Wat is de klachtenregeling?
Een veilig klimaat en goede contacten onderling zijn voor alle belanghebbenden in de school een voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Toch vinden er op school soms gebeurtenissen plaats waar ouders, leerlingen of personeelsleden niet samen uitkomen. U bent dan niet machteloos, maar kunt een klacht indienen. Een klacht indienen kan op elk moment. Wel weegt de klachtencommissie bij haar uitspraak af of er genoeg moeite gedaan is om het probleem op school op te lossen. Een onafhankelijk oordeel van de klachtencommissie kan voor alle partijen een oplossing betekenen. Maar een procedure duurt lang en vraagt veel van de betrokkenen. In veel gevallen is het beter te proberen het niet zo ver te laten komen. Dat kan door met elkaar naar een oplossing te zoeken. De ouders gaan altijd eerst een gesprek aan met de betreffende persoon/leerkracht en gaan samen op zoek naar een oplossing. Lukt dat niet dan kan er een afspraak gemaakt worden met de directie, waar ook de desbetreffende persoon bij aanwezig is.
Op onze school geldt, zoals wettelijk voorgeschreven, een klachtenregeling. Deze gaat pas van start nadat bovenstaande niet de gewenste oplossing heeft opgeleverd. Indien het probleem niet met de leerkracht en directie op te lossen valt, kunt u zich wenden tot mevrouw J. van den Berg, zij is de contactpersoon van onze school en kan u doorverwijzen naar onze externe vertrouwenspersoon. U als ouder kunt ook rechtstreeks contact opnemen:
Vertrouwenspersoon van de PCBO:
Mevr. H. de Haart
Kraaijvangerstraat 28
3071 MC Rotterdam
telefoonnummer: 06 40308024
emailadres: info@dehaartmediation.nl
Stichting PCBO Rotterdam Zuid:
Elzendaal 15,
3075 JA Rotterdam.
Telefoonnummer: 010-4191300
Faxnummer: 010-4197336
Email: pcbo@pcbordam.nl
Landelijke klachtencommissie Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoonnummer: 070-3861697
Email: info@gcbo.nl
Website:www.gcbo.nl
Wat te doen bij klachten over seksuele intimidatie en psychisch of fysiekgeweld?
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouder, leerlingen,docenten, directies en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueelmisbruik;
- lichamelijk geweld;
- grove pesterijen;
- extremisme en radicalisering.
Ernstige klachten die vallen binnen deze categorieën kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal adviseren en informeren. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook begeleiden in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op 0900-1113111 (lokaal tarief)