Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouwgroepen is er dagelijks een kring. Hierin kunnen de kinderen aan elkaar vertellen wat hen bezighoudt. Ze leren zo naar elkaar te luisteren. Ook leren zij bepaalde gedragsregels bij een gesprek zoals niet door elkaar praten en op je beurt wachten. In de kring komen ook een aantal vaste onderwerpen terug, zoals: tellen van de kinderen, de dagen van de week, de kalender, de tijdsindeling en het lesprogramma van de dag. Na het kringgesprek gaan de kinderen aan het werk. Meestal kunnen zij zelf kiezen, in bepaalde gevallen zal de groepsleerkracht hen in hun keuze sturen. De kinderen kunnen kiezen om met montessorimateriaal te werken of voor andere activiteiten zoals puzzelen, verven, enzovoorts.
We bewegen dagelijks met de kinderen. Ze krijgen gymnastiek in het speellokaal. Wanneer het weer het toelaat spelen de kinderen buiten op hun eigen plein. ’s Middags beginnen de kinderen weer in de kring. Dan ligt het accent meer op groepsactiviteiten zoals voorlezen, rijmwoorden verzinnen, letterspelletjes, begrippen aanleren als meer/minder, voor/achter. ’s Middags knutselen ze regelmatig.
Montessorionderwijs is individueel, ontwikkelingsgericht onderwijs. De kinderen werken in hun eigen tempo en op hun eigen niveau, alleen of samen aan de leerstof. Bij de keuze voor de methodes waar wij mee werken, hebben we ons vooral laten leiden door de mate waarin kinderen hiermee ook individueel aan het werk kunnen. Naast individuele instructie geven de leerkrachten ook algemene groepslessen. Dit kunnen ontwikkelingslessen zijn, of instructielessen aan de hand van een van de methodes. De methodes worden bij de hoofdvakken integraal gebruikt door de leraren en daar waar nodig aangevuld met extra stof. Voor de toetsing van de leerstof maken we gebruik van methode-onafhankelijke (Cito) en methodegebonden toetsen.
Wij werken in het samenwerkingsverband (PPO Rotterdam) samen met andere scholen in Kralingen Crooswijk.
Via dit samenwerkingsverband blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van (passend) onderwijs. We denken met elkaar mee als er uitdagingen zijn en vangen leerlingen voor elkaar op als dat nodig is.
Op die manier is er voor elk kind een passende plaats op een van de scholen in de wijk.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.