Dominicus

Noorderhavenkade 45 d 3039 RG Rotterdam

  • Er is zoveel te ontdekken in en om de school! Ontdekkend leren vinden we een belangrijke vorm van leren.
  • Met aandacht bezig zijn met een taakje. Wij gebruiken onder andere de technieken van Teach like a Champion om dit aan kinderen te leren.
  • Samenwerken vinden we leuk en belangrijk! De leerkrachten bieden dan ook verschillende coöperatieve werkvormen aan tijdens de lessen.
  • Al spelend leren de kinderen van de onderbouw heel veel!
  • "De leukste plek van de school!" aldus de kinderen van de Dominicus.

Het team

Toelichting van de school

Met het team van de Dominicus vormen wij een professionele, lerende organisatie. We maken tijd om met en van elkaar te leren, door de hele organisatie heen. We dragen samen zorg voor een leeromgeving, waarin enthousiasme, gezamenlijkheid, ambitie, persoonlijke en professionele ontwikkeling belangrijke drijfveren zijn. We stellen samen heldere doelen vast en houden zicht op onze stip op de horizon. Daarnaast checken we of iedereen genoeg ruimte voelt om zich te kunnen ontplooien. Het team ervaart dit proces en de positieve sfeer die dit met zich meebrengt bij zichzelf en draagt dit automatisch over op de kinderen. Wij zijn een Kindcentrum dat ouders ziet als een onmisbare, betrokken partner, met als doel om samen op weloverwogen wijze het beste uit onze kinderen te halen.

Onze hoofdtaak is het geven van goed, gedegen onderwijs voor wat betreft de kernvakken zoals rekenen, taal, spelling, lezen en de zaakvakken. Dit doen wij onder andere met behulp van verschillende methoden, Chromebooks en sterke didactische leerkrachtvaardigheden. Daarnaast versterken wij ons onderwijs ook door de samenwerking met onze vakkrachten. 

Bewegingsonderwijs
De Dominicus is een Lekker Fit! school. Dit betekent dat de leerlingen drie keer per week les krijgen van onze vakleerkracht gymnastiek, meester Rens. Groep 4 krijgt twee keer per week gymnastiek, aangezien zij ook nog eenmaal per week zwemmen in het Van Maanenbad.
Als Lekker Fit! school stimuleren we de leerlingen om gezond te eten en drinken. Zo mogen de leerlingen tijdens de pauze om 10.00 uur iets van fruit of groente meenemen om te eten. Ook mogen ze de hele dag door water drinken uit hun waterfles.  

Creatieve vakken in onze klusklas
Op de Dominicus werken de kinderen elke week in de klusklas met onze klusjuf, juf Dafna. Zij krijgen daar creatieve lessen en technieklessen. Tijdens deze lessen mogen de kinderen met bijzondere materialen en gereedschappen werken. Daarnaast krijgen ze ook technieklessen vanuit onze techniekbakken. Niets is leuker dan de werking van bijvoorbeeld een stroomkring te kunnen ontdekken met een echte stroomkring, door deze zelf in elkaar te zetten. 
Ook wordt er af en toe gekookt en gebakken in onze klusklas. De kinderen mogen dan zelf snijden, afwegen, het recept nalezen, enz. Ook dit is een leuke, speelse manier van leren, waar de kinderen van genieten. 

Muziekles
Op de Dominicus krijgen de kinderen muziekles van een vakdocent in de muziekwerkplaats. Deze vakdocent, juf Charlotte, is elke donderdag aanwezig bij ons op school. Zij geeft muziekles aan alle groepen. Tijdens de muzieklessen zingen de kinderen verschillende liederen, spelen zij op verschillende instrumenten en werken zij aan nog veel meer creatieve uitingen binnen het muziekonderwijs. 
In elke tweede helft van het schooljaar komen de 1e-jaars studenten van de Pabo Thomas More op de Dominicus in de muziekwerkplaats kijken naar een muziekles van juf Charlotte. Op deze manier zien zij een prachtig praktijkvoorbeeld van het geven van muzieklessen in het basisonderwijs.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht ziek is (of vanwege een andere reden afwezig is), treedt het vervangingsprotocol in werking. De groepen 1 tot en met 3 worden in principe niet opgedeeld. Wij zorgen, indien mogelijk, voor vervanging. Als de kleutergroepen nog klein zijn, kunnen de kleuters bijvoorbeeld wel over de andere kleuter- en peutergroepen verdeeld worden. De groep 4 tot en met 8 worden, indien er geen vervanging is, bij de eerste ziektedag van een leerkracht verdeeld over de andere groepen. De volgende dag zorgen wij, indien mogelijk, voor vervanging.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Dominicus is voortdurend in ontwikkeling. Belangrijke pijlers waarin we ons blijvend ontwikkelen vanuit onze kernwaarden zijn:

  • de Positieve Psychologie
  • de inzet van Chromebooks
  • onze klus- en plusklas
  • het geven van technieklessen
  • het versterken van de didactische vaardigheden van onze leerkrachten
  • de implementatie en borging van methoden
  • het versterken van de doorgaande lijn binnen de gehele school.

Onze hoofdtaak is het geven van goed, gedegen onderwijs voor wat betreft de kernvakken zoals rekenen, taal, spelling, lezen en de zaakvakken. Dit doen wij onder andere met behulp van verschillende methoden, Chromebooks en sterke didactische leerkrachtvaardigheden. Daarnaast versterken wij ons onderwijs met verschillende pijlers, te weten:

Positieve Psychologie
Wij werken op de Dominicus, onder andere, vanuit de ‘Positieve Psychologie’. We gaan voor een compleet nieuwe generatie die veerkrachtig, gelukkig en vriendelijk is. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je veerkracht kunt ontwikkelen en versterken en dat dit ten goede komt van het welbevinden van de groep en het individu. Daarnaast zorgen bepaalde specifieke onderdelen van de positieve psychologie zoals aandachttraining voor een vergroting van het werkgeheugen en concentratievermogen.  Kortom; je goed voelen zorgt voor een optimaal leervermogen. 
Binnen ons onderwijs werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Zeven thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Deze thema's bieden we aan vanuit de methode 'De Gelukskoffer'. 
Ook hebben we aan het begin van ieder schooljaar de 'Gouden weken' waarin we met de methode 'Goed van Start' aan de groepvorming werken. Na de kerstvakantie hebben we de 'Zilveren weken', waarin we alle afspraken die we als groep gemaakt hebben nog eens met elkaar herhalen en ook weer activiteiten doen om aan de groepsdynamiek te werken. Zo hebben we invloed op het proces van het vormen van een positieve groep. 

Technieklessen in de klusklas
Ons buitenlokaal (de klusklas) leent zich uitstekend voor het bieden van technieklessen in de praktijk. Dit stimuleert een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding bij kinderen. Door de aanpak van onderzoekend en ontwerpend leren ontwikkelen zij vaardigheden als kritisch denken, vindingrijkheid en creativiteit.

Plusklas
De plusklas is voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Zij leren hun regie te versterken in het leren-leren en het hoger denken. Ze worden uitgedaagd om onderpresteren te voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbreding en verdieping en aan hun sociaal emotionele en persoonlijke ontwikkeling.

Klusklas
Kinderen met een voorkeur voor praktisch onderwijs en kinderen met gouden handen kunnen in de klusklas aan hun verschillende, persoonlijke doelen werken. Dit zijn onder andere sociaal emotionele doelen, maar ook cognitieve doelen.
Alle groepen komen in ieder geval één keer per week in de klusklas voor een les. 

Lekker Fit
We brengen de kinderen in beweging met meer en beter bewegingsonderwijs. Naast drie beweegmomenten, kiezen we voor groente en fruit in de klein pauze, stimuleren we de gezonde traktatie en het drinken van water.

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren staat centraal in de groepen 1 en 2. Aan de hand van thema’s wordt niet alleen op een speelse manier gewerkt aan de taalontwikkeling, aan voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en aan creativiteit, motoriek en zelfstandigheid. Leerlingen van groep 1 en groep 2 zitten bij elkaar in de groep. Naast elkaar en ieder op hun eigen niveau leren de leerlingen al ontdekkend en spelend hetgeen wat nodig is om in groep 3 een goede start te maken met o.a. lezen, rekenen en schrijven. Vanuit onze visie ‘spelen is leren en leren is spelen’ zorgen wij voor een beredeneerd aanbod. De groepen 1 en 2 krijgen gym van onze vakleerkracht gymnastiek. Eens per week kunnen de kleuters onder schooltijd deelnemen aan het kleuterzwemmen in het Van Maanenbad.  

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast het (gecomprimeerde) schoolondersteuningsprofiel hanteert de school een persoonlijke intake om de eventuele zorgmogelijkheid en behoefte af te stemmen.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven