Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1/2 wordt thematisch gewerkt. De verschillende activiteiten vinden plaats tijdens de werkles of in kleine kringen.
Tijdens de werkles mogen de kinderen spelen in hoeken of maken zij een taak.
"Spelen is leren en leren is spelen". De kinderen spelen elke dag buiten en/ of hebben kleutergym.
Op onze school zijn realiseren wij zorg binnen de groep en in beperkte mate buiten de groep. Wij werken met het Directe Instructie Model en zijn in staat om 3 niveaugroepen qua instructie te begeleiden. Naast deze basiszorg kunnen wij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een aangepast onderwijsprogramma bieden. Ook voorzien wij in een afgestemd aanbod voor kinderen met een meer dan gemiddelde intelligentie.
De Emmausschool is één van de Rotterdamse opvangpunten voor nieuwkomers rechtstreeks uit het buitenland (Leerplichtige Anderstalige Nieuwkomers). Wij hebben hiervoor 3 schakelgroepen ingericht waar de leerlingen de Nederlandse taal aangeboden krijgen. Binnen, tijdens of na 2 jaar stromen deze leerlingen Nederlands sprekend weer in bij de reguliere klassen bij ons op school of in de buurt van hun woonomgeving.
Ook kunnen wij leerlingen met een lichamelijke beperking de mogelijkheid bieden om onderwijs bij ons te volgen. Hiervoor hebben wij verschillende faciliteiten, zoals een lift, een invalidentoilet en een entree waar men met rolstoel naar binnen kan.
De Emmausschool biedt kinderen een vliegende start in één integrale voorziening waar zij vanaf hun tweede jaar welkom zijn. In samenwerking met ouders en collega’s van de voor- en vroegschool komen we tot resultaatafspraken. Wij betrekken alle partijen bij de doorgaande leerlijn in eenzelfde pedagogisch klimaat t/m groep 8.