Klachtenregeling openbaar onderwijs Rotterdam
Op de school kunnen zich zaken voordoen waarover iemand een klacht wil indienen. Een goede afhandeling van klachten is in het belang van de klager, maar ook in het belang van de school. Klachten hebben immers ook een signaalfunctie en kunnen er toe leiden dat de kwaliteit van het onderwijs en de gang van zaken op school verbeteren.
Hieronder staat weergegeven welke mogelijkheden er zijn om klachten in te dienen. Dit varieert van het bespreken van de klacht met degene op wie de klacht betrekking heeft tot het indienen van een formele klacht bij de landelijke klachtencommissie.
De precieze regelgeving is opgenomen in de Klachtenregeling Openbaar Onderwijs Rotterdam 2008 die op elke school aanwezig is. Een klacht wordt in eerste instantie op het niveau van de school ingediend.
Hierbij zijn er afhankelijk van de situatie in het algemeen de volgende mogelijkheden:
- Voorleggen aan degene op wie de klacht betrekking heeft.
- Voorleggen aan de schoolleiding (dit nadat het bovenstaande niet tot een oplossing heeft geleid).
- Vertrouwelijk bespreken met de vertrouwenspersoon (ook voor advies over de vraag wel of geen klacht in te dienen).
Dit is bij ons: Annemieke Krijger. Telefoon Schiebroek: 010 4180862
Er zijn twee externe vertrouwenspersonen voor stichting BOOR aangesteld:
Als dit alles niet tot een oplossing leidt kan men de klacht schriftelijke aan het bevoegd gezag voorleggen. Het aanspreekpunt namens het bevoegd gezag bij klachten is de bestuurssecretaris. Het bevoegd gezag zal proberen te bemiddelen. adres: Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam t.a.v Gerard Drukker Postbus 23058 3001 kb Rotterdam t: 010 – 2821725 f: 010 – 2821800 e: [email protected]
Hiernaast bestaan nog de volgende mogelijkheden: Vertrouwelijk bespreken met een externe vertrouwenspersoon (ook voor advies over de vraag wel of geen klacht in te dienen). De contactgegevens externe vertrouwenspersonen zijn te krijgen bij de schoolleiding of bij de Schoolcontactpersoon.
Klacht melden bij het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs. Voor klachten op het gebied van (seksueel) geweld, intimidatie, discriminatie, onverdraagzaamheid, radicalisering en dergelijke: 0900 1113111 (lokaal tarief) Indien u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht door de schoolleiding, het bestuur of de externe vertrouwenspersoon kunt u uw klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs Postbus 85191 3508 AD Utrecht
T: 030 – 2809590
F: 030 – 2809591
E: [email protected]
Inspectie van het onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de kwaliteit van het onderwijs en valt organisatorisch onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Je vindt op de website onder meer de beoordeling van de inspectie over scholen, de zogenoemde Kwaliteitskaarten. De kaarten zijn er voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Informatie kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl.