Bogermanschool voor Basisonderwijs

Stichtseplein 3 3074 TN Rotterdam

  • Schoolfoto van Bogermanschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Bogermanschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Bogermanschool voor Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP einduitslag van onze school is in schooljaar 2022-2023 met een score van 82,5 ruim boven het landelijkgemiddelde en de inspectienorm. Wij zijn hier enorm trots op! Waar je wieg staat mag niet je uitstroom niveau bepalen! Daar werken wij als team hard aan, door de lat hoog te leggen en te geloven dat ieder kind kan leren. We werken er gezamenlijk aan om de prestatiekloof te dichten!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bosos en CITO

Wij gebruiken het Bosos leerlingvolgsysteem voor de peuters en kleuters van de groepen 0,1 en 2.

Het CITO leerlingvolgsysteem wordt gebruikt van peuters tot en met groep 8. Dit systeem neemt tweemaal per schooljaar toetsen af.

de resultaten van deze toetsen worden besproken en gebruikt voor begeleiding van de kinderen. Ouders worden ingelicht over de

resultaten van hun kinderen. Vanaf groep 6 wordt door verzameling en inzichtelijkheid van de resultaten duidelijk, welke mogelijkheden

een kind heeft in het voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij zijn bijzonder trots op deze resultaten. Met deze groep leerlingen zijn we in groep 6 begonnen met Goud onderwijs! We streefden naar meer kinderen op het uitstroom niveau van 2F. We wilden iets meer toegroeien naar het landelijk gemiddelde. Met deze resultaten gaan we daar dwars overheen! Dat schept verwachtingen en die mag u ook van ons hebben!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij geloven dat de Wereld op onze kinderen zit te wachten. Dat zij er toe doen en dat willen we zo ook meegeven. We hebben daarom hoge verwachtingen van hen en wij weten dat alles is te leren.

Door in school te werken met vaste routines weten leerlingen wat er van het verwacht wordt en is nauwelijks onrust in de school. We leren en ondersteunen kinderen met welk gedrag je het beste staande kunt houden in de maatschappij.

Wij zien de school als een oefenplaats, hier mag het ook nog wel eens niet goed gaan. Maar we helpen kinderen door hen te leren dat zij zelf andere keuzes kunnen maken. De methode Kwink ondersteund ons hierbij net als bij de verdere burgerschapsvorming van onze leerlingen.

Daarnaast houden we maandvieringen waar schoolregels en afspraken steeds aanbod komen. We vieren daar elkaar successen en zingen gezamenlijk het schoollied. Het is een samenkomst waar we oog hebben voor elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sterke gedragscultuur
  • Routines
  • Hoge verwachtingen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven