Openbare basisschool Kerst Zwart

Schoolstraat 11 7261 GH Ruurlo

Schoolfoto van Openbare basisschool Kerst Zwart

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score voor het schooljaar 2020-2021 was 536,4. Het landelijk gemiddelde was 535,0

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • Toetsen: 

De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs.
Zij gebruikt  hiervoor gestandaardiseerde niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen.
De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Deze toetskalender is op te vragen bij de zorgcoördinator. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een: 

  • Groepsbespreking: Minimaal eenmaal per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van de LOVS-(Leerling Onderwijs Volgsysteem) toetsen, methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. 
  • Bouwoverleg: Tweemaal per jaar worden de LOVS-resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen.

Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: 

  1. Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school  schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen  aangegeven, waarvan de school wil dat zij op I, II en III niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LOVS-(Leerling Onderwijs Volg Systeem) toets. 
  2. Groepsniveau:  De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Cito LOVS-toetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. 
  3. Individueel niveau: Voor leerlingen die dagelijks extra zorg nodig hebben, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt er een ondersteuningsplan opgesteld. Hierin worden specifieke doelen voor de leerling beschreven. Denk hierbij aan onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof en doelstellingen Cito LOVS-toetsen. Dit plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Wanneer leerlingen een eigen leerlijn gaan volgen, wordt er samen met ouders een ontwikkelingsperspectief opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviesprocedure ziet er als volgt uit. Eind groep 7 zijn er pre-adviesgesprekken waarbij een voorlopige indicatie wordt gegeven van het uitstroomniveau. In januari wordt samen met de leerling en ouders bekeken of het advies nog passend is.
In de week van 5 februari wordt de Cito doorstroomtoets afgenomen. Wanneer blijkt dat het advies vanuit deze toets hoger is dan de adviezen ervoor, is de school verplicht om het advies naar boven bij te stellen.

Het bepalen van dit advies doen wij in samenspraak met de groepsleerkrachten van groep 8, de leerkrachten uit groep 7, de zorgcoördinator en de locatiecoördinator. De onderstaande punten worden bij het bepalen van het advies meegenomen: 

- Uitslagen van de toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO Leerling in beeld)
- Uitslagen methodegebonden toetsen 
- Werkhouding in de klas 
- Omgaan met huiswerk 
- Interesses/brede ontwikkeling van de leerling  

De afgelopen jaren hebben we ons gericht op de kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. Ondanks corona hebben we zowel op het gebied van rekenen, lezen als taal de signaleringswaarden vanuit de inspectie behaald. Op de CITO-eindtoets scoorde onze school op het landelijk gemiddelde jaren. Komende schooljaren gaan wij verder met het behouden en verbeteren van de kwaliteit van onze instructie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een voorwaarde om tot leren te komen, is het sociaal welbevinden van het kind.

We proberen kinderen hierin te begeleiden door middel van de Kanjertraining. Het hoofddoel van de methode is volgens de Kanjertraining: “Een kind leert positief over zichzelf en de ander denken. Als gevolg hiervan ervaart het kind minder sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het is inmiddels gebleken dat kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen”.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Zoals iedere school in Nederland wordt ook de Kerst Zwartschool jaarlijks gecontroleerd door de inspectie van het Onderwijs. In 2019 heeft de inspectie onze school steekproefsgewijs bezocht in het kader van vroeg voorschoolse educatie (VVE). De inspectie was tevreden hoe het VVE beleid op onze school wordt toegepast. Een onderdeel uit het inspectierapport: "De leraren van de groepen 1 en 2 hebben goed zicht op hoe de kleuters zich ontwikkelen. Zij houden rekening met wat de kleuters al kunnen en wat ze nog moeilijk vinden. We zien dat de leraren de kleuters nieuwe dingen leren door in kleine stapjes uit te leggen wat de bedoeling is. Hierdoor zijn de kleuters heel betrokken en doen ze goed mee in de les. Daarnaast zorgen de leraren ervoor dat de kleuters met een achterstand extra hulp krijgen en de achterstand ook inlopen, zodat ze goed voorbereid naar groep 3 kunnen.

Terug naar boven