Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden geanalyseerd in het SchoolJaarVerslag.
De analyse wordt gemaakt op individueel - groeps- en schoolniveau. Hierna wordt een evt. verbetertraject beschreven.
Dit traject wordt gedeeld met het bestuur, het team en de MR oudergeleding.
Voor het schooladvies verwijzen we u naar onze kwaliteitskaart PO-VO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze visie sluit aan bij de motto van Stichting Wolderwijs, namelijk; WOLDERWIJS ONTWIKKELT…
Wij staan voor:
Professionele leerkrachten die leerlingen coachen en begeleiden in het zelfstandig, zelfredzaam en zelfverantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien.
Via stimulerende interactie leren wij de leerlingen om hun eigen gedrag te sturen en het beste uit zichzelf te halen. Je mag zijn wie je bent!
De voorwaarden die wij hiervoor scheppen zijn:
- Leerkrachten die in ontwikkeling blijven
- Uitdagen en inspirerende leeromgeving
- Een veilige (leer)omgeving
- Respectvol gedrag op school. Hieronder verstaan wij:
o Zelfrespect hebben
o In dialoog gaan met elkaar
o Waardering hebben voor elkaar (empowerment)
o Aandacht hebben voor elkaar
o Nieuwsgierig zijn naar elkaar toe
o In kunnen leven in anderen
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.