De Vierambacht

Nozemanstraat 75 3023 TM Rotterdam

  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindopbrengsten & schooladvies
Afgelopen schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van de IEP-eindtoets die in april 2023 werd afgenomen. Wij kijken bij de eindtoets naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het hogere streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste score met de ambitie van onze school, de signaleringswaarden van de inspectie en ons gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Na het analyseren van deze gegevens bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren.

In schooljaar 2022-2023 was het resultaat op de IEP-eindtoets gemiddeld 80,6 punten. Dit resultaat is boven het landelijk gemiddelde (79,5). De resultaten liggen in schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging. Hoewel we over onze resultaten tevreden zijn, blijven we altijd streven naar verbetering.

Wat gaan we behouden?
- de leerlingen verwerken meer in schriften;
- integratie van begrijpend lezen met technisch lezen en taal;
- structureel automatiseren en dictee;
- hoge verwachtingen van leerlingen door hen zoveel mogelijk mee te laten doen op 1F.

Wat gaan we anders doen?
Op het onderdeel rekenen valt nog winst te behalen. We verwachten dat als we de volgende aanpassingen in ons onderwijs aanbrengen dat ook die resultaten zullen verbeteren. Het gaat om:
- een doelgericht aanbod voor sterke rekenaars;
- het aanbod van de methode afstemmen op de IEP;
- aanvullend ontwikkelingsmateriaal rekenen in de groepen 1/2.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Vierambacht gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling.

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. 

De tussenresultaten van de leerlingen van De Vierambacht bestaan uit de registratie van Kijk! in groep 1/2 (februari en juli) en de toetsresultaten van de IEP-toetsen gemaakt door de leerlingen van groep 3 t/m 8. We analyseren ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies maken we als school gebruik van “De negen uitgangspunten” voor een passend schooladvies van BOOR.

Hierbij kijken wij zorgvuldig naar de volgende onderdelen van de harde data en zachte data:

Harde data:
-Leerlingvolgsysteem (IEP toetsen): Hierbij nemen we de ontwikkelscore als uitgangspunt. Hoe ziet de ontwikkelingslijn er vanaf groep 3 uit? De resultaten van begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs.
-Methode toetsen: Is de leerling in staat het geleerde werk zelfstandig te reproduceren? Kan de leerling binnen de gestelde tijd de toets afronden? Heeft de leerling begeleiding nodig bij het maken van de toetsen?

Zachte data:
-Inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen: Zet de leerling door als het moeilijk wordt? Kan de leerling zich concentreren op zijn werk? Of heeft hij/zij hier hulp bij nodig? Is de leerling betrokken bij de instructie? Wat is de kwaliteit van het werk. Is de leerling snel tevreden of daagt hij/zij zichzelf uit? (Eigenaarschap)
-Motivatie: Neemt de leerling zelf initiatief bij het verwerken van de stof? Wil de leerling dingen zelf doen/leren of heeft het hierbij ondersteuning of sturing nodig?
-Sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoe zit de leerling in zijn vel? Zijn er bijzonderheden? Hoe veerkrachtig is de leerling? Hoe is het contact met klasgenoten?

Eindtoets wordt doorstroomtoets
In dit schooljaar wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Het afnamemoment verandert naar de eerste twee weken van februari 2024. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zicht tegelijk aan op de middelbare school.

Aan de hand van de harde en zachte data wordt een beeld gevormd van passend vervolgonderwijs. Halverwege groep 7 geven we een voorlopig advies. Op basis van alle data volgt in groep 8 het definitieve advies van de school t.a.v. het vervolgonderwijs voor een leerling. Dit advies wordt met de leerling en ouders besproken. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

Vervolgens verzorgt de groepsleerkracht met de intern begeleider de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. Deze aanmelding wordt vergezeld van een onderwijskundig rapport. Onze recente uitstroomgegevens van groep 8 zijn: 

VWO - 10 leerlingen
Havo/VWO - 9 leerlingen
Havo - 0 leerlingen
VMBO TL/Havo - 19 leerlingen
VMBO TL - 8 leerlingen
VMBO B/K - 7 leerlingen
PRO - 0 leerlingen
VSO - 1 leerling

De leerlingen van onze school vinden een goede aansluiting in het voortgezet onderwijs. Dat merken wij aan de terugkoppelingen die plaats vinden van het VO en aan de data (NRO) die ons vertellen dat een hoog percentage leerlingen het onderwijs blijft volgen conform het advies van onze school.

De Overstaproute
Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dit te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken: overstaproute

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

We zijn er van overtuigd dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen als zij zich veilig voelen. Door de nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positieve groepsvorming te leggen, proberen we dit zo veel mogelijk te realiseren. Onze kernwaarden hebben een zichtbare plaats in het lokaal. Samen met de kinderen worden bij deze waarden geragsregels en afspraken gemaakt. Wekelijks biedt de leerkracht lessen aan uit de methode Leefstijl. Zo ontwikkelen de leerlingen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en positief bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.

Tevens zetten wij  interventies in(groepsafhankelijk) zoals Rots & Water, speltherapie of gesprekken met de schoolmaatschappelijk werkster.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen & Waardering
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Hierbij treft u de waardering aan van de Rijksinspectie met betrekking tot de kwaliteit van de school.

Terug naar boven