Protestants Christelijke Basisschool A S Talmaschool

Vaandrigstraat 15 3034 PX Rotterdam

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool A S Talmaschool
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool A S Talmaschool
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool A S Talmaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groepen 0, 1 en 2 werken wij met KIJK!, om te observeren, te registreren en te stimuleren. KIJK! is een digitaal instrument waarmee we de ontwikkeling van het jonge kind volgen. We kijken naar basiskenmerken, betrokkenheid een aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijken we naar de ontwikkeling van de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. 
De KIJK!-registraties worden 2x per jaar, in januari en juni, ingevuld. 

In de groepen 3 tot en met 8 worden de Midden toetsen van Dia (januari) en Eind toetsen van Dia (juni) afgenomen. Na de Midden- en Eindtoetsen is er een studiedag voor het team waarop data geanalyseerd wordt. Er wordt op school-groeps en individueel niveau geanalyseerd. De leerkrachten analyseren niet alleen de toetsresultaten, maar reflecteren ook op hun eigen handelen. Vanuit de analyse worden o.a. groepsplannen gemaakt. Hierbij houdt de leerkracht rekening met de onderwijsbehoeften van iedere leerling.

Na de registraties vindt er een groepsbespreking plaats met de intern begeleider. Na alle toetsen vindt er ook een groepsbespreking met de intern begeleider plaats.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de advisering van onze leerlingen volgt onze school de procedure die is beschreven in de OverstapRoute.

Het definitieve schooladvies komt tot stand na een proces tussen school, leerling en ouders. Dit is niet voor elke leerling hetzelfde.
Het proces bestaat uit:
· Een gesprek over het verwachte uitstroomniveau in groep 6.
· Een voorlopig schooladvies in groep 7 op basis van het verwachtte uitstroomniveau.
· Na de doorstroomtoets in groep 8, ontvangt de leerling een definitief advies in maart 2024.

Adviesgesprek eind groep 7
Eind groep 7 ontvangen leerlingen van school een preadvies. Dit advies is onder andere gebaseerd op (toets)gegevens uit het leerlingvolgsysteem en methodetoetsen, gedrag, werkhouding en motivatie. Tijdens dit gesprek bespreken de leerkracht, ouders en leerling eventuele verbeterpunten voor het komende schooljaar. Op basis van het preadvies kunt u zich gaan oriënteren op een passende middelbare school.
Leerlingen ontvangen vervolgens in groep 8 een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school. Het schooladvies moet passend zijn voor de leerling. Het geeft optimistisch en realistisch de potentie aan van de leerling. In de praktijk betekent dit dat onze school adviseert over het niveau waarop wij verwachten dat de leerling in klas 1 van het vo tot zijn recht komt én uitgedaagd wordt.

Concreet houdt de Adviescommissie bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten:
• Het adviesproces is een continu en gezamenlijk proces. Daarom is er een adviescommissie op school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier bij betrokken. Onze school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen, kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden).
• We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen (LVS=leerlingvolgsysteem) uit groep 6, 7 en 8.
• We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
• We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, leerstijl en talenten op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast.
• We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen.
• We zijn alert op het risico van onder- of over-advisering.

De adviescommissie kent de volgende samenstelling:
· de leerkracht(en) van groep 6-7-8
· de intern begeleider van groep 8
· een directielid.

Tijdens het adviesgesprek ontvangen ouders een kopie van het onderwijskundig Rapport. Hierin staan het schooladvies en de onderbouwing daarvan. Na het schooladvies, maken leerlingen in groep 8 de Doorstroomtoets. Hieruit volgt een toets advies. Is het resultaat op de doorstroomtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan wordt het schooladvies niet naar beneden bijgesteld. Het schooladvies wordt dan automatisch een definitief advies.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het schooladvies? Dan stelt school het schooladvies bij. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dan motiveren waarom dit besluit is genomen.

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

Vanaf schooljaar 2023-2024:
· De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
· Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
· Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
· Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
· Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
· Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
· Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
· Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Schooladvies: enkel en dubbeladvies
Een leerling krijgt een schooladvies voor één schooltype (enkelvoudig) of twee schooltypes (meervoudig/dubbel). Bijvoorbeeld: vmbo-t of vmbo-t/havo.
Hieronder staan alle schooltypes:
· PrO-Praktijkonderwijs
· VMBO-Basisberoepsgerichte Leerweg
· VMBO-Kaderberoepsgerichte Leerweg
· VMBO-Gemengde Leerweg
· VMBO-Theoretische Leerweg
· HAVO Hoger Algemeen Vormend Onderwijs
· VWO Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Talma is een Vreedzame School.

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Ze staan open voor de verschillen tussen de mensen.

De Vreedzame school streeft ernaar kinderen te leren:

  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen
  • verantwoordelijk te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • open te staan voor verschillen tussen mensen 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen centraal
  • Democratische vaardigheden
  • Samen oplossingen zoeken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven