Openbare Basisschool De Driesprong

Batsdijk 23 7261 SN Ruurlo

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

OBS De Driesprong volgt een cyclisch model. Hierin worden twee maal per jaar de resultaten geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse wordt een verbeterplan opgesteld waarin de interventies worden vastgelegd. Bij de volgende meting wordt er gekeken wat de resultaten van de interventies zijn. Ook dit wordt weer geanalyseerd/geëvalueerd en indien nodig worden er nieuwe interventies vastgelegd.

Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes.

De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken:

  • Groepsbespreking: Twee keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij de groep wordt besproken.
  • Presenteer je eigen groep: Twee keer per jaar worden de LOVS resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Hierin worden mogelijke oorzaken benoemd en interventies besproken en gedeeld. De definitieve interventies worden opgenomen in het verbeterplan en zijn terug te zien in de weekroosters.
  • Individueel niveau: Alle leerlingen worden individueel gevolgd middels het leerlingoverzicht. Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben (eigen leerlijn) worden gevolgd middels een ontwikkelingsplan (OP) of een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van het totale beeld van de leerling: inzet, motivatie, werkhouding, sociaal emotioneel, resultaten methodetoetsen en resultaten Cito-toetsen, wordt het advies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Het resultaat van de doorstroomtoets is voor ons over het algeheel een bevestiging van ons advies. Mocht blijken dat een leerling een hoger resultaat heeft behaald op de eindcito dan vindt er een heroverweging plaats. Wij vinden het belangrijk om kansrijk te adviseren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Gezien worden en prettig voelen 

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen met elkaar opgroeien in een veilige en prettige omgeving.  Gezien  worden  en  voelen  is  daarbij  enorm  belangrijk!  Wij  kijken  naar  iedere leerling individueel. Elke leerling is uniek en heeft zijn of haar eigen talent. Een positieve benadering en een goede sfeer, waarbij de leerlingen zich prettig voelen, is voor ons een voorwaarde om tot goed onderwijs te komen. 

SAMEN! 

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren samen werken; samen weet je immers meer dan alleen! Samenwerken kan voor verrassende uitkomsten zorgen. Bovendien is het goed kunnen samenwerken van belang in onze maatschappij. Dit geldt ook voor de leerkrachten, zij geven instructie, begeleiden, coachen en motiveren de leerlingen. Daarnaast vinden wij het contact met de ouders/verzorgers enorm belangrijk! 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Persoonlijke aandacht
  • Veilig pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven