Protestants Christelijke Basisschool De Arendsvleugel

Bleekhof 2 7961 AW Ruinerwold

  • Alle leerlingen en leerkrachten op de schoolfoto
  • Een themadag "wereldmuziek" m.b.v. de Klankenkaravaan
  • 's Middags de presentatie voor de ouders en andere belangstellenden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8 maakt jaarlijks de eindtoets CITO. Landelijk is er een gemiddelde score van 535. Gerekend over de laatste vier jaar met in totaal 50 leerlingen scoren we 537. We scoren de laatste negen jaar boven het landelijk gemiddelde. Ook dit jaar scoren we weer 537. 

De laatste schooljaren is de norm om kwaliteit van het basisonderwijs aan te geven verwoordt in de cijfer /letter combinatie 1F. Hiermee wordt het fundamentele niveau bedoeld dat de leerlingen moeten halen. De norm is 85%. Wij behalen met onze leerlingen over de laatste drie jaren 91,7%. Doordat zij met kleine klassen werken kunnen we niet 100% scoren, want een leerling bepaalt 10% van de score. In elke groep zit er wel eens een zwak scorende leerling. Op 1S / 2F behalen wij 63,5% Dit is boven onze schoolambitie en de landelijke norm signaleringswaarde 1S/2F

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk halfjaar toetsen we alle leerlingen van de groepen 3 - 8. We houden op deze wijze goed zicht op de kwaliteit van ons onderwijs. We kunnen snel zien of de leerlingen boven of onder het landelijk gemiddelde scoren.

We kijken ook naar het leerrendement . Groeien de kinderen in hun leerrendement naar verwachting?

We informeren ouders ook over de resultaten van de tussentijdse toetsen. Leerlingen worden in een groepsoverzicht en groepsplan geplaatst.  We weten dan met welke lessen we extra instructie aan sterke of zwakke leerlingen kunnen geven.

De resultaten van de tussentijdse toetsen worden ook in ons administratieprogramma Parnassys en op de leerlingenrapporten vermeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Dat De Arendsvleugel een reëel advies afgeeft blijkt ook uit cijfers. Vrijwel alle kinderen blijken na drie jaar VO nog altijd onderwijs te volgen op het niveau dat is geadviseerd
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingen krijgen wekelijkse KIVA lessen. Ze vullen tweemaal per jaar een monitoringslijst in.

Personeel volgt jaarlijks de KIVA conferentie.

Personeel informeert de ouders over KIVA lessen.

Driemaal per jaar vindt een kind gesprek met de leerlingen plaats. Dit gesprek wordt door de groepsleerkracht in een één op één situatie uitgevoerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig zijn
  • Vertrouwen in leerkracht
  • KIVA Tools aangereikt krijgen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Groep 8 maakt jaarlijks de eindtoets CITO. Landelijk is er een gemiddelde score van 535. Gerekend over de laatste vier jaar met in totaal 50 leerlingen scoren we 537. We scoren de laatste negen jaar boven het landelijk gemiddelde. De laatste CITO toets had een score van 539

Terug naar boven