-Intakegesprek: Voordat een kind op school begint, ontvangen de ouders een intakeformulier. Kort na het begin van de kinderen, bij voorkeur binnen een week, heeft de adjunct-directeur een gesprek met de ouders, aan de hand van het formulier.
-Zes-weken-gesprek: Zes weken nadat een kind op school is begonnen (of het nu een verticale of horizontale instromer betreft), worden de ouders door de leerkracht uitgenodigd voor een gesprek. In dat gesprek wordt kortgesloten of het kind goed in zijn/haar vel zit, de ouders tevreden zijn over de gang van zaken tot dan toe en of alle informatie helder is.
-Informatieavonden: Aan het begin van het schooljaar worden de ouders uitgenodigd om in de groep te komen om zich op de hoogte te stellen van de gang van zaken in die specifieke groep.
-Afstemmingsgesprek: In het begin van het schooljaar worden alle ouders uitgenodigd om over hun kind, en dan met name de kindkenmerken en de sociaal-emotionele ontwikkeling te bespreken. We vragen dan naar de verwachtingen van de ouders en spreken dan de verwachtingen van de school uit. Vanaf groep 5 zijn hierbij de leerlingen aanwezig.
-Inloopochtenden: In de groepen 1 en 2 zijn wekelijks, telkens op verschillende weekdagen inloopochtenden. In de groepen 3 t/m 8 zijn vier keer per jaar inloopochtenden, waarbij ouders het werk van hun kind kunnen bekijken.
-Spreekmiddagen/-avonden: Twee keer per jaar wordt het rapport van de leerlingen besproken met de ouders. Op basis van deze gesprekken kan een herijking van onderwijs aan individuele leerlingen plaatsvinden.
-Rapporten: Leerkrachten rapporteren de resultaten van het onderwijs over de ontwikkeling of vaardigheidsgroei. Samen met het bijgevoegde overzicht van school-overstijgende toetsen uit het LVS vormen zij het uitgangspunt van de communicatie met de ouders over de ontwikkeling van de kinderen.
-Informatieavonden VO: Aan het begin van het kalenderjaar worden de ouders van groep 7 en 8 uitgenodigd om zich op de hoogte te stellen van de gang van zaken in het VO en de basale kenmerken van de diverse scholen en schoolvormen.
-Adviesgesprekken VO: Aan het begin van het kalenderjaar wordt er een adviesgesprek gehouden met de ouders en leerling over de uitstroom naar het VO.
-Huiswerk: Vanaf groep 4 krijgen de kinderen al huiswerk mee naar huis, of de taak om een boekpresentatie of spreekbeurt voor te bereiden. Het is de bedoeling dat ouders hun kind hierbij ondersteunen.
-Directie: De directie, IB en leerkrachten hanteren een open-deur-beleid, waarbij de deur van het klaslokaal en kantoor letterlijk zo vaak mogelijk, maar zeker tijdens in- en uitgaan van de school, open staat. Daarmee willen zij de drempel zo laag mogelijk houden. Uiteraard is het in een aantal gevallen wenselijker om een afspraak te maken om in een rustige setting gesprekken te kunnen voeren
-Ouderbetrokkenheid is tevens gericht op didactische ondersteuning in processen op de school. De Hildegaertschool heeft als doel ouders in te zetten in processen die in de groepen lopen en waarbij extra inzet van didactische aard nodig is. De ouders zetten zich, samen met de Extra Ondersteunings-leerkrachten en geselecteerde groep 7 en 8 leerlingen, in voor het verhogen van de efficiency van de leeslessen. De ouders lezen elke dag 30 min. met leerlingen.