Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Elk kind is anders en bijzonder! Daarom besteden wij veel aandacht aan de individuele, creatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Veel aandacht wordt er besteed aan de leervakken, waarbij we uitgaan van de mogelijkheden van de leerling. Om aan de brede ontwikkeling tegemoet te komen is er tevens veel aandacht voor creatieve- en expressieve vorming, gezond gedrag, sport en bewegen en informatievaardigheden. De belangrijkst speerpunten zijn:
- Woordenschatonderwijs groep 1 t/m 8;
- Begrijpend lezen groep 4 t/m 8;
- Extra taalactiviteiten groep 1 t/m 3;
- Extra rekenonderwijs groep 1 t/m 8;
- Studievaardigheden groep 5 t/m 8;
- Muziek in groep 1 t/m 8;
- Techniek in de groepen 1 t/m 8;
- Engelse taal in groep 1 t/m 8;
- Bewegingsonderwijs in groep 1 t/m 8.
Op de Koningin Wilhelminaschool willen we de leertijd effectief besteden omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen.
Het lesmodel van het Expliciete Directe Instructiemodel en de technieken van Teach bieden ons voldoende handvatten om een goed klassenmanagement neer te zetten. Bovendien willen we de leerlingen voldoende leertijd geven (te plannen) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding. In principe trachten we alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
Onze ambities zijn:
- De leerkrachten bereiden zich schriftelijk voor: lesprogramma en tijd(en);
- De leerkrachten zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd);
- Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel);
- De leerkrachten beschikken over een expliciet week- en dagrooster;
- De leerkrachten plannen extra tijd voor taal en rekenen(gelet op de behoeften van onze populatie);
- De leerkrachten variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone basisschool in de buurt kunnen gaan. Ze kunnen zo meedoen in de samenleving op basis van de beste kansen binnen het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd en hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. Scholen moeten voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Dit kan op de school waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe leerling) maar ook op een andere school voor regulier basisonderwijs. Alle scholen moeten in verband hiermee aan de door PPO Rotterdam vastgestelde basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel.
Als ouder(s)/verzorger(s) vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, kunnen ze via het ondersteuningsprofiel alvast een beeld krijgen van wat de Koningin Wilhelminaschool kan bieden. Het uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is ook in te zien op de website van de school en ligt ter inzage bij de directie van de school. Voor leerlingen met zeer ernstige dyslexie is er ondersteuning dmv een speciaal programma. Voor de meer-en hoogbegaafde kinderen is er een plusklas. Op de school wordt logopedie aangeboden door externen. Dit gebeurt op indicatie.
In het schoolondersteuningsprofiel is te lezen aan welke groepen kinderen wij specifieke ondersteuning en dus een passende onderwijsplek kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities schooljaren 2022-2023 en 2023-2024
Bij het onderwijs betrokken teamleden kennen de zorgstructuur en kunnen handelen vanuit de vier ondersteuningsniveaus. De leerkrachten zijn in staat om vorm te geven aan de onderwijsstrategieën die passen bij de verschillende onderwijsaanpakken: basis, verrijkt en verdiept.
De Koningin Wilhelminaschool beschikt over:
- Een protocol meer- en hoogbegaafdheid met als doel een effectief onderwijsaanbod voor de beter presterende leerlingen. Er is sprake van een doorgaande leerlijn binnen de school, welke is vastgelegd in de onderwijsplannen.
- Een protocol dat verheldert welke specifieke interventies op ondersteuningsniveau één en ondersteuningsniveau twee aangeboden kunnen worden
Onze school kent een Voorschool met peuters van 2 tot en met 3 jaar. In onze school is peuterspeelzaal ‘Amber’ gevestigd. 'Amber' maakt deel uit van de organisatie Grow-up.
De peuterspeelzaal vormt samen met de kleutergroepen onze voorschool. De Voorschool is een educatief programma voor kinderen van 2-6 jaar. De peuterspeelzaal, Amber, en de Koningin Wilhelminaschool werken samen aan een doorlopend programma, waarbinnen kinderen spelen en leren tegelijk. Hierdoor is de overgang van de voorschoolse naar de schoolse periode voor kinderen gemakkelijker. Kinderen van vier jaar die goed voorbereid zijn als ze naar school gaan, doen het vaak beter en hebben meer kansen om de school goed te doorlopen. Er is veel aandacht voor taalactiviteiten, waarbij herhaling in kleine groepjes, het werken met een themamuur, vertel-/thematafels en themawoorden in ieder thema terugkomen. Wij doen dit volgens de principes van Ontwikkelings Gericht Onderwijs. (OGO)
Spelenderwijs worden activiteiten aangeboden die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Het kind leert het beste als het iets leuk vindt. Betekenis en betrokkenheid zijn dan ook twee kernbegrippen die passen bij de principes van OGO. Wanneer een kind betrokken is, heeft het alle aandacht voor de activiteit en leert het spelenderwijs nieuwe begrippen. De taalontwikkeling staat daarbij voorop, maar de ontwikkeling van de taalvaardigheid hangt nauw samen met de ontwikkeling op andere terreinen.