IKC De Schelf

Vlasstraat 3 3295 TM 's-Gravendeel

  • Schoolfoto van IKC De Schelf
  • Schoolfoto van IKC De Schelf
  • Schoolfoto van IKC De Schelf
  • Schoolfoto van IKC De Schelf

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen vanaf groep 2 met het Cito-leerlingvolgsysteem en kijken per half jaar of de verwachte vorderingen zijn gemaakt. De scores van de Cito-eindtoets zijn voor ons mede van belang, om de kwaliteit van ons onderwijs te evalueren en op onderdelen te verbeteren.

Tijdens het schooljaar 2014-2015 hebben wij op diverse manieren extra aandacht gegeven aan het afnemen van de Cito-eindtoets. Wij hebben bijvoorbeeld onze leerlingen beter voorbereid door o.a. te oefenen op concentratie. Dat blijkt vruchten af te werpen, omdat de meest recente score beduidend hoger is uitgevallen in vergelijking met vorig schooljaar. Vanzelfsprekend zullen wij deze werkwijze continueren, omdat wij bij onze leerlingen er uit willen halen wat er in zit!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons schooladvies voortgezet onderwijs aan de leerlingen van groep 8 is gebaseerd op acht jaar ervaring met de betreffende leerlingen en inzicht in het onderwijs dat we hen hebben gegeven. Het advies baseren we dan ook niet alleen op de wens van ouders of de leerlingen zelf, maar daarbij zijn schoolprestaties, werkhouding en karaktereigenschappen als doorzettingsvermogen doorslaggevend. De uitslag van de IEP eindtoets zien wij in bijna alle gevallen als bevestiging van ons schooladvies.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft vertrouwen in de school en de kwaliteit van ons onderwijs. Dat blijkt uit het verslag naar aanleiding van het laatste kwaliteitsonderzoek van de inspectie op 18 januari 2011 waarin staat dat De Schelf vanaf 2 februari 2011 onder het basistoezicht valt. Alle door de inspectie onderzochte kwaliteitsindicatoren werden op zijn minst als voldoende beoordeeld. De hoogst mogelijke score werd zelfs behaald door de volgende kwaliteitsindicatoren:

- De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen (score van 7.1).

- De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten (score van 9.4).

Terug naar boven