obs Charlois

Clemensstraat 117 3082 CE Rotterdam

  • Ontdekkend leren in de onderbouw
  • Sommige lessen zijn buiten veel leuker dan binnen
  • Klaar voor een nieuwe start
  • Fijn spelen op het ruime en groene schoolplein.
  • Hier kunnen we lekker spelen en gymen.

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Het team bestaat uit personeelsleden die direct betrokken zijn bij het lesgeven en personeelsleden die er op de achtergrond voor zorgen dat er zo goed mogelijk onderwijs kan worden gegeven.

Ons personeel met lesgevende taken bestaat uit leerkrachten, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Er wordt getracht om voor iedere groep naast de leerkracht extra handen in de klas beschikbaar te maken op een of meerdere dagen per week. Zij geven leerlingen die dat nodig hebben, extra aandacht. Daarnaast krijgt ook iedere groep meerdere lessen per week les van vakkrachten, omdat die expertise hebben op hun vakgebied (muziek, gymnastiek, dans, techniek en ict). 

Ons personeel zonder lesgevende taken bestaat uit de intern begeleiders, de medewerker ouderbetrokkenheid, de administratief medewerker, de conciërge en de directie.

We zijn trots op ons team waarin we een grote diversiteit hebben in etniciteit, leeftijd en ervaring!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om te voorkomen dat er lessen uitvallen door ziekte of andere afwezigheid van leerkrachten hanteert de school de volgende oplossing: 

1. Na ziekmelding van een leerkracht wordt een van de eigen leerkrachten ingezet, die op dat moment geen vaste groep heeft.

2. Indien die niet beschikbaar zijn, wordt er gekeken of één van de onderwijsassistenten (tijdelijk) de groep over kan nemen. 

3. Indien bovenstaande opties niet mogelijk zijn, wordt er een invalleerkracht gevraagd bij het bestuur.

4. Als er geen invalleerkrachten beschikbaar zijn, kan de groep worden verdeeld over andere groepen in de bouw, de kinderen krijgen dan eigen werk mee.

5. Is ook dit niet mogelijk, dan kan er bij hoge uitzondering besloten worden om een groep een dag vrij te geven. Hiervan worden de ouders altijd schriftelijk of telefonisch op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school krijgen naast het wettelijk aantal vastgestelde uren wekelijks 10 uur extra les, dit valt onder de daprgrammering.

De leerlingen in de groepen 1,2 gaan wekelijks 5 uur langer naar school dan minimaal vereist is. Deze uren worden deels gegeven door de eigen leerkracht en deels door een vakleerkracht voor de vakken: Gymnastiek (Lekker Fit), Muziek (SKVR), Dans (SKVR). Daarnaast hebben deze groepen 5 uur extra dubbele bezetting (een onderwijsassistente) in de groep.

De leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 gaan wekelijks 6 uur langer naar school dan minimaal vereist is. Deze uren worden deels ingevuld door de eigen leerkracht en deels door vakkrachten voor de vakken: Gymnastiek (Lekker Fit), Muziek (SKVR), Engels en Techniek. Daarnaast is er voor deze leerlingen na schooltijd een aanvullend aanbod voor 4 uur, waarmee de 10 uur extra leertijd wordt bereikt. Het extra aanbod bestaat uit activiteiten op gebied van sport. creativiteit, reken- en leesonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning

Ondersteuning aan alle kinderen vindt dagelijks plaats in iedere groep, van peuters tot en met groep 8. Ondersteuning kan gericht zijn op zowel het leren als op gedrag. Ondersteuning kan geboden worden aan een kind dat ergens moeite mee heeft of aan een kind dat juist meer uitdaging nodig heeft.Dit doet de leerkracht tijdens de reguliere les of op momenten dat er ondersteuning in de groep is van een co-teacher, een leraarondersteuner of een onderwijsassistent. 

Zorgplicht

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, bij voorkeur als uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de school te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Schoolondersteuningssprofiel

Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning [ https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf ] . Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5. Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

Aan onze school is een schoolcontactpersoon en een ouderfunctionaris vanuit PPO verbonden. Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naast de ambitie om ons onderwijs steeds een stukje beter te maken, investeren wij in het bieden van een optimale talige omgeving en het beter kunnen bieden van ondersteuning op het gebied van taalspraakproblemen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Er wordt gewerkt vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Binnen een thema, dat 4-6 weken duurt,  wordt gewerkt aan doelen op gebied van taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

VVE

Samen met Peuterschool obs Charlois van de Rotterdamse Peuterschool bieden wij voor- en vroegschoolse educatie aan. Er wordt gewerkt vanuit SLO-doelen en het programma wordt waar mogelijk op elkaar afgestemd.

Starten in groep 1

Als uw kind de overstap maakt van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf naar de basisschool, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen een overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Kinderen die bijna 4 jaar zijn, mogen ook een aantal keer komen wennen in groep 1. 

Groepssamenstelling

Met ingang van schooljaar 2023-2024 starten wij met een groep 1, een groep 1-2 en een groep 2-3. In groep 1 kunnen de jongste kinderen rustig wennen aan de schoolse routines. Wanneer zij beschikken over belangrijke basisvaardigheden kunnen ze doorstromen naar groep 1-2. In de combinatiegroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Door samen te spelen en te werken leren zij van en met elkaar. De oudste kleuters werken in beide groepen 2 aan de einddoelen van groep 2. Op deze manier worden zij optimaal voorbereid op de overgang naar groep 3.

Het volgen van de ontwikkeling

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode.  Door de ontwikkeling van uw kind nauwgezet te volgen kunnen we ons onderwijsaanbod optimaal afstemmen op de behoefte van uw kind. De ontwikkeling van uw kind wordt een aantal keer per jaar met u besproken. Uiteraard kunt u, indien nodig, een afspraak maken met de leerkracht om belangrijke zaken te bespreken.

Overgang naar groep 3

Een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint en zich conform leeftijd ontwikkelt, stroomt door naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen.

Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend. 

Terug naar boven