Fatimaschool

Larikslaan 192 3053 LG Rotterdam

  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om dit onderwijs goed te verzorgen, hebben wij op school naast groepsleerkrachten ook vier intern begeleiders. Om van alle kinderen de ontwikkeling goed te kunnen volgen, hanteren wij een leerlingvolgsysteem. De peuters en de kinderen uit groep 1-2 worden gevolgd middels het OVM (= OntwikkelingsVolgmodel van Memelink), waarbij zowel de cognitieve vaardigheden als de sociaal-emotionele vaardigheden worden geregistreerd. Voor de groepen 3 t/m 8 volgen we de leerlingen door middel van observaties in de klas, methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen (IEP: hoofd) en het sociaal emotionele volgsysteem van IEP (hart & handen). Deze toetsen betreffen de leergebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. In groep 8 doen de kinderen mee aan de Doorstroomtoets. Ieder half jaar voeren de intern begeleiders leerjaarbesprekingen en leerlingbesprekingen met als doel veranderende (sociaal-emotionele en cognitieve) onderwijsbehoeften in kaart te brengen en de leerkracht handvatten te geven om hieraan tegemoet te komen. De intern begeleider heeft regelmatig overleg met de leerkrachten naar aanleiding van de hierboven beschreven toetsen en/of zorgvragen bij bepaalde leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Fatimaschool draagt zorg voor een goede voorbereiding en overgang naar het vervolgonderwijs. Ouders en leerlingen worden vanaf groep 7 meegenomen in een zorgvuldige procedure die leidt tot een goed gewogen passend advies waarbij gelijke kansen voor iedere leerling centraal staan. In groep 7 delen wij de procedure voor de overstap naar het VO. Ook krijgen de leerlingen in groep 7 een voorlopig advies (preadvies) dat opgesteld wordt door de leerkrachten van groep 7 (indien nodig ook in overleg met de leerkrachten van groep 6), de directeur en de intern begeleider. De leerlingen zijn bij het adviesgesprek aanwezig samen met hun ouders. Indien leerlingen in aanmerkingen komen voor een IQ test voor aanvraag LWOO wordt dit ook tijdens het adviesgesprek of eventueel begin van groep 8 besproken.

Wij onderhouden goede contacten met de middelbare scholen om leerlingen zo passend mogelijk te plaatsen. Indien nodig vindt er een mondelingen overdracht plaats. Ieder jaar komt er ook een middelbare school tijdens de ouderavond van groep 8 voorlichting geven over de stap naar het middelbaar onderwijs. Er is op school veel kennis aanwezig over de verschillende middelbare scholen uit de buurt en over hun aanbod. 

Als school volgen wij de ontwikkeling van elke leerling en hebben wij een procedure om te komen tot een passend schooladvies. Het eindadvies wordt opgesteld door de leerkrachten van groep 7/8, de directeur en intern begeleider. Voor het opstellen van het eindadvies wordt gekeken naar: het voorlopig advies, aanleg en talenten van een leerling en leerprestaties (hoofd; IEP resultaten). Ook wordt hierin meegenomen zijn/haar concentratie, motivatie, werkhouding, huiswerkattitude en doorzettingsvermogen (hart en handen). De leerlingen zijn bij het eindadvies gesprek aanwezig samen met hun ouders. Het eindadvies wordt besproken samen met het OKR (onderwijskundig rapport). Het OKR wordt door ouders ondertekend ter kennisgeving.  Na de doorstroomtoets  staat in Onderwijs Transparant aangegeven of een leerling moet worden heroverwogen. Indien het eindadvies wordt aangepast, worden ouders telefonisch op de hoogte gesteld. Het proces van adviseren en administreren is altijd in ontwikkeling en lijkt ieder jaar te wijzigen. In onze kwaliteitskaart kunt u de laatste ontwikkelingen vinden. Wij passen ieder jaar de procedures hierin aan. 

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Tijdens de centrale aanmeldweek melden zij zich aan bij een middelbare school. De leerlingen maken hierdoor allemaal even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. Wij maken gebruik van de IEP-doorstroomtoets. De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. We hebben al een volledig beeld van de leerlingen en met de doorstroomtoets doen wij een laatste check: kan een leerling nog meer aan? Voor de leerling kan de uitkomst van deze toets van invloed zijn op het schooladvies. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies niet. Als uit de uitkomst van de toets een hogere score komt dan verwacht, kan het schooladvies bijgesteld worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school speelt een belangrijke rol in het verbinden van kinderen en jongeren met onze samenleving. Burgerschapsvorming is dan ook essentieel. De Fatimaschool wil voor leerlingen, ouders en collega's een omgeving zijn, waarin actief burgerschap en sociale integratie daadwerkelijk vormgegeven wordt. In de dagelijkse lespraktijk zoeken we met elkaar naar aanknopingspunten om burgerschapsvorming gestalte te geven door: 

  • Het creëren van een veilige en open sfeer. 
  • Onze katholieke identiteit biedt kinderen de ruimte om te mogen zijn wie je bent
  • Burgerschap een structurele plaats te geven in het curriculum.  In het thema-onderwijs van de onderbouw en in de wereldoriënterende vakken van de midden- en bovenbouw , maar ook vakoverstijgend zijn we steeds op zoek naar het binnenhalen van de buitenwereld door het bespreken van belangrijke vraagstukken.
  • Aandacht te besteden aan wat een democratie en democratisch handelen is. Dit komt o.a. tot uiting in de activiteiten van leerlingenraad van de Fatimaschool en de deelname aan het jaarlijkse national debattoernooi.  
  • Uit te gaan van kernwaarden zoals als verdraagzaamheid en solidariteit. Door middel van o.a. onze methode De Vreedzame School werken we doelbewust en gericht aan de ontwikkeling van deze waarden.

We benaderen principieel op een positieve manier, immers: een positieve benadering lokt positief gedrag uit. De schoolregels zijn om deze reden ook positief opgesteld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • democratie
  • participatie
  • identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven