Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Als ouder(s)/verzorger(s) vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, kunnen ze via het ondersteuningsprofiel alvast een beeld krijgen van wat onze school kan bieden. Het uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is ook in te zien op de website van de school en ligt ter inzage bij de directie van de school. Voor leerlingen met zeer ernstige dyslexie is er ondersteuning dmv een speciaal programma. Voor de meer-en hoogbegaafde kinderen is er een plusklas. Op de school wordt Cesartherapie aangeboden door externen. Dit gebeurt op indicatie.
In de groepen 1 en 2 werken we volgens de principes van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
Belangrijke uitgangspunten van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs zijn:
- De brede persoonsontwikkeling van kinderen
- Betekenisvolle activiteiten
- De zone van naaste ontwikkeling
- Zingeving
Door het aanbieden van zinvolle en betekenisvolle activiteiten, dagen we de kinderen uit om in de zone van naaste ontwikkeling te komen. Op deze manier maken jonge kinderen een natuurlijke groei door, passend bij de eigen ontwikkeling van het kind.
Op de Nieuwe Park Rozenburgschool werken we met homogene groepen. Dat wil zeggen; leerlingen van groep 1 zitten bij elkaar in de groep en leerlingen van groep 2 zitten bij elkaar in de groep. Wij zijn van mening dat we op deze manier de leerlingen beter op hun niveau kunnen bedienen. Voor de leerlingen van groep 2 is ook de voorbereiding en overgang naar groep 3 een belangrijk aandachtspunt.
Creatieve vakken en bewegen zijn ook een belangrijk deel van ons aanbod voor het jonge kind.