Waalse School

Goudseweg 25 3031 XH Rotterdam

  • Schoolfoto van Waalse School
  • Schoolfoto van Waalse School
  • Schoolfoto van Waalse School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

72 van de 73 leerlingen hebben de eindtoets van CITO gemaakt met een gemiddelde score van 533.2. 

Van de 73 adviezen waren er na het maken van de Eindtoets 69 adviezen kloppend of bijna kloppend (advies half niveau lager of hoger), is 95%. 

Voor het schoolrapport met de referentie niveaus verwijs ik u naar bijlage.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf de kleutergroepen volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen via het BOSOS ontwikkelingsvolgsysteem voor kleuters en worden de vorderingen en de resultaten van de kinderen door observatielijsten bijgehouden.

Ook voor de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we naast de methode gebonden toetsen de Cito-toetsen, als onafhankelijk, gestandaardiseerd toetsinstrument. Hiermee kunnen we de resultaten vergelijken met landelijke gemiddeldes en kunnen we de prestaties van de leerlingen volgen en het onderwijsaanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school


Van de 64 adviezen waren er na het maken van de Eindtoets 60 adviezen kloppend of bijna kloppend (advies half niveau lager of hoger), is 92%.

Na het maken van de Eindtoets zijn 20 adviezen heroverwogen.

Van deze leerlingen viel de score van de eindtoets en daarmee samenhangend het advies van Cito een half niveau hoger uit.

Van 1 leerling is een hoger advies overwogen, maar niet gegeven.

Bij 19 leerlingen is het niveau naar boven bijgesteld:

- 1 van BL/KL naar KL

- 2 van KL/TL naar TL

- 3 van TL naar TL/Havo

- 3 van TL/Havo naar Havo

- 7 Havo naar Havo/Vwo

- 3 van Havo/Vwo naar Vwo

Alle leerlingen zijn gestart op de school van eerste dan wel tweede keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zorgen ervoor dat het kind steeds duidelijker ‘voor zichzelf’ naar school komt. Met optimale opbrengsten. Cognitief, sociaal en maatschappelijk.

Onze snel veranderende samenleving vraagt om leerlingen die ‘leren leren’. Onze visie past hierin. Opbrengstgericht werken, samen zoeken en vinden van oplossingen. Met een goede cognitieve ‘gereedschapskist ', voor zowel de leerkracht als de leerling. We ‘lezen’ het kind voordat we het ‘leren lezen’. We ‘lezen’ ook steeds beter elkaar. Een verdere onderbouwing van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Persoonlijk ingekleurde visies hebben plaatsgemaakt voor een gezamenlijk ingekleurde visie. Een visie die we borgen én verder ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen verantwoordelijk zijn
  • Ontwikkeling van het individu
  • In contact met de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2018-2019 heeft de Waalse school op 21 maart 2019 inspectiebezoek gehad. Dit was niet een regulier inspectiebezoek maar een thema- onderzoek op het onderdeel 'didactisch handelen'. Aan het einde van dit bezoek, bestaande uit verschillende observaties van lessen en gesprekken, heeft er een mondelinge evaluatie plaatsgevonden. Tijdens een thema- onderzoek worden er nooit rapportages gemaakt vanuit de inspectie. Als school kregen wij positieve feedback over het didactisch handelen van de leerkracht. De betrokkenheid was groot bij de leerlingen tijdens de lessen.

Terug naar boven