obs Charlois

Clemensstraat 117 3082 CE Rotterdam

  • Ontdekkend leren in de onderbouw
  • Sommige lessen zijn buiten veel leuker dan binnen
  • Klaar voor een nieuwe start
  • Fijn spelen op het ruime en groene schoolplein.
  • Hier kunnen we lekker spelen en gymen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 een eindtoets, vanaf schooljaar 2023-2024 verandert dit in de doorstroomtoets. 

De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school gebruikt de tussenresultaten als indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs. 

Als school hebben we per groep per vakgebied streefindicatoren (streefdoelen) opgesteld. Na afname van de cito-toetsen (tweemaal per jaar) gaan we deze tussenresultaten duiden om te bepalen of we onze doelen hebben gehaald en welke groei de leerlingen hebben doorgemaakt. Vervolgens bekijken we wat hieraan mogelijk positief of negatief heeft bijgedragen om zo te bepalen wat heeft gewerkt en wat niet. Aan de hand hiervan stellen we onze aanpak in lesgeven bij. Dit wordt vastgelegd in de onderwijsplannen per vakgebied.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig advies en eindadvies

Leerkrachten van groep 7, directie en IB'er formuleren aan het eind van het schooljaar een preadvies. Ouders kunnen zich op basis hiervan gaan oriënteren op een passende middelbare school. Het preadvies komt tot stand door de zienswijze van de leerkrachten van groep 6 en 7 en het leerlingvolgsysteem (Parnassys). Dit wordt besproken met ouders en de leerling.

In januari volgt voor de leerlingen in groep 8 het voorlopig schooladvies. De leerkracht van groep 8 bekijkt samen met de IB'er of het preadvies nog passend is of dat het moet worden bijgesteld. Dit wordt besproken met ouders en leerlingen.

Na de doorstroomtoets in februari wordt het definitieve schooladvies opgesteld. Ook hier is er overleg tussen de leerkrachten en IB'ers én wordt er gekeken naar de uitslag van de doorstroomtoets. Dit definitieve advies wordt met de ouders en de leerling besproken. Indien de ouders het niet met het advies eens zijn, kan dit worden aangegeven op het adviesformulier en kan hun eigen zienswijze worden toegevoegd. 

De Overstaproute

Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terechtkomen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden.
Onze school houdt zich aan deze afspraken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Obs Charlois maakt zich sterk voor maximale ontwikkeling en talentontplooiing van elke leerling. We streven ernaar dat onze leerlingen opgroeien met een open houding ten opzichte van anderen in een klimaat waarin zij elkaar leren kennen, begrijpen, waarderen en kunnen samenwerken op basis van respect en vertrouwen. Wij creëren een schoolklimaat waarin iedereen (kind, ouder en personeel) zich veilig en betrokken voelt en zijn verantwoordelijkheden kent en neemt. We streven ernaar dat een kind dat aan het eind van groep 8 onze school verlaat zijn kwaliteiten en beperkingen kent en hier goed mee om weet te gaan; een kind dat een als respectvolle deelnemer een actieve rol kan en wil nemen in de eigen leefomgeving en in de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Samen verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wederom heeft obs Charlois een groene kaart gekregen van de inspectie!

Terug naar boven