lesrooster. De leerkracht heeft de ruimte / vrijheid om (beredeneerd) af te wijken van de lestijden. Centraal in het onderwijs staat dat de doelen worden behaald. Soms is er meer tijd nodig voor een bepaald doel of doelen, terwijl andere doelen sneller worden behaald.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke groep hanteert een eigen lesrooster. De leerkracht heeft de ruimte / vrijheid om (beredeneerd) af te wijken van de lestijden. Centraal in het onderwijs staat dat de doelen worden behaald. Soms is er meer tijd nodig voor een bepaald doel of doelen, terwijl andere doelen sneller worden behaald.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kwaliteitsmedewerkers en specialisten

De school heeft drie kwaliteitscoördinatoren, met ieder een eigen bouw (onder-, midden- en bovenbouw). Ook heeft de school een aantal specialisten. De specialisten voor taal en rekenen hebben een adviserende taak naar het management en het team. Ook bieden ze ondersteuning aan leerkrachten. De specialisten maken deel uit van een 'expertise team', een aantal teamleden die werken aan de (verdere) kwaliteitsverhoging van onderdelen van het onderwijs.

Meer- en hoogbegaafdheid

Voor kinderen die snel nieuwe dingen leren is het gemiddelde onderwijsprogramma niet altijd voldoende. Het kan te gemakkelijk zijn, waardoor zij minder uitdaging ervaren. Desinteresse en verveling zouden het gevolg kunnen zijn. Deze kinderen, die we vaak meer- of hoogbegaafd noemen, krijgen uitdagende activiteiten aangeboden. Dat gebeurt in de klas en tijdens de lessen. De school heeft hiervoor goed inzetbaar materiaal voor alle leeftijden. Dit begint al in de groepen 1-2, waarbij leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, extra uitdaging krijgen. De school heeft twee leerkrachten, die opgeleid zijn als specialist hoogbegaafdheid.

Dyslexieprotocol

In dit protocol wordt gesproken over dyslexie en leesproblemen. Het protocol is tevens onderdeel van het zorgplan. Op de Prins Willem-Alexanderschool (PWA) hebben we, net als in de rest van Nederland, te maken met leerlingen met leesproblemen of leerlingen die dyslectisch zijn. Ongeveer 10 % van de Nederlandse basisschoolkinderen heeft moeite met lezen. Ongeveer 3,6% daarvan heeft dyslexie. Dit geldt dus ook voor onze school. Om deze leerlingen de juiste begeleiding te geven is in het dyslexieprotocol op een gestructureerde manier beschreven hoe we de leerlingen volgen en begeleiden bij hun leesontwikkeling. Dit protocol is bedoeld als werkdocument voor het zorgteam en de leerkrachten. Ouders kunnen dit stuk lezen wanneer zij vragen hebben over hoe de school omgaat met leerlingen met ernstige leesproblemen en dyslexie. Extra informatie is via de kwaliteitscoördinator te verkrijgen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil zoveel mogelijk leerlingen begeleiden en het passend onderwijs bieden. Dit geldt ook voor leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte.

De school werkt aan de hand van zorgniveaus. De eerste lijns zorg wordt door de leerkracht uitgevoerd. Is er meer nodig, dan wordt er individuele begeleiding (in of buiten de groep) geboden. Als het nodig is wordt er vervolgens gebruik gemaakt van de inzet van extern deskundige. Pas daarna komt een eventuele verwijzing naar het speciaal (basis-) onderwijs aan de orde. Dit is echter niet het uitgangspunt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking met Okidoki

De PWA is een 'brede school. Hieronder wordt verstaan, dat er naast het basisonderwijs sprake is van een netwerk van voorzieningen voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De hele dag opvang (0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (voor en na schooltijden voor leerlingen van 4-12 jaar) wordt door Okidoki verzorgd. Ook ondersteunt Okidoki bij de tussenschoolse opvang. Okidoki heeft een aantal eigen ruimtes in het gebouw en gebruikt buiten de schooltijden ook ruimtes van het onderwijs. 
Er is regelmatig overleg tussen de school en opvang. Ook worden leerlingen van de opvang (als zij bijna vier jaar worden), door middel van een 'warme' overdracht besproken.

Aanbod onderwijs jonge kind (groep 1-2)

Het onderwijskundig beleid van de groepen 1 en 2, verschilt van het onderwijs in de groepen 3 tot en met 8: de lokalen zijn anders ingericht en de manier van werken is ook anders. Ook zijn de leerlingen in de groepen 1 en 2 hetrogeen ingedeeld: de leerlingen zitten steeds in een groep 1/2.

De kinderen ontwikkelen zich vooral door het “spelen” in de hoeken, waarbij focus op het werken, spelen met materialen en aandacht voor de Mijn Kleuter Groep methodedoelen centraal staan. In de hoeken proberen we kinderen zelfstandig te laten werken. Door, als leerkrachten, mee te spelen en vragen te stellen, verdiepen wij het spel. We motiveren kinderen (door te werken met thema's aansluitend bij hun belevingswereld) en proberen het gevoel competent te zijn te bevorderen. De veel gebruikte thema’s van “Kleuter Universiteit” sluiten hierbij goed aan. De kinderen gaan in de hoeken intensief met elkaar om en leren zo samen te werken. Voorbeelden van hoeken zijn: de leeshoek, de bouwhoek, de huishoek, de verteltafel, de knutselhoek, een winkeltje, de reken- en schrijfhoek enz. Uitgaande van het thema van “Kleuter Universiteit” proberen we bij de kinderen zoveel mogelijk de eigen inbreng te motiveren. Hierbij komen allerlei leeractiviteiten aan de orde. Bijvoorbeeld voorbereidend rekenen (tellen, groepjes maken, enz.), aanvankelijk lezen, aanvankelijk schrijven, mondelinge taalvaardigheid, grove en fijne motoriek, beginnende geletterdheid en schrijven. Veel aandacht is er in deze groep voor de taalontwikkeling, want een goede beheersing van de taal is de basis voor alle andere leergebieden.

De leerkrachten zorgen voor een 'rijke' leeromgeving, waarbij dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerlingen. De leerkrachten houden rekening met verschillen en werken met een 'kleine kring' (een deel van de groep krijgt dan uitleg, terwijl het andere deel van de groep zelfstandig aan het werk is). De leerkrachten werken aan de hand van de doelen uit 'Mijn Kleutergroep'. 'Mijn Kleutergroep' is tevens het observatie instrument, dat leerkrachten gebruiken om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Terug naar boven