Bloemhof

Asterstraat 26 3073 ED Rotterdam

Schoolfoto van Bloemhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs Bloemhof gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. 
Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en inzichten behorende bij Goud Onderwijs worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model OGW4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat. 

Resultaten en eindtoets
In het schooljaar 2022-2023 zijn de onderstaande referentiewaarden behaald door groep 8 bij de IEP-Eindtoets. 

Voor het domein Lezen:
<1F : 6%
  1F : 94%
  2F : 65%

Voor het domein Rekenen:
<1F : 0%
   1F : 100%
   1S : 65%

Voor het domein Taalverzorging:
<1F : 0%
   1F : 100%
   2F : 76%

Hieruit valt op te maken dat groep 8 de ondergrens van de referentiewaarden, welke de Inspectie hanteert, voldoende heeft behaald.
Voor het referentieniveau van 1F geldt namelijk een ondergrens van 85% en voor het referentieniveau van 2F/1S geldt voor obs Bloemhof een ondergrens van 30,3%.

Ook de driejaarsgemiddelden van de school liggen boven de gestelde signaleringswaarden van de inspectie.

De driejaarsgemiddelden van de afgelopen drie jaar zijn:

2020-2021: 1F - 87,8%    2F/1S - 41,9%

2021-2022: 1F - 89,0%    2F/1S - 39,5%

2022-2023: 1F - 91,8%    2F/1S - 49,2%

Onderstaande grafische weergave geeft een vertekend beeld. In deze weergave worden alle leerlingen meegeteld, die de Eindtoets hebben gemaakt. Echter in het schooljaar 2018-2019 hebben zeven leerlingen deelgenomen aan de Eindtoets die voldoen aan de wettelijke ontheffingsgronden (zij hoeven geen Eindtoets te maken). Op basis van deze gronden mag de school de behaalde scores uit het schoolgemiddelde filteren, waardoor er een ander gemiddelde ontstaat. Het driejaarsgemiddelde is na deze herberekening voor referentiewaarde 1F: 89% en voor 1S/2F: 39,5%. Dit zijn de gemiddelden waarmee de school en ons bestuur werkt, dit omdat dit volgens ons de werkelijke driejaarsgemiddelde zijn. Voor een nadere toelichting, met de werkelijke gegevens, welke gebruikt worden voor de evaluatie van ons onderwijs, verwijs ik u naar de bijlage Resultaten en opbrengsten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Omdat wij staan voor optimale kansen voor iedere leerling om deel te nemen en uit te laten stromen naar het juiste niveau vervolgonderwijs en maatschappij streeft obs Bloemhof naar maximale resultaten voor de basisvaardigheden taal, lezen & rekenen. Daartoe hebben wij onze onderwijstijd verlengd en besteden wij in alle groepen extra aandacht aan taal, rekenen en lezen. Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet en brengen de opbrengsten systematisch in beeld middels de OGW4D cyclus: data, duiden, doelen en doen.

Door een cyclus van +/- 8 à 10 weken aan te houden voor de monitoring van de onderwijsresultaten houden we gericht zicht op ons onderwijs. De cyclus ziet er als volgt uit: na 10 weken: tussenopbrengst methode gebonden toetsen - na 20 weken: opbrengstvergadering M-toetsen - na 30 weken: tussenopbrengst methode gebonden toetsen - na 38 weken: opbrengstvergadering E-toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Overstaproute

Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.

Schoolambitie

Door deelname aan Goud Onderwijs is onze ambitie hoog. Onze ambitie is dat meer leerlingen uitstromen naar de hogere segmenten van het Voortgezet onderwijs. De huidige schoolambitie is:
VWO-VWO/HAVO: 20% 
HAVO-HAVO/VMBO TL: 45%              
VMBO TL/VMBO BB: 30%
PRO: 5%                

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Autonomie
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven