RK Basisschool St Martinus

Sint Martinusstraat 3 4715 AG Rucphen

  • zelfstandig werken op het leerplein
  • één van de kleutergroepen
  • Het grote leerplein
  • Het kleine leerplein
  • Het kleine leerplein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting op de opbrengsten: 

Analyse eindtoets 2021/2022

De school heeft een schoolweging van 29,16 (driejarig gemiddelde) met in 2022 een spreiding van 5,75. De school doet jaarlijks mee aan de CITO-eindtoets.
In 2022 scoorden we met een 534.0 onder het landelijk gemid- delde. Eén leerling is in overleg met Borgesius, directeur en intern begeleider met gegronde redenen (NSCCT) uitgesloten van deelname.
Alle deelnemers zijn in de score opgenomen (38/38). Hierbij scoren we met 534.0 onder het landelijk gemiddelde.

89 % van de leerlingen behaalde het 2F niveau voor Lezen (landelijk 73%)
66 % haalde het 2F niveau op gebied van taalverzorging (landelijk 62%)
39 % behaalde het 1S niveau voor rekenen (landelijk 44%).

Wij concluderen dat onze resultaten voor rekenen gedaald zijn en ook onder landelijk gemiddelde scoren. Voor onze schoolgroep scoren we op 2F (taalverzorging en lezen) boven het landelijk gemiddelde en 1S (rekenen) onder het landelijk gemiddelde. Op alle gebieden behalen we de minimale signaleringswaarde voor 1F.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In onze toetslijn staat beschreven welke toetsen we 2x per jaar afnemen om de vorderingen van de leerlingen te monitoren. Leerkrachten analyseren de opbrengsten per leerling en van de groep en bespreken deze met de intern begeleider en interne gedragsspecialist. Dit kan leiden tot een plan van aanpak.
Op schoolniveau maken de directeur en intern begeleider een analyse van de opbrengsten op groeps- en schoolniveau. Dit kan resulteren in aanvullende interventies. In een teambijeenkomst bespreken we samen de opbrengsten en analyse.
In de medezeggenschapsraad en het kwaliteitsforum worden de rapportages besproken. 

Ook wordt verantwoording afgelegd bij het College van Bestuur tijdens een schoolbezoek.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Martinusschool scoort in 2023 Eind-Cito groep 8 wat hoger dan het landelijk gemiddelde. Over het algemeen komt het schooladvies voor plaatsing in het voortgezet onderwijs overeen met de behaalde score van de leerling op die eindtoets. Scoort een kind hoger op de eindtoets, dan passen we in overleg met de ouders het advies aan.

Incidenteel komt het voor dat een leerling, op grond van interesse, kiest voor een vorm van voortgezet onderwijs die lager is dan de score behaald op de eindtoets.

We zien dat het grootste deel van de kinderen na 3 jaar nog op een school zit met het niveau dat destijds is geadviseerd. Vanwege dubbele adviezen (vb MAVO/HAVO) zien we dat kinderen regelmatig op het hogere niveau uitkomen. Dit wekt de indruk dat kinderen onder-geadviseerd worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons motto is “Leren Doen We Samen”. Hierin vatten we kort onze visie en missie samen.
Op onze school willen we dat kinderen veel leren en dat willen we vooral samen doen. We willen dat niemand zich buitengesloten voelt en willen ervoor zorgen dat ieder kind op zijn of haar manier die dingen kan leren die belangrijk zijn voor nu en later.
Voor het schoolleven en het échte leven.
Wij willen samen werken aan een schoolomgeving waarin iedereen gezien wordt in zijn waarde en we hebben als doel een klimaat scheppen waarin ieder kind tot optimale ontwikkeling kan komen.
Wij hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. Wij willen hen stimuleren en hun zelfvertrouwen versterken. Het is voor ons een uitdaging om ieder kind naar eigen vermogen te laten presteren.

Het is hierbij ook vanzelfsprekend, dat wij een aantal eisen aan de kinderen mogen stellen. Wij verwachten dan ook dat de leerlingen hun best doen en zo goed mogelijk hun talenten proberen te gebruiken. 
Wij werken vanuit de waarden ‘veiligheid, respect en verdraagzaamheid’. Vanuit deze kernwaarden bouwen wij aan een school, waar de kinderen zich prettig en veilig voelen. 

We starten het schooljaar met “De Gouden Weken”. Tot aan de herfstvakantie investeren we veel van de lestijd om samen met de kinderen te werken aan een veilig en prettig schoolklimaat. In die periode hebben we het veel over gedragsregels, over de manier waarop we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken, zorgen we voor rust, elkaar helpen, enz.
Dit vormt de basis van waaruit we ook ons onderwijs inrichten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • verdraagzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2022 heeft de inspectie de school bezocht. Dit gebeurde in het kader van regulier onderzoek bij de Borgesiusstichting. Hierbij zijn geen zaken aan het licht gekomen die onvoldoende zijn. Het schoolbestuur en de school zijn in het regulier onderzoek opgenomen en wordt op zijn vroegst over 4 jaar weer onderzocht. 

Terug naar boven