Daltonschool Willibrordus

Nieuwe Weg 11 7261 NL Ruurlo

  • Kinderen leren al vroeg plannen en ook te reflecteren op hun werk en planning en zijn trots.
  • Wij hebben een kleine moestuin op school, waar o.a. kinderen uit het tuinteam in mogen werken.
  • Wij werken met de kanjertraining in alle groepen. Een preventieve methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Kinderen mogen kiezen waar ze werken en leren hier verantwoordelijk mee om te gaan.
  • Samen werken en spelen staat bij ons hoog in het vandaal.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen uit groep 8 hebben deelgenomen aan de eindtoets.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten, leerresultaten tussen groep 3 en de eindtoets van groep 8, worden gemeten met Citotoetsen. Ieder half jaar volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen voor rekenen, taal, lezen en spelling. De resultaten kunnen wij vergelijken met het landelijk gemiddelde. De leerkrachten passen hun onderwijs aan en bekijken steeds wat kinderen nodig hebben om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij streven ernaar dat onze leerlingen na drie jaar voortgezet onderwijs op het schoolniveau zitten dat wij hen geadviseerd hebben. Wij kijken naar de resultaten van de tussentijdse toetsen en naar werkhouding en motivatie van de leerling. Advisering gaat altijd in nauw overleg met ouders en leerling. De Eindcito in groep 8 is voor ons een second opinion. Heeft een leerling onverwacht hoog gescoord met die toets dan passen wij indien gewenst het advies aan.

De VO scholen in onze omgeving vragen een zgn. dakpan-advies. Bijvoorbeeld: VMBO-t/HAVO. Zit een leerling in de derde klas van het VO op VMBO-t dan wordt dit gezien als 'op adviesniveau'. Zit de leerling op de HAVO dan wordt dit gezien als een 'onder advies': de basisschool zou een te laag schooladvies hebben gegeven. 

Wij zijn er trots op dat 68,4% van onze leerlingen het hoogste niveau dat wij adviseren aan blijkt te kunnen. Voor 31,6% van onze leerlingen blijkt het laagste advies passend te zijn. Afstromen (met een advies HAVO/VWO uitkomen op VMBO-t) doen onze leerlingen zelden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Persoonsvorming is een belangrijk doel van ons onderwijs. Alle kinderen hebben recht op een onbezorgde schooltijd. Om tot leren te komen moeten kinderen zich veilig voelen. Daarom vinden wij het belangrijk om pesten te voorkomen. Daltonschool Willibrordus zet Kanjertraining in, spreekt dagelijks met kinderen over gedrag en omgaan met elkaar en onderzoekt twee maal per jaar hoe het met de kinderen gaat. Met iedere leerling wordt regelmatig een gesprek gevoerd, een op een met de eigen leerkracht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vaardig
  • Waardig
  • Aardig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven