School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring

Nieuwe Ommoordseweg 30 3068 BT Rotterdam

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kring

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij streven naar een zo goed mogelijke kwaliteit van ons onderwijs. Dit streven naar kwaliteit (het beste onderwijs) is een voortdurend proces. Het streven naar kwaliteit betekent ook dat we voortdurend op zoek zijn naar mogelijkheden om de opbrengsten van ons onderwijs te verhogen. De resultaten worden gemeten op leerling- , op groep - en op schoolniveau. Wij hebben voor onze speciale basisschool schoolstandaarden en ambities opgesteld, waarbij recht gedaan wordt aan onze leerlingen met hun verschillende mogelijkheden. Door aansturing op beleidsniveau (vanuit leerlingenzorg, vanuit het schoolbeleid en middels expertgroepen van leerkrachten) zullen we proberen onze ambities te behalen en de opbrengsten van ons onderwijs te verhogen. Er wordt dan ingezet op het aanpassen van:

1. Leerstofaanbod in leergebieden, kerndoelen, leerlijnen en tussendoelen.
2. Klassenmanagement
3. Leertijd
4. Didactisch handelen
5. Pedagogisch handelen
6. Schoolklimaat

Verdere informatie over dit proces kunt u vinden in ons Zorgplan, deze kunt u downloaden van onze website: www.sbodekring.nl.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Overstaproute

Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.

De aansluiting op het Voortgezet Onderwijs

Wanneer de leerlingen onze school verlaten en naar het Voortgezet Onderwijs gaan, wordt een uitgebreid onderzoek gedaan. De leerlingen krijgen een intelligentieonderzoek. Daarnaast wordt aan de hand van het leerlingdossier, het leerlingvolgsysteem en de sociaal-emotionele ontwikkeling een advies uitgebracht. Aan de hand van dit advies kunnen zij dan worden aangemeld bij een school voor Voortgezet Onderwijs.  

De vormen van Voortgezet Onderwijs 

Na de school voor speciaal basisonderwijs kunnen de leerlingen instromen op een school van het volgende type: 
VSO – Cluster III, gehandicapte en langdurig zieke kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen  
VSO – Cluster IV, kinderen met stoornissen en gedragsproblemen  
Praktijkonderwijs 
VMBO Basis Beroepsgerichte Leerweg 
VMBO Kader Beroepsgerichte Leerweg 
VMBO Gemengde of theoretische Leerweg  

Bij het VMBO (het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs) is speciale begeleiding mogelijk in de vorm van Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO). Hierbij worden de leerlingen in kleinere groepen begeleid en krijgen zij speciale hulp bij het leren. Onze leerlingen gaan overwegend naar het VMBO - al dan niet met LWOO - en naar het Praktijkonderwijs.   

Procedure voor het V(S)O-advies 

De ouders worden ruim van tevoren op de hoogte gesteld van de procedure bij het schoolverlaten, en wanneer de onderzoeken plaats zullen vinden. In november wordt er een ouderavond georganiseerd. Hierbij worden scholen voor Voortgezet Onderwijs uitgenodigd. Ook de scholen voor Voortgezet Onderwijs organiseren zelf informatieavonden en open dagen. De leerlingen bezoeken met de groep een kennismaking dag van een van de scholen. Dit gebeurt onder schooltijd. In januari krijgt u het voorlopig schooladvies te horen van de groepsleerkracht. Op 6 en 7 februari 2024 maakt uw kind de Doorstroomtoets (voorheen Cito-Eindtoets, vanaf schooljaar 23-24 de Doorstroomtoets). Vervolgens wordt u op 19 maart 2024 uitgenodigd op gesprek voor het definitieve schooladvies. Tijdens dit gesprek wordt het Onderwijskundig Rapport (OKR) met u doorgenomen. Naar aanleiding van dit advies kunt u tijdens de Centrale Aanmeldweek (25 t/m 29 maart 2024) een afspraak maken op school voor voortgezet onderwijs om uw kind in te schrijven. Dan neemt de vervolgschool contact met ons op, zodat wij met uw toestemming in een persoonlijk gesprek de overige informatie kunnen geven die nodig is. Dit noemen wij ‘de warme overdracht’.  

Onderwijskundig Rapport (OKR) 

Scholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport (OKR) van de leerlingen op te stellen. In dit rapport zijn naast algemene gegevens ook gegevens opgenomen over de leervorderingen en het gedrag van de leerling. Als u wilt, kunt u uw zienswijze op het OKR invullen. Het OKR wordt opgesteld in het digitale programma “Onderwijs Transparant”. Tijdens het advies krijgt u een code, die u kunt geven aan de school waar u uw kind aanmeldt. Met deze code kan de nieuwe school het OKR digitaal ontvangen.  Het OKR is nodig om uw kind aan te melden voor het VMBO, VMBO met LWOO (Leerwegondersteunend onderwijs) of Praktijkonderwijs, waarvoor een speciale toestemming - een beschikking - van de Regionale Verwijzingscommissie nodig is. Bij dit rapport zitten ook de onderzoekuitslagen van de verschillende onderzoeken die zijn afgenomen. 

Uitstroom schooljaar 2020 - 2021

Gedurende het schooljaar 2020-2021 zijn er 6 leerlingen uitgestroomd naar het Voortgezet Onderwijs. Vijf van deze leerlingen hadden een IQ test gemaakt met als gemiddeld uitkomst een IQ van 86. Een van de leerlingen heeft geen IQ test gemaakt, zijn uitstroom is HAVO geworden. Van de vijf overige leerlingen stroomt 80% uit naar VMBO BL met LWOO en 10% naar Praktijkonderwijs. 92% van de leerling stroomde uit op de verwachte uitstroom, 8% stroomde hoger uit dan de verwachting. 80% van de leerlingen stroomde uit op de verwachte uitstroom en 10% stroomde hoger uit dan de verwachting. 

Uitstroom schooljaar 2021 - 2022

Gedurende het schooljaar 2021-2022 zijn er 9 leerlingen uitgestroomd naar het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen hebben een IQ-test gemaakt met een gemiddelde score van 86. Van de negen leerlingen stroomt 22% uit naar Praktijkonderwijs, 22% stroomt uit naar BL, waarvan 11 % met LWOO. Van de leerlingen stroomt 33% uit naar KL, waarvan 22% met LWOO. Ook stroomt er 11% uit naar VSO en 11% naar TL. Van de 100% stroomt 89% uit naar het niveau dat de basisschool geadviseerd heeft. 

Uitstroom schooljaar 2022 - 2023

Gedurende het schooljaar 2022 - 2023 zijn er 17 leerlingen uitgestroomd naar het voortgezet onderwijs. De gemiddelde score van de IQ-testen die zijn afgenomen bij 16 leerlingen is 79. Van de 17 leerlingen stroomt 18% uit naar VSO (vroegtijdig), 23% stroomt uit naar Praktijkonderwijs, 41% naar BL met LWOO, 12% naar KL met LWOO. Ten slotte stroomt 6% uit naar TL. Van de 100% stroomt 57% uit naar het niveau dat de basisschool geadviseerd heeft eind groep 6 en 43% stroomt uit naar een hoger niveau dan werd geadviseerd eind groep 6. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SBO de kring staat voor het creëren van een omgeving waar leerlingen, ouders en personeel zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen en waar gezamenlijke waarden gedeeld worden. Wij gebruiken op school de Kanjertraining. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.

Vanuit de Kanjertraining hechten veel waarde aan: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. 

Hierbij horen de volgende normen en waarden:

1. Iedereen voelt zich veilig in de groep.
2. We respecteren elkaar.
3. We communiceren positief met elkaar.
4. We werken samen en helpen elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

SBO de Kring krijgt jaarlijks een audit van het bestuur. Hieronder kunt u het meest recente Audit rapport downloaden.

Terug naar boven