Openbare Basisschool Het Palet

De Krijntjes 28 4715 AP Rucphen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Palet
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Palet
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Palet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In onze schoolgids kunt alle gegevens rondom de eindtoets (t/m schooljaar 2022-2023) en de doorstroomtoets (vanaf schooljaar 2023-2024) vinden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het team voelt zich verantwoordelijk voor de opbrengsten van de gehele school. Tijdens tweejaarlijkse Schoolbespreking wordt teruggeblikt op de voorgaande periode, geanalyseerd of de doelen zijn behaald en worden interventies opgesteld voor de daaropvolgende periode. De resultaten van individuele leerlingen worden besproken met ouders aan de hand van observaties in de klas, methodetoetsen en/of de IEP-resultaten. Tijdens de lessen biedt de leerkracht een gedifferentieerde instructie aan. Deze instructie kan bestaan uit het basisaanbod, verlengde of verkorte instructie, al naargelang de onderwijsbehoefte van de leerling. We volgen hierin het model voor Expliciete Directie Instructie (EDI). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 7 ontvangen de ouders een indicatie. Deze indicatie komt tot stand door te kijken naar de IEP gegevens, naar de methodegebonden toetsen en de inzet van de leerling. 

In schooljaar 8 ontvangen de ouders een schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de gegevens en lijnen in de afgelopen jaren. Dit zijn de methodegebonden toetsen, de onafhankelijke toetsingen en de doorstroomtoets. In de adviescommissie worden de leerkrachten van groep 7 en 8 betrokken, de intern begeleider en de directie. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het geluk van een kind is een voorwaarde om te komen tot de beste prestaties. Dit geldt zowel voor het leren als voor persoonlijke ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Durven
  • Groeien
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 28 maart 2019 is de onderwijsinspecteur langs geweest op onze school, om te kijken hoe wij lesgeven. Ze heeft heel veel mooie dingen gezien en was vol lof over ons onderwijs en de manier waarop wij lesgeven. Dit is zeker niet vanzelfsprekend op heel veel scholen. Hier zijn wij met zijn allen enorm trots op en zijn blij dat dit gezien en gewaardeerd wordt.

Een aantal dingen die Het Palet zo bijzonder maken zijn:

-In alle groepen is een taakgerichte werksfeer en de structuur is heel duidelijk voor de kinderen.

-Er gelden duidelijke regels en voor de kinderen zijn er heldere kaders waarbinnen ze keuzes mogen maken.

-Verder was ze erg te spreken over de rust die in school hangt, de fijne sfeer, de actieve leerhouding van de kinderen en de diverse werkvormen waar de leerkrachten gebruik van maakten. Sommige kinderen zaten tijdens de uitleg zelfs op het puntje van hun stoel.

-Alle leerkrachten hebben hart voor het onderwijs en staan vol passie voor de klas. De fijne sfeer binnen het team straalt uit naar de kinderen, die daardoor erg enthousiast zijn.

-De leerkrachten benoemen aan het begin van de les het lesdoel en noteren hieronder de stappen die de kinderen moeten zetten om het doel te halen. Tijdens de klassenbezoeken werd zichtbaar dat kinderen die geen instructie hadden, zelfstandig en taakgericht aan het werk waren. De leerhouding is uitstekend en de leerkrachten hebben hun klassenmanagement goed op orde.

Alles bij elkaar was het eindoordeel meer dan positief en is bij de inspecteur heel duidelijk geworden waar onze kracht als school ligt. De kinderen krijgen méér dan alleen maar goed onderwijs.

Als team wisten we dit al wel, maar we vinden het fijn dat dit ook gezien wordt door een onafhankelijke inspecteur.

Terug naar boven