Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Dominicus is voortdurend in ontwikkeling. Belangrijke pijlers waarin we ons blijvend ontwikkelen vanuit onze kernwaarden zijn:
- de Positieve Psychologie
- de inzet van Chromebooks
- onze klus- en plusklas
- het geven van technieklessen
- het versterken van de didactische vaardigheden van onze leerkrachten
- de implementatie en borging van methoden
- het versterken van de doorgaande lijn binnen de gehele school.
Onze hoofdtaak is het geven van goed, gedegen onderwijs voor wat betreft de kernvakken zoals rekenen, taal, spelling, lezen en de zaakvakken. Dit doen wij onder andere met behulp van verschillende methoden, Chromebooks en sterke didactische leerkrachtvaardigheden. Daarnaast versterken wij ons onderwijs met verschillende pijlers, te weten:
Positieve Psychologie
Wij werken op de Dominicus, onder andere, vanuit de ‘Positieve Psychologie’. We gaan voor een compleet nieuwe generatie die veerkrachtig, gelukkig en vriendelijk is. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je veerkracht kunt ontwikkelen en versterken en dat dit ten goede komt van het welbevinden van de groep en het individu. Daarnaast zorgen bepaalde specifieke onderdelen van de positieve psychologie zoals aandachttraining voor een vergroting van het werkgeheugen en concentratievermogen. Kortom; je goed voelen zorgt voor een optimaal leervermogen.
Binnen ons onderwijs werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Zeven thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Deze thema's bieden we aan vanuit de methode 'De Gelukskoffer'.
Ook hebben we aan het begin van ieder schooljaar de 'Gouden weken' waarin we met de methode 'Goed van Start' aan de groepvorming werken. Na de kerstvakantie hebben we de 'Zilveren weken', waarin we alle afspraken die we als groep gemaakt hebben nog eens met elkaar herhalen en ook weer activiteiten doen om aan de groepsdynamiek te werken. Zo hebben we invloed op het proces van het vormen van een positieve groep.Technieklessen in de klusklas
Ons buitenlokaal (de klusklas) leent zich uitstekend voor het bieden van technieklessen in de praktijk. Dit stimuleert een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding bij kinderen. Door de aanpak van onderzoekend en ontwerpend leren ontwikkelen zij vaardigheden als kritisch denken, vindingrijkheid en creativiteit.Plusklas
De plusklas is voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Zij leren hun regie te versterken in het leren-leren en het hoger denken. Ze worden uitgedaagd om onderpresteren te voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbreding en verdieping en aan hun sociaal emotionele en persoonlijke ontwikkeling.Klusklas
Kinderen met een voorkeur voor praktisch onderwijs en kinderen met gouden handen kunnen in de klusklas aan hun verschillende, persoonlijke doelen werken. Dit zijn onder andere sociaal emotionele doelen, maar ook cognitieve doelen.
Alle groepen komen in ieder geval één keer per week in de klusklas voor een les.Lekker Fit
We brengen de kinderen in beweging met meer en beter bewegingsonderwijs. Naast drie beweegmomenten, kiezen we voor groente en fruit in de klein pauze, stimuleren we de gezonde traktatie en het drinken van water.
Spelend leren staat centraal in de groepen 1 en 2. Aan de hand van thema’s wordt niet alleen op een speelse manier gewerkt aan de taalontwikkeling, aan voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en aan creativiteit, motoriek en zelfstandigheid. Leerlingen van groep 1 en groep 2 zitten bij elkaar in de groep. Naast elkaar en ieder op hun eigen niveau leren de leerlingen al ontdekkend en spelend hetgeen wat nodig is om in groep 3 een goede start te maken met o.a. lezen, rekenen en schrijven. Vanuit onze visie ‘spelen is leren en leren is spelen’ zorgen wij voor een beredeneerd aanbod. De groepen 1 en 2 krijgen gym van onze vakleerkracht gymnastiek. Eens per week kunnen de kleuters onder schooltijd deelnemen aan het kleuterzwemmen in het Van Maanenbad.
Naast het (gecomprimeerde) schoolondersteuningsprofiel hanteert de school een persoonlijke intake om de eventuele zorgmogelijkheid en behoefte af te stemmen.