Fatimaschool

Larikslaan 192 3053 LG Rotterdam

  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool
  • Schoolfoto van Fatimaschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij verlof en/of ziekte wordt door de Fatimaschool binnen de school geregeld.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgverbreding betekent dat we het onderwijs zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van ieder kind. Zorgverbreding is dus niet alleen gericht op kinderen met leerproblemen, maar ook op kinderen die meer aan kunnen dan het klassenprogramma hen biedt. We zijn gericht op het aanpassen van de leerstof. We kijken daarbij naar de thuissituatie, het zelfbeeld, de motivatie en de sociale capaciteiten. Op basis van deze uitkomsten krijgt het kind zijn eigen zorgroute binnen of buiten de school aangeboden. De 1-zorgroute gaat uit van het Handelingsgericht werken (HGW) en de Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD). De uitgangspunten hierbij zijn:- het centraal stellen van de onderwijsbehoeften van het kind;- de werkwijze is systematisch en transparant - het proces is doelgericht: er wordt gewerkt vanuit een interactioneel referentiekader. De problemen worden niet alleen bij het kind gelokaliseerd, maar er wordt gekeken naar het kind, in deze groep bij deze leerkracht en deze ouders; er is een constructieve samenwerking tussen leerkrachten, IB’er, ouders, kind en externe partners.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

OPP, Maatwerkbuget SBO en SO

Mocht een leerling niet met het aanbod van de groep mee kunnen komen, dan is onze intentie om hem in ieder geval tot en met groep 5 met de leerstof van de groep mee te laten doen. Lukt het een leerling niet om aansluiting te houden met de stof, kunnen we vanaf groep 6 starten met een eigen leerlijn voor één hoofdvak (in de praktijk blijkt dit meestal rekenen te zijn). Dit betekent dat de leerling een individuele verwerkingsroute volgt met individuele instructie, aangepast op zijn niveau. Hiervoor is het noodzakelijk dat een leerling ook een goede zelfstandige werkhouding heeft. De leerling krijgt tevens toetsen op niveau. Doordat een leerling met een eigen leerlijn niet het niveau van eind groep 8 zal halen voor dat vak, stellen we een OPP (Ontwikkeling Perspectief Plan) op. Hierin leggen we de aanpak vast en het geschatte uitstroomniveau. Ieder half jaar wordt dit geëvalueerd. Voor leerlingen op de Fatimaschool die een SBO- of SOprofiel hebben, geldt dat gekeken wordt of zij met behulp van extra ondersteuning toch op school kunnen blijven. Deze extra ondersteuning kan bekostigd worden vanuit het schoolbudget dat de school via het samenwerkingsverband PPO Rotterdam aanvraagt. Met behulp van het schoolbudget kan er ondersteuning op maat worden ingeschakeld. Ook voor deze leerlingen wordt een OPP opgesteld. Evaluatie vindt ieder half jaar plaats met ouders/verzorgers, leerkracht, begeleiders vanuit het maatwerkbudget en de SCP (schoolcontactpersoon) van PPO. Binnen de formatie wordt ieder jaar gekeken of er extra middelen beschikbaar zijn die het mogelijk maken om een ambulante leerkracht deze leerlingen met eigen leerlijnen te begeleiden.

Plusaanbod - MINDgroep

Bij de inschrijving van de kleuters vullen ouders/ verzorgers een vragenlijst in waaruit kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong naar voren kunnen komen. In de klas volgen de leerkrachten de vorderingen van leerlingen en bespreken de extra behoeften met de intern begeleider. Leerlingen met kenmerken van een (hoog)begaafd profiel krijgen in de groep een verrijkings- en verdiepingsaanbod. Hebben deze leerlingen daarnaast nog ondersteuning nodig bij het aangaan van uitdagingen en/of het aanleren van executieve vaardigheden, dan kunnen ze in de MINDgroep geplaatst worden. Er zijn gespecialiseerde MINDgroepleerkrachten. De leerlingen uit groep 1-2 worden iedere week een half uur uit de groep gehaald; de leerlingen uit groep 3 t/m 8 anderhalf uur. Leerlingen die voldoende groei laten zien, kunnen in de loop van het schooljaar ook weer plaats maken voor andere leerlingen met hulpvragen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Fatimaschool heeft een eigen peuterspeelzaal. Hier zijn kinderen vanaf 2 jaar en 6 maanden van harte welkom! Zodra zij vier jaar zijn, stromen de meeste kinderen door naar een groep 1-2 binnen de Fatimaschool; een enkel kind gaat naar een andere basisschool in de wijk Schiebroek. In ons onderwijs aan peuters staat spelend leren centraal. Ons doel is het creëren van een krachtige en inspirerende speelleeromgeving met betekenisvolle activiteiten die leiden tot o.a.: meer spelplezier, intrinsieke motivatie en optimale leerontwikkeling van de kinderen. Een peuter is nieuwsgierig en wil graag ‘zelf doen’ en ‘ontdekken’. Door de thema’s aan te laten sluiten bij de belevingswereld van een peuter zorgen we voor een grote betrokkenheid. We werken met het leerlingvolgsysteem OVM (OntwikkelVolgModel van Memelink), waarvan de doelen worden verwerkt binnen de thema's. De pedagogisch medewerkers observeren en stimuleren de kinderen tijdens de activiteiten en het spelen. Dit levert informatie op om kinderen te begeleiden in een volgende stap in hun ontwikkeling, een doorgaande ontwikkelingslijn op het niveau van het kind. We streven ernaar om uit elk kind te halen wat erin zit. Peuters kunnen vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin een indicatie krijgen, waardoor zij (gratis) extra uren naar de peuterspeelzaal mogen komen. Vanaf 1 januari 2019 zijn deze peuters, indien realiseerbaar, 16 uur per week welkom op de peuterspeelzaal. Door ook deze peuters nauwlettend te volgen met OVM streven de pedagogisch medewerkers ernaar de ontwikkeling dusdanig te stimuleren, dat ook zij een goede overstap kunnen maken naar groep 1-2. Binnen het klassenklimaat willen we een veilige en vertrouwde omgeving neerzetten, waarbij we waarde hechten aan structuur en regelmaat. Het welbevinden van de kinderen staat voorop. Daarnaast wordt de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de peuters aangesproken. Peuters leren om samen te spelen, materialen te delen en zelf problemen op te lossen. Dit alles om de peuters een goede basis mee te geven voor een goede start op de basisschool. Door het werken met dezelfde thema's als de groepen 1-2, het volgen van de peuters middels OVM, maar ook de inzet van de intern begeleider, bouwcoördinator  en didactisch coach van de onderbouw is er een goede doorgaande lijn van de peuterspeelzaal naar groep 1-2.

Terug naar boven