De Kralingsche School voor Basisonderwijs

Rozenburglaan 27 3062 EB Rotterdam

Schoolfoto van De Kralingsche School voor Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groepsgrootte van de groep 8 ligt gemiddeld op 25 leerlingen. 1 leerling telt afgerond op 4%.

Alle 25 leerlingen uit groep 8 hebben deelgenomen aan de Eindtoets. Van de 25 leerlingen die hebben deelgenomen hebben er zes een dyslexieverklaring en één een dyscalculieverklaring. Zij hebben meer tijd gekregen om de toetsen te maken.

Onze schoolscore dit jaar wijkt niet veel af van de voorgaande jaren. Het positieve verschil met de landelijke score is groter dan die van 2019. Onder invloed van de schoolsluitingen is landelijk gezien de Eindtoets 2021 door alle scholen gezamenlijk iets minder goed gemaakt dan de vorige versies.

Aan de berekening van de standaardscores is dit schooljaar niets veranderd. Voor onze school vallen de percentielscores lezen, taalverzorging en schrijven op door hun, voor ons, lagere score. De NPO-middelen worden daarom veelvuldig ingezet voor lezen en taal.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van de Cito-toetsen als methodeonafhankelijk meetinstrument. Er is een toetsronde in januari/februari (M) en juni (E). We werken met de digitale afname, waarbij van alle resultaten een analyse wordt gemaakt. Leerkrachten vergelijken de behaalde resultaten met de verwachting die zij voor hun leerling hadden en bespreken tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen met de IB'er eventuele opvallendheden.

Er wordt wanneer nodig een plan van aanpak opgesteld, waarbij de RT'er ingeschakeld kan worden en er gewerkt kan worden met een handelingsplan voor een individu of een groepje leerlingen. De uitvoering van een handelingsplan kan bij een onderwijsassistent worden ondergebracht.

De groepsleerkrachten werken met groepsplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De niet-methodegebonden toetsen (Cito) worden afgenomen conform de opgestelde toetsagenda en de Cito-voorschriften, aangevuld met schoolvoorschriften. Ouders worden tijdens rapportgesprekken geïnformeerd over de leer- en toetsresultaten; in het rapport middels letterbeoordelingen over de methodegebonden toetsen, processen en werkstukken en Cito middels een uitdraai van de grafieken tot dan toe. 

In leerjaar 7 wordt een voorlopig advies gegeven, waarbij de scores van de schoolloopbaan tot dan toe cognitief gezien (Cito) en gedrag en werkhouding worden meegenomen. Wij zullen te allen tijde kansrijk adviseren.

In leerjaar 8 doen over het algemeen alle leerlingen mee aan de Eindtoets (Cito). Daarnaast biedt de school de ouders de mogelijkheid om bij hun kind in groep 8 de NIO (Nederlands Intelligentie Onderzoek) af te nemen. Ouders krijgen januari/februari het definitieve VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure hebben we beschreven (zie bijlage). 

Wij monitoren of onze afgegeven adviezen kloppen, door oud-leerlingen gedurende hun brugklasjaren te volgen, binnen de grenzen die de AVG hieraan stelt. Wij zijn om deze reden aangesloten bij het Nationaal Cohort Onderzoek van het NRO. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 6 oktober 2020 heeft het inspectiebezoek (binnen de nieuwe kaders en coronamaatregelen) plaatsgevonden. Op basis van het bestuursgesprek en onderzoek in de bij de inspectie bekende officiële documenten van de school (Schoolplan, financiële jaarverslagen, uitstroomcijfers etc.) kwam de inspecteur tot een positief oordeel. De school heeft later in schooljaar 2020-2021 aan een pilotonderzoek van de inspectie meegewerkt. Na het vierjaarlijkse bezoek volgt een rapport en dat zal gepubliceerd worden, o.a. op onze website.

Daarnaast wordt via een cyclisch proces de ouder- en leerlingtevredenheid gemonitord. Momenteel maakt de school gebruik van WMK-PO voor vragenlijsten voor ouders, leerlingen en schoolverlaters. Tussentijds kan een peiling worden uitgezet, eventueel los van dit instrument.

Terug naar boven