Openbare basisschool Kerst Zwart

Schoolstraat 11 7261 GH Ruurlo

Schoolfoto van Openbare basisschool Kerst Zwart

Het team

Toelichting van de school

De groepsindeling voor het schooljaar 2023/2024

Groep 1: Kim Hulshorst

Groep 2: Miriam Klein Nienhuis (ma, di en wo) en Anja Sprukkelhorst (do en vrij)

Groep 3: Nicôle te Plate (ma, di en wo) en Anja Schuurman (wo, do en vrij)

Groep 4: Janne Hendriks (ma, woe, do en vrij) en Roy ten Dolle (di)

Groep 5: Marijke Annevelink, Irma van Heiningen (wo)

Groep 6: Jeanet Mol (ma, di, wo), Irma van Heiningen (do en vrij)

Groep 7:Jolanda Harkink (ma, di, vrij) en Astrid Hofs (wo en do)

Groep 7B/8B: Linn van der Most (ma t/m do) Roy ten Dolle (vrij)

Groep 8A: Sanne Koier (di t/m vrij) Roy ten Dolle (ma)

Overig personeel

  • Miriam Klein Nienhuiszorgcoördinator onderbouw
  • Leonor Posthumus: zorgcoördinator bovenbouw

  • Bauke Saaltink: onderwijsassistent
  • Ruben Wildenborg: onderwijsassistent

  • Anne de Jong: muziekdocente

  • Monique Bolhuis: HVO-docente voor groepen 8
  • Lilly Mulder : GVO-docent voor groepen 7

  • Dina van Balen: gymleerkracht / BeweegWijs begeleiding
  • Wietse Luttikhedde: gymleerkracht / BeweegWijs begeleiding

  • Rick Lenselink: conciërge

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht probeert de school zo snel mogelijk een invaller of vervanger te regelen. Het is soms moeilijk om bij uitval van een leerkracht invallers te vinden. Daarom is er een noodplan voor extreme invalproblemen opgesteld. Dit is als volgt:

  • De locatie-coördinator maakt een voorlopige inschatting hoe lang de inval nodig zal zijn en invallers worden benaderd volgens de gebruikelijke procedure.
  • Lukt het niet om een invaller te vinden, dan wordt door verschuiving intern een oplossing gezocht.
  • Leidt dit ook niet tot een oplossing, dan wordt de betreffende groep verdeeld over de overige groepen. In uiterste nood kan een groep vrij gegeven worden, mits de ouders vooraf op de hoogte zijn gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Beweegwijs en Creativiteitsbevordering

Bij Stichting OPONOA vinden we het belangrijk dat leerlingen bewegen en sporten. Dit schiet er in onze huidige samenleving soms bij in: het is niet meer vanzelfsprekend dat kinderen lid zijn van een sportclub en ook buiten spelen is soms minder goed mogelijk. Toch is bewegen belangrijk. Daarom wordt op de OPONOA-scholen in alle groepen per week 2 lessen bewegingsonderwijs gegeven door vakleerkrachten en is er op onze school ook ruimte voor bewegend leren tijdens de lessen.
Bewegen en sporten is leuk. Kinderen leren er mee te winnen, verliezen en samenwerken in een team. Het zelfvertrouwen wordt erdoor vergroot en uiteindelijk komen de leerlingen hierdoor tot betere leerprestaties.  Onze school heeft daarom gekozen voor een samenwerking met BeweegWijs; zij zorgen voor meer beweging tijdens en na de lessen. Een en ander gebeurt op een ruim en speciaal daartoe ingericht BeweegWijs schoolplein. Tijdens de gymlessen maken de leerlingen onder andere kennis met verschillende turnonderdelen en teamsporten, waarbij wordt samengewerkt met een aantal sportverenigingen. Op ons schoolplein is het volgende te vinden: een atletiekbaantje, een verkeersplein, klim- en klautertoestellen, een klimmuur, een veldje met freeplayers voor teamactiviteiten, een voetbal en basketbalgedeelte, een tafeltennistafel en picknicktafels met bankjes.

We bieden ook naschoolse activiteiten op het gebied van sport onder begeleiding van de BeweegWijs docenten. Naast de investering door OPONOA in bewegingsonderwijs regelt de school dat er op gezette tijden vakleerkrachten aanwezig zijn voor schaken en bridge en worden er buitenschoolse activiteiten aangeboden door externen zoals bijvoorbeeld dans, drama, creatieve workshops en fotografie.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze basisschool staat open voor alle kinderen. Wij voldoen aan het basis Ondersteuningsprofiel. We hebben mogelijkheden om vele verschillende kinderen op te vangen. Als we moeten beslissen over toelating, wordt bekeken of we de nodige deskundigheid in huis hebben om het kind een verantwoorde opvang te bieden. De doelstelling hierbij is om op een goede manier bij te dragen aan een optimale ontwikkeling van het kind. Factoren van deskundigheid, mogelijkheden en taakbelasting worden besproken. Als we besluiten tot toelating zal er op basis van een plan van aanpak, dat samen met ouders wordt opgesteld, gehandeld worden. Tussentijds vinden er, waar nodig, evaluatiemomenten plaats. De evaluatie en de voortgangsprocedure bekijken we van jaar tot jaar. Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van Scholen op de kaart

Extra ondersteuning die door de school kan worden geboden:

 ·        Leer- en ontwikkelingsondersteuning

·         Sociaal- emotioneel en gedragsondersteuning

·         Fysiek medische ondersteuning

·         Opvoed- en opgroei ondersteuning  

U kunt hierbij denken aan onderwijs aan anderstalige leerlingen, hulp aan leerlingen met een handicap, hulp aan begaafde en hoogbegaafde leerlingen.

Wanneer een leerkracht signaleert dat een leerling extra zorg nodig heeft, wordt dit altijd teruggekoppeld naar ouders. Wanneer de zorg groot blijft, kan het wenselijk zijn dat de zorgcoördinator bij deze gesprekken aanschuift om de zorg breder in kaart te brengen en mee te denken over mogelijke aanpassingen die gerealiseerd kunnen worden binnen de groep. Mocht dit niet voldoende opleveren en is er meer ondersteuning nodig, dan kan de school gebruik maken van de expertise van het samenwerkingsverband IJssel/Berkel of het Voormekaar team vanuit de gemeente, afhankelijk van de hulpvraag van ouders en school. 

Bij ons op school komen diverse externe specialisten voor het begeleiden van individuele leerlingen zoals onder andere: logopedist, fysiotherapeut, ergotherapeut, dyslexiespecialist en diverse ambulante begeleiders vanuit het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voorkomen is beter dan genezen. Vandaar dat we sterk willen inzetten op preventie. Dit doen we door onderwijsbehoeften tijdig te signaleren met behulp van observatielijsten en leerlingvragenlijsten die we begin van ieder schooljaar afnemen. Ouders worden hierin meegenomen. Ouders zien we als ervaringsdeskundigen en partner. Hun ervaringen, vragen en verwachtingen nemen we serieus.  

Daarnaast willen we komende schooljaren gaan inzetten op het investeren in de klus- en plusklas. Een klusklas voor de leerlingen die praktisch zijn ingesteld en een plusklas voor leerlingen die wat meer aankunnen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur.

Wij werken samen met de peuteropvang Harlekijn, kinderopvang Humankind en Kindcentrum Avonturijn. Peuteropvang Harlekijn en de na- en voorschoolschoolse opvang van Humankind zijn gevestigd binnen ons gebouw.

Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Aan het einde van de peuterperiode mag het kind, net voordat het vier jaar wordt, tien dagdelen op de basisschool wennen. Met de ouders van peuters met een VVE indicatie hebben we iedere drie maanden voortgangsgesprekken. De zorgcoördinator van de Kerst Zwartschool is hierbij aanwezig. Zij bezoekt ook regelmatig de peutergroepen om de peuters beter te leren kennen. Om de doorgaande lijn van peuter-/kinderopvang naar groep 1 van de Kerst Zwartschool te waarborgen, hebben de leerkrachten van groep 1 en 2 regelmatig contact met de pedagogische medewerkers van peuter-/kinderopvang Humankind. Zij bespreken dan diverse aspecten die te maken hebben met de ontwikkeling van het jonge kind. We werken steeds meer samen. Gezamenlijke activiteiten zijn BeweegWijs (twee keer per week), (digitaal) prentenboek voorlezen (één keer per week), voorbereidend rekenen met de Wiskikker en een taalactiviteit. Daarnaast wordt er samen gedanst en gezongen bij de gezamenlijke thema’s zoals de Kinderboekenweek, Sinterklaas, Kerst en Pasen. Naast het contact met Humankind hebben we ook contacten met peuter-/kindcentrum Avonturijn. Zij komen jaarlijks met een aantal peuters bij ons op bezoek waarbij we een taal- of rekenactiviteit doen en samen fruit eten.

Terug naar boven