Heeft u klachten over de organisatie van de school, de begeleiding van uw kind, over een te zware of onterechte straf, discriminatie, agressie of pesten? Wendt u zich dan eerst tot de groepsleerkracht. Indien het nog niet bevredigend is opgelost, kunt u zich wenden tot de leerjaar-coördinator of de directie. Acht u ook dit niet wenselijk, gezien de aard van de klacht, dan kunt u zich ook wenden tot de interne dan wel de externe vertrouwenspersoon.
De meeste klachten kunnen in goed overleg tussen ouders, leerlingen en leerkrachten worden afgehandeld. Bij (mogelijk) seksueel misbruik is het bevoegd gezag wettelijk verplicht aangifte te doen. De vertrouwenspersonen van het bevoegd gezag moeten alle meldingen en klachten registreren en jaarlijks (uiteraard zonder de namen van de betrokkenen te vermelden) rapporteren aan het bestuur. We houden als school ook een incidentenregistratie bij, zodat we weten in welke mate problemen zich manifesteren en daarop kunnen inspelen in ons beleid. Uw opmerkingen en/of klachten worden altijd eerst met de betreffende persoon besproken.
* Klachten over ongewenst gedrag bespreekt u met de interne vertrouwenspersoon;
* Als dit geen bevredigend resultaat oplevert, worden de opmerkingen/klachten besproken met de directie van de school;
* De directie informeert bij de betrokken partijen en onderneemt actie om de problemen op te lossen. Eventueel vindt er een gesprek plaats, onder leiding van de directeur, met alle betrokkenen. Dit gesprek wordt gedocumenteerd. Indien voor de klager geen aanvaardbare oplossing is gevonden, dan zijn er nog de volgende mogelijkheden;
* U vraagt schriftelijk een gesprek aan met de voorzitter van het College van bestuur, die uw klacht namens het schoolbestuur behandeld. U kunt uw brief sturen naar het bestuur. Het bestuur hoort eerst alle partijen en probeert daarna tot een oplossing te komen.
* Nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u nog contact opnemen met een van onze externe vertrouwenspersonen. U kunt naar voorkeur kiezen voor een mannelijke óf een vrouwelijke vertrouwenspersoon. Deze kijkt samen met u of er oplossingen te vinden zijn.
* Is er volgens u dan nog geen oplossing, dan kunt u terecht bij de Algemene Klachtencommissie. Vanzelfsprekend wordt elke klacht persoonlijk en vertrouwelijk behandeld en krijgt u altijd uitsluitsel over wat we met uw klacht hebben gedaan.
Voor meldingen van ernstige psychische trauma's of geweld kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur: 0900-1113111.
Gegevens vertrouwenspersoon:
Interne vertrouwenspersoon:
Juf Sonja Imambaks (zimambaks@sipor.nl)
Externe vertrouwenspersoon(en):
Najat Bellari-Belill, Cruquius 62, 3825 MH Amersfoort
Rasit Bal, Dedemsvaartweg 505, 2545 DH Den Haag
Landelijke Klachtencommissie Islamitisch Onderwijs
Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508AD Utrecht.