openbare basisschool Eduard van Beinum

Bizetlaan 2 3055 SB Rotterdam

  • Schoolfoto van openbare basisschool Eduard van Beinum
  • Schoolfoto van openbare basisschool Eduard van Beinum
  • Schoolfoto van openbare basisschool Eduard van Beinum
  • Schoolfoto van openbare basisschool Eduard van Beinum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van IEP eindtoets welke in april 2023 werd afgenomen. U kunt onze resultaten ook mooi in beeld zien op Scholen op de Kaart website. In schooljaar 2022-2023 was het resultaat op de IEP eindtoets gemiddeld 85,5. Dit resultaat is boven het landelijk gemiddelde van alle scholen die de IEP als eindtoets gebruiken.

Naast het gemiddelde eindresultaat kijken wij bij de eindtoets ook naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste resultaten de signaleringswaarden vanuit de inspectie geformuleerd en de percentages passend bij onze schoolweging. Vanuit deze vergelijking bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren. De huidige resultaten liggen in het schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging.

Aan het eind van elk jaar verlaat een aantal leerlingen onze school. Onze huidige uitstroomgegevens van groep 8 zijn: 30% VWO, 35% HAVO/VWO en 35% VMBO.  In dit schooljaar wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Het afname moment verandert naar de eerste twee weken van februari 2024. Voor meer informatie verwijzen u graag naar onze website, het onderdeel “schooladvies en voorgezet onderwijs” op de Scholen op de Kaart website en de website van KoersVO.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten (midden en eind) worden 2x per jaar met het team besproken. Daarnaast wordt het uitgebreid geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de intern begeleider. Ook de directie is hierbij betrokken. Op basis van de analyse worden groepsplannen opgesteld.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies maken we als school gebruik van “De negen uitgangspunten” voor een passend schooladvies van BOOR en de “Handreiking schooladvisering” van de rijksoverheid. Hierbij kijken wij zorgvuldig naar de volgende onderdelen van de harde data en zachte data:

Harde data:

  • Leerlingvolgsysteem (IEP): Hierbij nemen we de vaardigheidsgrafieken als uitgangspunt. Hoe ziet de ontwikkelingslijn er vanaf groep 4 uit? De resultaten van begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs. 
  • Methode toetsen: Is de leerling in staat het geleerde werk zelfstandig te reproduceren? Kan de leerling binnen de gestelde tijd de toets afronden? Heeft de leerling begeleiding nodig bij het maken van de toetsen?

Zachte data:

  • Inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen: Zet de leerling door als het moeilijk wordt? Kan de leerling zich concentreren op zijn werk? Of heeft hij/zij hier hulp bij nodig? Is de leerling betrokken bij de instructie? Wat is de kwaliteit van het werk. Is de leerling snel tevreden of daagt hij/zij zichzelf uit? (Eigenaarschap) 
  • Executieve functies: Denk hierbij aan vaardigheden als plannen, reflecteren en zelfstandig werken centraal staan.
  • Motivatie: Neemt de leerling zelf initiatief bij het verwerken van de stof? Wil de leerling dingen zelf doen/leren of heeft het hierbij ondersteuning of sturing nodig?
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoe zit de leerling in zijn vel? Zijn er bijzonderheden? Hoe veerkrachtig is de leerling? Hoe is het contact met klasgenoten?
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij stimuleren het zelfvertrouwen bij kinderen rondom hun eigen ontwikkeling. Op de Eduard van Beinum worden kinderen niet met andere kinderen vergeleken maar met zichzelf: leerkrachten geven kinderen inzicht in waar ze staan en hoe ze verder komen. Leerkrachten weten bovendien welke werkvormen ze moeten gebruiken om de betrokkenheid van kinderen bij de lessen te stimuleren. Zo kunnen kinderen meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling.

De leerkracht past het onderwijs aan aan verschillende niveaus binnen de groep. Zo zorgt de Eduard van Beinum ervoor dat alle leerlingen vanuit de verbondenheid met hun groep werken aan een optimale beheersing van de basisvakken. Het onderwijs in de basisvakken wordt aangevuld met een rijk, aanvullend aanbod in projecten of cursussen. Zo zorgt Eduard van Beinum er ook voor dat kinderen zich breed kunnen ontplooien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid vanuit 8 beloften
  • Samenwerking met kind en ouder
  • Persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 10 januari 2012 heeft de inspectie de Eduard van Beinum bezocht. De inspectie heeft ons weer een groene kaart gegeven en het basistoezicht gehandhaafd.

Terug naar boven