Basisschool De Rank

Jan van Goyenstraat 4 3181 HE Rozenburg (Zuid-Holland)

Schoolfoto van Basisschool De Rank

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Ons team bestaat uit 21 personen. Met elkaar denken wij na over het onderwijs dat wij geven en werken we altijd toe naar verbetering. Wij doen dit aan de hand van het verbeterbord van Stichting leerKRACHT

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Via vaste invallers wordt een oproep gedaan om in te kunnen vallen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen 1 en 2 wordt de basis gelegd voor goed onderwijs. Dit is ons fundament. We werken met een beredeneerd aanbod. 

Kinderen willen leren en wij als leerkrachten kijken naar ieder kind dat wij het je kunnen leren. Door goed te werken met leerlijnen en doelen kan er op een spelende manier gewerkt worden aan deze doelen zodat er een goede overgang naar groep 3 ontstaat. 

We weten steeds beter hoe leren werkt en hoe belangrijk het werkgeheugen hierin is. Door rust, regelmaat, voorspelbaarheid blijft er voldoende ruimte om iets te kunnen leren, daarom zijn regels en structuren extra belangrijk voor ons om die helder te hebben binnen de hele school. Kinderen weten waar ze aan toe zijn en komen zo optimaal tot leren. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij voldoen aan het wettelijke curriculum Aan de hand van de tussentijdse toetsen en observaties wordt gekeken waar lestijduitbreiding / bijsturing nodig is.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband Onderwijscollectief Voorne-Putten en Rozenburg

1. Wat is passend onderwijs

Wellicht heeft u weleens van de term ‘passend onderwijs’ gehoord. Passend onderwijs betekent dat alle leerlingen onderwijs volgen dat bij hen past. Ook als zij meer ondersteuning nodig hebben. Voorbeelden van deze ondersteuning zijn extra hulp bij leerproblemen zoals dyslexie, een programma voor leerlingen met gedragsproblemen of het ondersteunen bij het aanleren van sociale vaardigheden. Er zijn natuurlijk ook andere vormen van ondersteuning. Niet elke school kan deze extra ondersteuning zelf organiseren. De scholen in de regio Voorne-Putten Rozenburg werken daarom samen, zodat er altijd een school in de buurt is waar deze ondersteuning wel aangeboden wordt. We noemen dit een samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband in Voorne-Putten Rozenburg heet “Onderwijscollectief”.

2. Wat is basisondersteuning en extra ondersteuning

De scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning elke school in ieder geval aanbiedt. Dit noemen we de basisondersteuning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraken over hoe de zorg voor leerlingen op school wordt georganiseerd, hoe er rekening wordt gehouden met verschillen in leren en het tempo waarin leerlingen ontwikkelen. Daarnaast hebben alle scholen bepaald welke extra ondersteuning zij zelf kunnen organiseren voor leerlingen. Dit noemen we extra ondersteuning. Wat elke school aanbiedt, schrijven zij op in het Schoolondersteuningsprofiel (het SOP).

3. Wat is de rol van het samenwerkingsverband

Soms is er voor een leerling meer nodig. Een school heeft namelijk niet altijd zelf de expertise in huis om alle leerlingen goed te kunnen ondersteunen. De professionals van Onderwijscollectief kunnen dan gevraagd worden mee te denken en te adviseren over wat voor deze leerling de beste aanpak is. Scholen mogen dit alleen doen als zij hiervoor toestemming hebben van de ouders/verzorgers. Hiervoor is het nodig dat er een goede hulpvraag wordt gesteld, we noemen dit de ondersteuningsvraag. De ondersteuningsvraag van de leerling staat centraal in de aangeboden ondersteuning. Onderwijscollectief biedt diverse vormen van ondersteuning aan scholen en leerlingen. Er is vanuit het Onderwijscollectief aan elke school een schoolbegeleider verbonden, dit is een orthopedagoog die kan komen observeren en advies geeft. Begeleiders Passend Onderwijs kunnen leerkrachten en leerlingen ondersteunen op diverse gebieden. Zo zijn er jonge kind experts en experts op het gebied van gedrag en van leer- en ontwikkelproblemen. Naast de ondersteuning aan scholen en leerlingen, zet Onderwijscollectief zich ook in voor een dekkend netwerk aan onderwijsvoorzieningen voor het gehele gebied Voorne-Putten Rozenburg. Daarmee wordt bedoeld dat er voor alle leerlingen een passende onderwijsplek is. De reguliere scholen werken daarvoor samen met de scholen voor gespecialiseerd onderwijs. We willen hiermee het aantal leerlingen verminderen dat nu niet naar school kan of gaat. Als het voor een leerling nodig is om naar het gespecialiseerd onderwijs te gaan, is hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (een TLV) nodig. Dit is het toegangsbewijs voor het gespecialiseerd onderwijs. Deze TLV vraagt een school, altijd in overleg met ouders/verzorgers, aan bij Onderwijscollectief. De specialisten van Onderwijscollectief onderzoeken of het gespecialiseerd onderwijs de juiste plek is, en geven de TLV af. In het ondersteuningsplan van Onderwijscollectief vindt u meer informatie over de rol en inzet van het samenwerkingsverband.

4. Contactgegevens samenwerkingsverband

Wilt u meer informatie over passend onderwijs of heeft u specifieke vragen? Op de website www.onderwijscollectiefvpr.nl kunt u terecht voor actuele informatie en contactgegevens. Neem gerust contact op.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 In het meerjarenplan wordt hier aandacht aan gegeven zodat alle leerlingen optimaal tot leren komen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang Peuterpalet heeft een eigen lokaal in ons gebouw en een eigen gedeelte op ons schoolplein. Deze peuteropvang is onderdeel van Humankind. 

Terug naar boven