De Vierambacht

Nozemanstraat 75 3023 TM Rotterdam

  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht
  • Schoolfoto van De Vierambacht

Het team

Toelichting van de school

Naast een vast team van bevoegde leerkrachten en onderwijsondersteuners maken we voor diverse vakken gebruik van vakleerkrachten. Op onze school zijn de volgende vakleerkrachten aanwezig:

  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor groep 3 t/m 8
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor groep 1/2
  • Theaterdocent voor groep 1 en 2
  • Muziekleerkrachten groepen 1 t/m 4 (zingen in de klas)
  • Muziekleerkrachten groepen 5 en 6 (Ieder Kind Een Instrument)
  • Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
  • Vakleerkracht digitale vaardigheden

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof van het personeel vindt in principe plaats tijdens de schoolvakanties. Leerkrachten die recht hebben op studieverlof (voor het behalen van een master) of op extra verlof i.v.m. verhuizen worden zoveel mogelijk door vast personeel vervangen. In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep opgevangen door de onderwijsassistent of verdeeld over de andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Vierambacht wordt gewerkt binnen het leerstof-jaarklassenmodel: ieder leerjaar heeft een vastgesteld pakket aan leerstofinhouden en doelen, waarbinnen we gedifferentieerd werken. Zo komen we tegemoet aan de specifieke behoeften van minimaal drie groepen leerlingen: kinderen die zich ontwikkelen volgens de brede norm die gangbaar is, kinderen die meer uitdaging aankunnen en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

We gaan nog een stapje verder voor leerlingen die sneller door de leerstof kunnen. Als leerlingen de doelen binnen het leerjaar gemakkelijk eigen maken en de verrijkingsstof goed aankunnen, dan personaliseren we het aanbod. Deze groep leerlingen stelt samen met de leerkracht een persoonlijke lijst met doelen samen uit bijvoorbeeld een hoger leerjaar. 

Kunst, cultuur, theater, muziek en sport
Kunstzinnige en culturele ontwikkeling leiden tot een betere emotionele weerbaarheid, meer mogelijkheden jezelf te uiten en betere leerprestaties. Op De Vierambacht staat jaarlijks kunst en cultuur als thema centraal en komen afwisselend beeldende vorming, toneel, dans en muziek aan bod.

- Muziek o.l.v. de SKVR voor groep 1 t/m 4. De groepen 5 en 6 leren een instrument te bespelen.
- Onze gymlessen worden gegeven door vakdocenten van LekkerFit!
- De groepen 1 t/m 4 krijgen les van docenten van de Theaterschool
- Kunstlessen: Atelier Punt 5 biedt lessen aan onder en buiten de les gebonden tijd

Engels in groep 1 t/m 8
Wie de Engelse taal beheerst, kan zich overal ter wereld verstaanbaar maken. Kinderen kunnen vrij gemakkelijk een tweede taal aanleren. Door gebruik te maken van de taalontvankelijkheid van jonge kinderen, kunnen zij de taal "natuurlijk" verwerven. Geen stampen van woordjes, maar gewoon spelenderwijs in de klas door middel van aansprekende activiteiten en uitdagend lesmateriaal. Wij geven Engels in alle groepen.

Burgerschap
Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.

In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming?een vaste?basis?in?ons?dagelijkse onderwijs.? We besteden?elk?moment van de dag aandacht aan?onze sociale?omgang;? met?elkaar spelen en werken,?elkaar helpen en respect hebben voor anderen?en onze omgeving.? We leren onze kinderen over?de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.?

In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad.

In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. ?

Burgerschap komt op?onze school terug in taal- en rekenlessen, Wereldoriëntatie, Leefstijl?en de methode KWINK.

Ieder jaar evalueren we op schoolniveau de impact van ons Burgerschapsaanbod met ons jaarplan, de tevredenheidspeiling, ons Leerlingvolgsysteem voor Sociale en Emotionele ontwikkeling en middels Rovict. Op leerlingniveau evalueren we dit met een specifieke test en toetsen uit onze methodes die een relatie hebben met Burgerschapsdoelen.

Vormingsonderwijs
Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouders kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen.

Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen.

Op Obs de Vierambacht wordt het Vormingsonderwijs aangeboden met onderwijsprogramma Wereldwijzer. Dit zijn Vormingslessen waarbij vakleerkrachten uit diverse levensbeschouwingen gezamenlijke lessenseries verzorgen. De eigen groepsleerkracht is betrokken bij de lessen. Wekelijks volgen alle leerlingen uit de groepen 5 en 6 deze lessen, wisselend in blokken bij verschillende vakleerkrachten. Elk blok wordt afgesloten met een gezamenlijke dialoogles, waarin leren van elkaar centraal staat. De school werkt in dit programma samen met de organisaties van HVO en GVO

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleutergroepen  zijn heterogeen(groepen 1/2) samengesteld. Kinderen van 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in de klas. Op deze manier stimuleren we zowel de sociale ontwikkeling (elkaar helpen) als het soepel laten verlopen van de overgang van thuis naar school en de aansluiting naar groep 3. De verdeling van de tijd over de diverse vakgebieden is een indicatie per week. Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen worden hierin eventueel aanpassingen gedaan om hun ontwikkeling te optimaliseren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het continurooster (5-gelijke-dagen-model) wordt lunchtijd als onderwijstijd gerekend. De onderwijsinspectie heeft hiervoor speciale richtlijnen vastgesteld waaraan wij voldoen. 

NB. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep, kan de besteding per vakgebied verschillen van bovenstaande urentabel. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht
Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn, als dit niet zo is dan helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school.

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Schoolondersteuningsprofiel
Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Ons SOP is te vinden op de website.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5.Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

-binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of

- vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO: Nicole Kijkuit.

Heeft u als ouder vragen over passend onderwijs, dan kunt u deze altijd stellen aan de school. Kan de school uw vraag (nog) niet (volledig) beantwoorden, dan kunt u ook terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Van presteerling naar leerling
Elke leerling is uniek. Met eigen ambities en talenten. Om alle kinderen onderwijs op maat te bieden ontwikkelen we ons de komende jaren in leerdoelgericht lesgeven en coachen. Het werken vanuit leerdoelen i.p.v. leertaken helpt leerlingen vooruitkijken. Waar ga ik naartoe? Dat geeft de leerling de mogelijkheid om zelf mee te denken over de manier om daar te komen. Om aan te sluiten op de onderwijsbehoeften heeft een leerling keuzemogelijkheden nodig, uitdaging om sneller en complexer te leren. De leerling wordt betrokken bij diens eigen leerpad. We dagen de leerling uit om zichzelf te verrassen of te bevestigen dat hij meer kan en weet dan dan vooraf gedacht. We leren de leerling te leren om de best werkende strategieën in te zetten. Hiervoor heeft een leerling overzicht nodig. Waar ga ik naartoe? Hoe weet ik dat ik daar ben? Hoe kom ik daar?

Op dit moment onderzoeken we de invoering van een leerdoelgericht kindportfolio en worden leerkrachten geschoold om coachgesprekken te voeren met kinderen. Tevens richten we ons op een inhoudelijke doorgaande lijn van peuters naar kleuters. De eerste stap is reeds gezet en elke locatie heeft een inpandige peuterspeelzaal.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school wordt in de kleutergroepen gezorgd voor een doordacht spel- en activiteitenprogramma. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen zodat zij iedere dag opnieuw uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

Van peuterspeelzaal naar groep 1
Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal Peuter en Co naar school zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas. Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren.

Voorbereiden op groep 3
Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we vijf thema’s die een periode van zes tot acht weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Groepssamenstelling
We werken in groep 1 en 2 met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte in te spelen.

Het volgen van de ontwikkeling
We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode KIJK!. Dit doen we 2 keer gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de Ontwikkelgesprekken. Vanaf 1 augustus 2022 mogen wij geen toetsen meer afnemen bij de kleuters. Dat doen we pas vanaf groep 3. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons administratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Overgang naar groep 3
We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend. De procedure om tot dit besluit te komen hebben wij vastgelegd in het protocol overgang en doublure dat op te vragen is bij de leerkracht.

Terug naar boven