Openbare Basisschool De Driesprong

Batsdijk 23 7261 SN Ruurlo

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Driesprong

Het team

Toelichting van de school

OBS De Driesprong is onderdeel van onderwijsteam 4. Het team bestaat uit een directeur onderwijsteam, locatiecoördinator, zorgcoördinator, groepsleerkrachten, onderwijsassistent, conciërge. Naast bovenstaande teamleden werken er ook externe vakleerkrachten op school, nl: gymleerkracht, muziekleerkracht, HVO leerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij het zoeken van vervangers proberen we zoveel mogelijk vaste vervangers aan te trekken of een interne oplossing te zoeken. Wij hanteren de volgende stappen:

1. We zoeken een vervanger voor de groepsleerkracht, volgens de procedure van de stichting OPONOA.

2. Personen met niet-lesgevende taken worden ingeschakeld. Hierbij wordt in acht genomen dat dit niet voor een langere termijn kan, aangezien de specifieke taken van die persoon in het gedrang komen. (onderwijsassistent, geschikte stagiaires, directie, zorgcoördinator) Het al dan niet voor inval geschikt zijn van een stagiaire is ter beoordeling van de leerkracht en directeur onderwijsteam. Indien zij worden ingezet is dit onder verantwoording van de directeur onderwijsteam.

3. De groep wordt over andere groepen verdeeld. Ook dit kan slechts voor een beperkte tijd.

4. Als tenslotte de nood aan de man is, wordt een groep naar huis gestuurd. Dat wordt een dag van tevoren aan de ouders meegedeeld. Hierbij wordt er gehandeld volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie. Opvang wordt gerealiseerd voor kinderen die niet thuis kunnen blijven. In het allerlaatste geval behoren de volgende opties tot de mogelijkheden:

  1. Steeds een andere groep naar huis laten gaan;
  2. De 4-jarigen van groep 1 thuis laten opvangen. Zij zijn immers niet leerplichtig. De overige leerlingen verdelen over de andere groepen.

De op deze wijze vrijgemaakte leerkracht kan dan naar behoefte worden ingezet. Let wel, dit zijn uiterste maatregelen in een extreme niet te verwachten situatie. Altijd verplicht de school zich vooraf goed met de ouders te communiceren

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op OBS De Driesprong werken we met combinatiegroepen. Jaarlijks wordt er met het team gekeken naar de groepssamenstelling van dat betreffende schooljaar. Hierdoor kan het voorkomen dat de indeling van de groepen wisselt.

Onze leerkrachten zijn gemotiveerd, betrokken en makkelijk benaderbaar. Naast onze leerkrachten werkt er ook onderwijsondersteunend personeel bij ons op school; evenals vakleerkrachten voor gym, muziek en humanistisch vormingsonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het bewegend leren is in groep 1 en 2 zeer belangrijk. Hier is binnen alle vakgebieden aandacht voor. Daarnaast werken we met het het aanbod uit Kleuteruniversiteit. Middels verschillende thema's waaronder die van de Kleuteruniversiteit komen alle doelen aanbod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze school hanteert over het algemeen de normen die voor de onderwijstijd per vakgebied staan.

Het kan het zijn dat na een analyse (kwaliteitszorg per vakgebied) afgeweken kan worden van de norm.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?

Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.

In onze school is er sprake van een doelbewuste en planmatige aanpak van de ontwikkeling van kinderen. Wij signaleren, proberen oorzaken te achterhalen, zoeken naar oplossingen, passen die toe en kijken of deze voldoende opleveren. Soms is de expertise binnen de school niet toereikend en is het nodig een extern iemand mee te laten kijken. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders. De leerling wordt vervolgens, met toestemming van de ouders, besproken met de onderwijscoach van het Samenwerkingsverband (SWV)IJssel Berkel. Het SWV ondersteunt scholen bij het vinden van een passende oplossing voor elke zorgleerling. Mocht een bespreking met de onderwijscoach niet voldoende opleveren dan kunnen er vervolgstappen worden genomen. De leerling kan worden besproken in het ondersteuningsteam (OT). Het ondersteuningsteam bestaat uit de zorgcoördinator, de onderwijscoach en een lid van het VoorMekaarTeam (VMT). Ook de ouders worden bij deze bespreking uitgenodigd. Bijeenkomsten van het ondersteuningsteam vinden meerdere keren per jaar op school plaats. Het ondersteuningsteam probeert ouders en school advies te geven en te ondersteunen, zodat de leerling verder kan komen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor het team van OBS De Driesprong staat in de komende jaren het leveren van maatwerk centraal. Hierbij blijft het welbevinden van de leerling altijd centraal staan!

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven