Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij maken deel uit van NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid) hierdoor geven wij 10 uur extra les per week.
Zie ondersteuningsprofielToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om de extra ondersteuningsbehoeften van de leerlingen jaarlijks aan te passen.
Jonge kind -
Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel
van de kinderen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan
de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.
VVE
Samen met de Rotterdamse Peuterschool, locatie De Akkers bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan.
Dit houdt in dat het programma van de voorschool en in de kleutergroepen op elkaar aansluit. We werken in groep 1/2 met Schatkist en Logo 3000.
De voorschool gebruikt hetzelfde programma. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande en ononderbroken leerlijn
van peuterspeelzaal naar groep 1
Als uw kind de overstap maakt van onze peuterspeelzaal naar onze basschool, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling,
en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem.
Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind.
Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas.
Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om
toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra
ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren (zie ook kopje passend onderwijs) ·
Voorbereiden op groep 3
Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we 9 thema’s die een periode van
40 weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving
voorbereid op een goede start in groep 3.
We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Groepssamenstelling
Nieuw aangemelde kleuters starten in de instroomgroep op het moment dat de leerling er klaar voor is komen ze in een gemengde groep 1/2 Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten.
Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten
meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte in te spelen.
Het volgen van de ontwikkeling
We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode BOSOS. Dit doen we meerdere keren
per jaar gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de volgende contactmomenten. Naast het gebruik van het
observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons
leerling administratie systeem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop
afstemmen.
Overgang naar groep 3
We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3.
We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen
afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal emotionele factoren.
Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand
aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om
samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend. De procedure om tot dit besluit te komen hebben wij vastgelegd in
het protocol overgang en doublure.