De Mare

Grift 50 3075 SB Rotterdam

  • Een bijzonder aspect van het Montessori-onderwijs wordt gevormd door het speciaal ontworpen materiaa
  • Na 8 succesvolle jaren nemen de 8e groepers in feestelijke stemming afscheid van hun basisschool.
  • In onze inpandige gymzaal, uitgerust met alle moderne materialen en toestellen, ontwikkelen de kinde
  • Onze leerlingen krijgen les van vakleerkracht handvaardigheid in het lokaal speciaal uitgerust voor
  • Het speelplein is uitstekend ingericht om kansen en mogelijkheden te bieden aan de motorische en soc

Het team

Toelichting van de school

De leeftijdsverdeling van het personeel laat zien dat het team van de Mare evenwichtig is opgebouwd. Naast een aantal jongere leerkrachten mogen wij ons verheugen op de aanwezigheid van zeer ervaren, wat oudere, leerkrachten. Deze mix zorgt voor een goede leersituatie voor de kinderen. De oudere leerkrachten begeleiden hun jongere collega's en brengen hen de kneepjes van het vak bij. Ook bij de werving van nieuw aan te stellen personeel houden we rekening met bovenstaande.



Groepsindeling



Hoofdgebouw de Mare ~ Grift 50 



Middenbouw



Groep M1         mevr.   Raquel Hamstra



Groep M2         mevr.   Coco van Klei en mevr. Esther van der Wal                            



Groep M4         mevr.   Désirée van der Poel                       



Groep M5         mevr.   Bianca Hageraats en mevr. Bianca Hoogenboom



Groep M6         mevr.   Gerti van Kampen 



Groep M7         mevr.   Birgitta Biemans en mevr.  Esther van der Wal 



Groep M8         mevr.   Kim van der Jagt en mevr. Esther van der Wal                   



Groep M9         mevr.   Astrid van Straten 



Groep M10       mevr.   Mariska Janssen en mevr. Saskia de Zeeuw 



 



Bovenbouw



Groep B1          mevr.   Didi van den Herik en mevr. Jennifer van Turenhout



Groep B2          mevr.   Jowien Westhoeve en mevr. Dounia Abbadi



Groep B3          mevr.   Robin de Rooij 



Groep B5          dhr.      Daan van der Pol en mevr. Dounia Abbadi



Groep B6          mevr.   Maaike Berkvens en mevr. Jasmijn van der Velden



Groep B7          dhr.      Hanane Boizoragh en mevr. Dounia Abbadi



Groep B8          dhr.      Roland van Straten 



Groep B9          mevr.   Marianne van Houwelingen en mevr. Bianca Hoogenboom



Groep B10        dhr.      Arthur den Boer  



Gebouw de Maretak ~ Grift 42 



Onderbouw



Groep O1         mevr.   Gezina Koopmans 



Groep O2         mevr.   Fatma Senses en mevr. Cat Schoonmade



Groep O3         mevr.   Kleoza Hoti en mevr. Cat Schoonmade



Groep O4         mevr.   Deveny Snijders



Groep O5         mevr.   Liesbeth Taapken en mevr. Cat Schoonmade 



Groep O6         mevr.   Eveline Beker en mevr. Dinie de Bruin



Groep O7         mevr.   Yeter Vural; mevr. Anne-katrijn Slob en mevr. Saskia de Zeeuw       



Groep O8         mevr.   Edith van Kouteren 



Overige functies & taken



Directeur



dhr. Ronald Bakker



Adjunct-directeur



mevr. Ivona Jozic



Bouwcoördinator



mevr. Anne-katrijn Slob - Onderbouw



mevr. Mariska Janssen - Middenbouw



mevr./dhr.    vacant        - Bovenbouw 



Intern begeleider/Aandachtsfunctionaris



mevr. Winnie Hoogvorst - Onderbouw



mevr. Mariska van Noordenne - Middenbouw



mevr. Tamara Brussel - Bovenbouw 



Taalspecialist



mevr. Maaike Berkvens



Rekenspecialist



mevr. Désirée van der Poel



Coach leerkrachten



mevr. Anne-katrijn Slob



Coördinator voortgezet onderwijs



mevr. Ivona Botic Jozic



Preventiemedewerker / Privacy Ambassadeur



dhr. Mark Wijmer / mevr. Winnie Hoogvorst



Handvaardigheidleerkracht



mevr. Aagje Hoekstra 



Gymnastiekleerkracht



dhr. Martijn de Jongh



dhr. Mark Wijmer



Muziekleerkracht



mevr. Mareille de Blok 



Coördinator cultuur en burgerschap



mevr. Aagje Hoekstra



Administratie



mevr. Sanne van der Heiden



Medewerker DC



mevr. Jet van den Berg



Conciërges



dhr.   Ronald Lubeck   



mevr. Shaan Mataw  



Hoofd ICT en facilitaire zaken



dhr. Tarik Maouli 



Ondersteuning



mevr. Saskia de Zeeuw



mevr. Bianca Hoogenboom    



mevr. Jacinta Mom



mevr. Jennifer van Turenhout 



mevr. Dounia Abbadi



mevr. Cat Schoonmade



Schoolmaatschappelijk werkster



mevr. Ashvariya Bhajan



Medewerker ouderbetrokkenheid



mevr./dhr. vacant



Vertrouwenspersonen Intern



mevr. Anne-katrijn Slob



Schoolkrant/Website/Social Media



dhr. Roland van Straten



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof proberen we altijd een vervangende (ambulante) leerkracht voor de groep te plaatsen. Als dit niet mocht lukken wordt de groep verdeeld of gevraagd aan ouder(s)/verzorger(s) of zij hun kind(eren) thuis kunnen opvangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

 



De organisatie van ons onderwijs



De leerkracht



Onze belangrijkste taak is het begeleiden van kinderen in groeien naar sociale, kritische en verantwoordelijke mensen die een zelfstandige visie hebben op de wereld om hen heen en daarin verantwoorde keuzes kunnen maken. Dit betekent dat de leerkracht de begeleider is van uw kind. Ieder kind wordt aangestuurd en krijgt tegelijkertijd ruimte om zijn of haar talenten te ontwikkelen. 



In de groep



De leerkracht loopt kleine en grote rondes in de groep en begeleidt de kinderen indien nodig bij het kiezen van het werk. Een kind krijgt de vrijheid om werk te kiezen aansluitend bij zijn/haar belevingswereld en niveau. De leerkracht geeft, indien nodig, een lesje/instructie behorend bij het gekozen werk. De zelfstandigheid van het kind wordt door deze manier van begeleiden bevorderd en verder ontwikkeld. Een groot gedeelte van de dag werken de kinderen individueel of in groepjes. De kinderen helpen elkaar met hun werk. Doordat er gewerkt wordt in heterogene groepen, schuift ieder kind op van “geholpen worden” naar “zelf kunnen” en “anderen helpen”. 



De onderbouw



In de onderbouw werken, spelen en leren de kinderen samen. Het zintuiglijk materiaal staat centraal. Voor elk deelgebied van de waarneming is een bepaald materiaal ontwikkeld. Juist in deze periode is het kind volop bezig met leren waarnemen. Verder wordt de ontwikkeling van zelfstandigheid, zelfredzaamheid  en sociale vaardigheden gestimuleerd. 



Overgang naar groep 3



We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend.



De middenbouw



In deze bouw is veel aandacht voor de basisvaardigheden: lezen, schrijven, taal en rekenen. De leerlingen werken met montessorimateriaal en aanvullende andere materialen om deze vaardigheden en kennis te verwerven. Het tempo waarin en de manier waarop de kinderen deze vaardigheden leren, oefenen en verwerken verschilt. We proberen daarbij aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften, belangstelling en leerstijl van het kind. Kinderen worden gestimuleerd tot ontwikkeling van een goede werkhouding en een goede organisatie tijdens hun werk. In de middenbouw wordt verwacht dat kinderen gedurende een langere tijd geconcentreerd en zelfstandig aan een taak kunnen werken. Door de manier van werken en de te vervullen taken leren kinderen rekening met elkaar te houden, elkaar te helpen en samen te werken aan een taak. 



De bovenbouw



In de bovenbouw ligt het accent vooral op het toepassen en integreren van alle eerder verworven kennis. Natuurlijk worden de in de middenbouw aangeleerde basisvaardigheden nog verder herhaald en uitgebreid. Het werk en de omgeving wordt steeds meer door kinderen zelf vormgegeven en georganiseerd. In de bovenbouwjaren ontwikkelen kinderen zich tot zelfstandige persoonlijkheden, die kunnen samenwerken en steeds meer verantwoordelijkheid durven en kunnen nemen voor zichzelf, de anderen en de omgeving. Deze zelfstandigheid wordt ook steeds meer naar de buitenwereld verlegd. Ook nieuwe kennis van andere talen, ingewikkelde rekenkundige bewerkingen, het doorgronden van structuren in bijvoorbeeld het ontleden in zinsdelen en woordsoorten, kennis op geografisch, historisch, technisch en maatschappelijk gebied vormen een belangrijk doel in de bovenbouw. Het zich losmaken van de basisschool en het zich voorbereiden op het voortgezet onderwijs is het sluitstuk van deze belangrijke periode. Vanwege de heterogene groepssamenstelling gaat dit proces op een natuurlijke wijze. 



Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school



Aan de hand van het dagelijks werk, bewijswerkjes, methode gebonden toetsen  en de observaties volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind. Naast deze manier van signaleren, vindt er ook systematische signalering plaats. We brengen de ontwikkeling van het kind in kaart bij de kleuters d.m.v. het invullen van Leerlijnen Jonge Kind in ParnasSys en d.m.v. de toetsen Leerling in Beeld van Cito in groepen 3 t/m 8 en. De intern begeleiders stellen een toetskalender samen, waarin vermeld staat in welke week, welke groep, welke toets moet maken.



Overgangsdossier bij het verlaten van de school



Bij de overstap van een leerling naar een andere school stelt de intern begeleider na overleg met de leerkracht en zo nodig de vorige intern begeleider een overgangsdossier ten behoeve van de ontvangende school op. Ook bij de overgang naar een school voor Voortgezet Onderwijs wordt een overgangsdossier opgemaakt. In dat geval heet het Onderwijskundig rapport (OKR). Dit wordt opgesteld in Onderwijs Transparant (OT).  


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De heterogene groepen kenmerken zich door de aanwezigheid van verschillende leeftijden in een groep.

De onderbouw wordt gevormd door groepen waarin 1 en 2 bij elkaar geformeerd zijn, de middenbouw wordt gevormd door de groepen 3, 4 en 5, terwijl de bovenbouwgroepen bestaan uit de groepen 6, 7 en 8.  

Aan het eind van ieder schooljaar stromen kinderen uit groep 2 en 5 door naar de volgende bouw. De keuze naar welke groep en groepsleerkracht deze leerlingen doorstromen wordt bepaald door de school, rekening houdend met de behoeften van het kind die bij het team bekend zijn. Bij de indeling letten wij op:  

-een evenwichtige verdeling van het totaal aantal leerlingen per groep  

-een evenwichtige verdeling van het aantal leerlingen per leerjaar in de heterogene groepen  

-een evenwichtige verdeling van jongens en meisjes  

-de verdeling van leerlingen die extra aandacht behoeven t.a.v. hun gedrag, werkhouding of leerontwikkeling.   

Spreiding van deze leerlingen over de verschillende groepen is nodig om de aandacht voor alle leerlingen zo optimaal mogelijk te maken. Tussentijds worden er geen kinderen verplaatst mits er zwaarwegende redenen zijn die betrekking hebben op bovenstaande om dit wel te doen. Dit wordt altijd besproken met verschillende partijen, waaronder ook de ouders. Het plaatsen van broertjes en zusjes in dezelfde groep vinden wij niet wenselijk. Voor de school is het niet mogelijk om hierbij rekening te houden met de persoonlijke wensen van de ouders. 

Op deze wijze hebben we in de onderbouw 8 groepen samengesteld, in de middenbouw 9 groepen en in de bovenbouw 9 groepen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel is te lezen wat onze specifieke ondersteuning behelst. Uiteraard bieden wij de basisondersteuning, zoals vastgesteld door de samenwerkende besturen.

Ondersteuning voor leerlingen

Passend Onderwijs

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.           

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, bij voorkeur als uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft, bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn. Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u en evt. de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving.

Zorgplicht

Bij de uitvoering van de zorgplicht moet een schoolbestuur eerst kijken wat de school zelf kan doen. Het uitgangspunt is dat de school (schoolbestuur) waarop het kind zit of is aangemeld, eerst alle mogelijkheden onderzoekt om het kind op deze school passend onderwijs te bieden. Als de school waar het kind op zit, of is aangemeld, echt geen passend onderwijsaanbod kan realiseren, dan heeft de school zogenaamde trajectplicht. Dat betekent dat de school dan zelf voor een goede, nieuwe, onderwijsplek voor dit kind moet zorgen. Bij het vinden van een goede school voor hun kind zijn ouders/verzorgers uiteraard heel belangrijk. Ouders/verzorgers met kinderen in de peuterleeftijd oriënteren zich op een nieuwe school. Maar soms gebeurt het ook dat een kind al op een basisschool zit, maar dat het voor het kind beter is als het naar een andere onderwijssetting gaat, waar tegemoet gekomen kan worden aan de onderwijsbehoeften van het kind. Meestal gebeurt dit omdat de huidige school niet aan het kind kan bieden wat het nodig heeft. Het samenwerkingsverband (PPO) speelt hier vaak een ondersteunende rol in.  Deze zorgplicht geldt formeel voor de schoolbesturen en is van toepassing op kinderen die extra (lichte dan wel zware) ondersteuning nodig hebben in het onderwijs. Voorheen moesten ouders zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor hun kind; nu ligt deze verantwoordelijkheid bij de scholen (schoolbesturen). Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: Zorgplicht Als er sprake is van een wachtlijst, heeft de school geen zorgplicht.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.


Schoolondersteuningssprofiel

Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel (SOP).


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambities en doelen van de Mare staan uitvoerig beschreven in ons schoolplan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jonge kind

Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. We werken met de leerdoelen van de SLO kerndoelen het Jonge Kind en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters. Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen. We werken in ieder geval samen met peuterspeelzaal Gro-up.

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal

Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daarvoor toestemming hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de intake met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.

Het aanbod

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar hebben we thema’s die een periode centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken in groep 1 en 2 met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte aan te spreken.

Het volgen van de ontwikkeling

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode SLO doelen Jonge Kind in ParnasSys. Dit zijn de doelen passend bij de leeftijd van de kinderen, waarbij gekeken wordt of het kind zich in de lijn der verwachting ontwikkelt. Dit doen we minimaal 4 keer gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de verslaggesprekken. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerlingadministratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt om ons aanbod hierop afstemmen.

Onze school neemt niet deel aan het VVE-programma, maar onderhoudt wel nauwe contacten met verschillende peuterspeelzalen e.d.

Peuteropvang

Gro-up PSZ

Prokino PSZ

Smurfenland PSZ

B.S.O.  Buitenschoolse opvang

Gro-up BSO

Kinderdam de Kantine

Kinderdam Buitengewoon

De Groene tuin

Prokino

De Maan

                                 

Kinderdagverblijven: 

Kinderdam

Smurfenland

De Maan

De Groene Tuin

Prokino

Terug naar boven