Christelijke Basisschool De Bouwsteen

Vlasakker 3 3295 SH 's-Gravendeel

  • Op De Bouwsteen staat samenwerkend leren centraal. Leren van en met elkaar.
  • Op ons modern ingerichte leerplein, hebben leerlingen de mogelijkheid zelfstandig met opdrachten aan de slag te gaan.
  • In de groepen 6, 7 en 8 verwerken de leerlingen de kernvakken digitaal. In de groepen 1 - 5 zijn dagelijks chromebooks beschikbaar.
  • In alle groepen 3 - 8 staat een instructietafel. Leerlingen krijgen hier in een groepje extra aandacht en instructie van de leerkracht.
  • Alle leerlingen krijgen gestructureerd Engelse les.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte volgen we het volgende stappenplan:vervanging regelen.

Lukt dat niet dan:

- collega’s met stagiaires voor de groep.

- collega’s zonder klas voor de groep.

- verdelen over verschillende groepen. (max. 1 dag)

- naar huis sturen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we ze voldoende leertijd geven (te plannen) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dag voorbereiding. In principe trachten we alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen de school is een systeem voor de zorg- en aandachtskinderen. De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor het primaire onderwijs- en ontwikkelproces in de klas. Mochten er problemen optreden, dan bespreekt de groepsleerkracht deze met u als ouders en de intern begeleider. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorg. De intern begeleiders hebben aanvullende opleidingen en cursussen gevolgd, zodat zij de zorg voor uw kind goed in kaart kunnen brengen en op kunnen zetten binnen de school. Er wordt duidelijk in kaart gebracht wat de stimulerende factoren en de belemmerende factoren voor uw kind zijn. Deze worden breed in kaart gebracht, er wordt gekeken naar: het kind zelf, de klas waar het kind in zit, de groepsleerkracht(en) en de thuissituatie. Vijf keer per jaar vinden er gesprekken volgens een vaste cyclus plaats met de groepsleerkracht, de intern begeleider (eventuele externe deskundigen) en u als ouder. Alles om de zorg en begeleiding goed op elkaar af te stemmen. De intern begeleider is er verantwoordelijk voor dat gemaakte afspraken uitgevoerd worden en dat er sprake is van een doorgaande lijn gedurende de jaren dat uw zoon/dochter op De Bouwsteen zit. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven