Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De schooltijden, zoals boven genoemd, zijn tevens terug te vinden op onze website, te weten: www.obsdemare.nl.
Ook voor het jaarrooster (evenementen, studiedagen en vakanties) verwijzen wij graag naar onze site.
Veel protocollen e.d. zijn terug te vinden in Teamsomgeving van de school.
Schoolveiligheid
De laatste jaren is het onderwerp veiligheid bij ons op school een vast onderwerp geworden op de agenda’s van de verschillende vergaderingen. De belangen van uw kind en ons personeel staan bij ons hoog in het vaandel. We werken volgens de ARBO voorgeschreven normen en we voldoen aan de richtlijnen, zoals aangegeven door de brandweer, die ons regelmatig bezoekt en controleert. We hanteren een strak geformuleerd ontruimingsplan. De meeste leerkrachten hebben de cursus “levensreddend handelen bij kinderen” gevolgd en een aantal personeelsleden heeft de BHV-cursus met goed gevolg afgerond. Onze school beschikt over een preventiemedewerker. Deze functionaris bewaakt onder andere de fysieke veiligheid, de naleving van de ARBO en het op tijd aanleveren van verschillende cursussen. Het moge duidelijk zijn dat de veiligheid een ieders inzet verlangt en nooit een onderwerp kan zijn dat ‘af’ is. In de komende jaren zal er dan ook steeds meer vorm worden gegeven aan allerlei aspecten die met dit onderwerp te maken hebben. Bij ons op school heeft de wettelijk verplichte risico-inventarisatie en evaluatie plaatsgevonden.Hieruit bleek dat de school in grote lijnen voldoet aan de eisen en dat slechts enkele zaken verbetering behoeven. Dit is opgenomen in het plan van aanpak. U zult dan ook in de toekomst merken dat er aanpassingen gedaan zullen worden. Wij proberenuiteraard de overlast die dit eventueel met zich meebrengt zoveel mogelijk te beperken. Een onderdeel van het plan van aanpak is informatie aan de ouders geven over hoe te handelen bij onverhoopte ontruiming van de school. Als de school in geval van een calamiteit ontruimd moet worden en terugkeer niet mogelijk is, zullen de ouders telefonisch op de hoogte gebracht worden. U wordt dan verzocht uw kind op te halen bij de leerkracht.
Een AED-apparaat is op school aanwezig.(lokaal Astrid van Straten, oudbouw, boven).
Meldcode en SISA
Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
In Rotterdam-Rijnmond is de Regionale Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling van kracht. Elke school moet volgens de wet beschikken over een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een hulpmiddel voor alle medewerkers van de school voor het omgaan met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling bij leerlingen. Deze meldcode is van toepassing op alle personen die binnen de school werkzaam zijn, en dus ook op bijvoorbeeld stagiaires, vrijwilligers en opdrachtnemers. Het doel van de meldcode is dat er, wanneer dat nodig is, zo snel en adequaat mogelijk hulp kan worden geboden aan de betreffende leerling. Dit kan door het doen van een melding bij Veilig Thuis en/of door zelf hulp te verlenen. Met behulp van de stappen uit de meldcode wordt duidelijk wanneer welke actie(s) door de school kunnen worden ingezet. Sinds 1 januari 2019 haar meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling aangepast aan de vernieuwde wetgeving. De meldcode is een stappenplan voor professionals met name leerkrachten, intern begeleiders / aandachtsfunctionarissen en schoolmaatschappelijk werkers, dat houvast geeft en helpt om zorgvuldig te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. De wet Verplichte meldcode en kindermishandeling maakt, dat de school volgens de meldcode dient te handelen.
De Mare werkt met De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze helpt professionals met het signaleren en handelen bij (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling. En bij psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing. Hoe werkt de meldcode? De meldcode is bedoeld voor (vermoedens van) fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing. De 5 stappen in de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpen professionals vanaf het moment van signaleren tot aan het besluit over het al dan niet doen van een melding bij Veilig Thuis: In kaart brengen van signalen met behulp van de signalenkaart. De kindcheck is onderdeel van deze stap en is bedoeld voor professionals om kindermishandeling door volwassen cliënten vroegtijdig te herkennen. Overleggen met een collega of indien nodig met Veilig Thuis: het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Op De Mare zijn er drie aandachtsfunctionarissen die hierover geconsulteerd kunnen worden. In gesprek gaan met de betrokkene(n) om zorgen te bespreken. Ook hier kan de aandachtsfunctionaris een ondersteunende rol hebben. Afweging maken van de ernst van de situatie. Bij twijfel kan altijd contact worden opgenomen met Veilig Thuis. Een beslissing nemen. Het afwegingskader in de meldcode helpt de professional bij het nemen van een beslissing. Indien het besluit genomen wordt te melden bij Veilig Thuis, zal de directie hier altijd bij betrokken zijn. Professionals nemen beslissing De professionals nemen in stap 5 van de meldcode op basis van 2 vragen een beslissing: Is hulp verlenen of organiseren (ook) mogelijk? Hulp verlenen is mogelijk als: de professional in staat is om passende hulp te bieden of te organiseren; de betrokkenen meewerken aan de geboden of georganiseerde hulp; de hulp leidt tot blijvende veiligheid. Is melden bij Veilig Thuis noodzakelijk? Professionals maken een melding bij Veilig Thuis als er sprake is van acute of structurele onveiligheid. Of als hulp verlenen op basis van één van de bovenstaande punten niet mogelijk is. De professional legt alle doorlopen stappen vast in een leerling dossier.
SISA staat voor Signaleren en Samenwerken.
Het is het Samenwerkingsinstrument Sluitende Aanpak. Via SISA werken organisaties, die met kinderen werken, nauw samen. Het is een computersysteem, waarin professionals zorg om een kind kunnen signaleren. Er wordt slechts een betrokkenheidsmelding gedaan. Dit om ervoor te zorgen, dat de samenwerking tussen alle betrokken professionals optimaal en gecoördineerd verloopt. Het melden van betrokkenheid in SISA is een onderdeel van het stappenplan van de meldcode. Meer informatie over Meldcode en SISA is te vinden op: www.sisa.rotterdam.nl
Schoolmaatschappelijk werk
Het SMW is er voor ouders, kinderen en leerkrachten en biedt daar waar nodig ondersteuning gericht op het welzijn van uw kind. U kunt terecht bij het SMW als u vragen heeft over uw kind, bijvoorbeeld over de opvoeding of over het gedrag op school en thuis. Samen met u zoekt de SMW-er naar antwoorden op uw vragen of naar oplossingen van uw problemen. Als u een afspraak wilt maken, kunt u contact opnemen met de IB-er en zal er een afspraak met de SMW-er gemaakt worden. Ashvariya Bhajan is onze SMW-er. Alle maatschappelijk werkers hebben een beroepsgeheim. Ze mogen dus niet zonder uw toestemming met buitenstaanders over uw situatie praten.
Anti Agressie Protocol
Sociale veiligheid vinden we op onze school zeer belangrijk. U mag van de school verwachten dat we respectvol en professioneel met uw kind omgaan. Wij verwachten van de ouders en de kinderen eveneens een respectvolle en fatsoenlijke houding, waarin agressie geen plaats heeft. Mocht er onverhoopt toch een meningsverschil optreden, dan zullen we gezamenlijk een oplossing moeten vinden. Bovenstaande vindt zijn grondslag in het AGSI-protocol, zoals dat door ons bestuur is vastgesteld en we verwijzen hier dan ook graag naar. Tevens is er een pestprotocol op school. Dit is op te vragen bij de school en te vinden op onze website.