De Korf Montessori

Korfmakersstraat 80 3026 XJ Rotterdam

  • Ervaren en ondervinden, zo leer je de wereld kennen.
  • Als je graag naar school komt leer je beter.
  • Een kleine school waar iedereen elkaar kent.
  • Door elkaar te helpen, voor elkaar te zorgen en samen te leren kom je verder.
  • Door ruimte te krijgen om je eigen interesse te volgen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De referentieniveaus van het afgelopen schooljaar liggen zijn voldoende en boven de correctiewaarde die bepaald is voor onze school. Voor ons zijn de cito eind scores naar verwachting gezien de extra zorg voor een aantal leerlingen in deze groep 8, o.a. op het gebied van leren 

Belangrijk is dat iedere leerling met een score passend bij zijn/ haar niveau en verwachting onze school verlaat en dat zien wij bij onze leerlingen terug! 

Een herberekening van onze cito eindtoets is niet opgenomen in Schoolvensters. De gemiddelde cito eindscore voor 2023 komt voor onze school op 525.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsuitslagen (Cito) spelen een belangrijke rol in het onderwijs en dus ook op onze school. De inspectie gebruikt de Citoresultaten om te kijken of een school voldoende resultaat behaalt. De school zelf gebruikt de toetsresultaten voor verschillende doeleinden, maar voornamelijk om ons onderwijs op maat aan te bieden. Er worden verschillende toetsen afgenomen.    

De methode-gebonden toetsen

Een spellingdictee, een reken- en taaltoets. Bij deze toetsen kijkt de leerkracht of de leerlingen de aangeboden stof van het afgelopen blok beheersen. Zo kan de leerkracht kijken of de groep of enkele leerlingen nog herhaling nodig hebben voordat zij verder gaan met de volgende leerstof.

Het leerlingvolgsysteem

Citotoetsen en KIJK! In januari en juni worden Citotoetsen afgenomen en bij de kleuters observaties gedaan met KIJK! voor o.a. taal en rekenen. Met deze toetsen en observaties wordt gemeten of de leerlingen op niveau zijn voor bijvoorbeeld rekenen ten opzichte van het gemiddelde in Nederland. Ook, en dat is nog belangrijker, kunnen wij kijken of de leerlingen voldoende gegroeid zijn; hebben wij uit elke leerling gehaald wat erin zit? Met de gegevens uit de toetsen observatie kunnen wij per leerling bepalen wat er nodig is aan leerstof en onderwijsaanpak voor de komende periode. Het resultaat van ons onderwijs en de ontwikkelingen van onze leerlingen is natuurlijk veel meer dan alleen cijfertjes. Veel belangrijke vaardigheden die wij onze leerlingen meegeven zijn niet in cijfers uit te drukken en niet alle kinderen volgen de standaardlijn van het gemiddelde. Naast taal en rekenen, vinden wij het erg belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot nieuwsgierige, zelfredzame, zorgzame en zelfstandige mensen met een goede werkhouding. Ook de sportieve en creatieve kant van het kind willen wij ontwikkelen en het kind kennis meegeven over de wereld om ons heen. In de vordering- en rapportavonden informeren wij ouders over de ontwikkeling van deze vaardigheden. Uiteindelijk hebben deze vaardigheden ook invloed op de Cito-cijfers. volgen of een kind zich op dat gebied goed ontwikkelt of dat er hulp nodig is. De resultaten van alle toetsen zetten wij in ons administratiesysteem ParnasSys. Zo kunnen wij met grafieken en tabellen de ontwikkeling van een leerling goed volgen, maar ook de resultaten van een groep en van de hele school.   W   

Onderwijskundig rapport

Scholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport (OKR) van de leerlingen op te stellen wanneer zij de school verlaten. In dit OKR zijn naast algemene gegevens ook gegevens opgenomen over de leervorderingen en het gedrag van de leerling. Als een ouder dat nodig acht, kan een eigen zienswijze op het OKR ingevuld worden. De nieuwe school (andere basisschool of het voortgezet onderwijs) zal dit rapport (digitaal) opvragen wanneer uw kind van school verandert. Wanneer een nieuwe leerling die op een andere school heeft gezeten en bij ons wordt aangemeld, zullen wij bij de vorige school ook een onderwijskundig rapport opvragen. Zo kunnen wij met ons onderwijs goed aansluiten op het niveau van de nieuwe leerling.

Resultaten eindtoets en Schooladviezen Leerlingen sluiten de basisschool af met de eindtoets. Deze geeft een niveau aan voor taal en rekenen. Onze cito eindscores bevestigen meestal waar wij in de voorgaande jaren met de leerling naar toe hebben gewerkt. In een enkel geval wijkt deze score af en gaan wij met de leerling en de ouders in gesprek over een eventuele aanpassing van het VO-advies. Op de website van ‘Scholen op de Kaart’ kunt u de Cito-eindscores van de laatste jaren bekijken en naar welke vormen van voortgezet onderwijs onze leerlingen zijn uitgestroomd Ieder jaar nemen wij afscheid van een groep leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Velen van hen hebben de gehele basisschooltijd bij ons op school gezeten. Wij wensen hen allemaal heel veel succes in de toekomst! Aan het einde van vorig schooljaar verlieten 23 leerlingen onze school. Er komen nog regelmatig oud-leerlingen even langs en dan is het fijn om te zien dat zij het goed doen!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder jaar nemen wij afscheid van een groep leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaat. Velen van hen hebben de gehele basisschooltijd bij ons op school gezeten.

De Overstaproute Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.

Resultaten en eindtoets Voor de  eindtoets kijken we  naar de behaalde percentages op de referentieniveaus voor taal en rekenen. We kijken hierbij het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het hogere streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste score met de normen van onze stichting, de signaleringswaarden van de inspectie en ons gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Na het analyseren van deze gegevens bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren. De referentieniveaus van het afgelopen schooljaar liggen iets lager dan de jaren er voor. Voor ons zijn deze scores naar verwachting gezien de extra zorg voor een aantal leerlingen in deze groep 8, o.a. op het gebied van leren Belangrijk is dat iedere leerling met een score passend bij zijn/ haar niveau en verwachting onze school verlaat en dat zien wij bij onze leerlingen terug!

Aan het einde van vorig schooljaar verlieten 15 leerlingen onze school. We wensen hen allemaal heel veel succes in de toekomst! Op de website van Scholen op de Kaart kunt u onze de gegevens over de uitstroom inzien, onze gemiddelde eindscores en naar welke scholen onze leerlingen zijn uitgestroomd. Zelf gebruiken wij deze gegevens van de afgelopen 3 jaar om te zien of onze verwijzing van de basisschool naar het voortgezet onderwijs goed is geweest. Er komen nog regelmatig oud-leerlingen even langs en dan is het fijn om te zien dat ze het goed doen!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten.

De identiteit van de school; Openbaar en Montessori wordt door het team en de ouders als meerwaarde uitgedragen. Onze identiteit staat voor : Samen opgroeien en leren. De ander welkom heten, mogen zijn wie je bent, open staan voor een ander, interesse tonen in elkaar, naar elkaar luisteren en aandacht geven aan elkaar. Maar nog meer om er samen iets van te maken: Zorgen voor elkaar, samenwerken, de verbinding zoeken, elkaars talenten benutten, samen gaan voor resultaat en samen het leven vieren!     De openbare identiteit vertalen wij in onze dagelijkse activiteiten , lessen en sociale omgang.

De Gouden Regels van De Korf zijn de basis hiervoor:

  • Wij gaan vriendelijk met elkaar om
  • Wij helpen en zorgen voor elkaar
  • Wij luisteren naar elkaar
  • Wij zorgen voor een schone en prettige leeromgeving
  • Wij gaan samen voor een goed resultaat

Deze basis kun je terugvinden in ons positief sociale klimaat waar wij elke dag met elkaar voor gaan!    


Vitamine V

Wij geloven dat kinderen de mogelijkheid moeten hebben om ook zelf de wereld om hen heen te Verkennen. Verkennen is zelf nieuwe dingen Vinden, je soms Vervelen om met je Verbeelding weer Vindingrijk te zijn of Vast te stellen dat iets klopt om zo je eigen persoonlijkheid te kunnen Vormen. Bij deze vitamine V’s hoort ook de vitamine V van Vies! Wanneer kinderen op gaan in hun eigen onderzoek, wroeten zij in het zand, experimenteren zij met verf, ontdekken zij hoe hoog zij kunnen klimmen, hoe sterk zij zijn, welke woorden zij mogen gebruiken en nog Veel meer! Onze boodschap aan u is om uw kind de ruimte te geven om vitamine V tot zich te nemen: kleren die vies mogen worden, schoenen waar zij goed op kunnen (hard) lopen, klimmen en klauteren en af en toe tijd om niets te doen en de kans om af en toe ondeugend te zijn. Zo kan uw kind zich ten Volle Vermaken en zich Verrijken.        


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor elkaar
  • Positief omgaan met elkaar
  • Samen bereik je meer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2015 heeft De Korf na een verbetertraject van de inspectie een basisarrangement (Groene kaart) gekregen. Sindsdien heeft de school de kwaliteit van het onderwijsaanbod voor taal en rekenen ruim voldoende weten te behouden. Dit heeft de school ruimte gegeven om te kunnen investeren in een breder onderwijsaanbod.

Zo hebben we vorm gegeven aan ons 'Kosmisch Onderwijs'; een aanbod waarin o.a. wereldoriëntatie, techniek en digivaardigheden een plaats krijgen. Een aanbod waarin onze leerlingen zelf onderzoek doen en waar ruimte is voor vrije keuzes en het zelf aansturen van het leerproces. Een aanbod gericht op de toekomst.

Terug naar boven