Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs

Spoorweghaven 174 3071 ZG Rotterdam

  • Schoolfoto van Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Basisschool de Wissel voor Interconfessioneel Basisonderwijs

Het team

Toelichting van de school

Naast de inzet van vakleerkrachten zijn er ook remedial teachers op school die extra instructies verzorgen voor zowel de zwakkere als de sterkere leerlingen. 

Voor de leerlingen in de bovenbouw worden door externe deskundigen extra lessen verzorgd in studievaardigheden en leren leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze voorkeur gaat uit naar een interne vervanging. In noodgevallen worden kinderen na instructies verdeeld over andere klassen. We hebben gelukkig nog nooit klassen naar huis hoeven sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de hoofdvakken taal en rekenen vinden wij dat kinderen ook andere competenties moeten kunnen ontwikkelen die hen verder helpen in het vorm geven van hun verdere leven. Wij geven uw kind graag iets extra's mee. Daarom zijn er elke week lessen op het gebied van Sport, Engels, Techniek en Muziek. De lessen worden gegeven door de vakdocenten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

* Onder taal valt ook (ww) spelling en woordenschat.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor de komende jaren staat het werken aan burgerschapsonderwijs centraal. Het beleid wordt geïmplementeerd zodat de leerlingen een compleet aanbod krijgen op het gebied van Sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Er worden in de school coaches opgeleid om dit proces te begeleiden en te borgen. 

Digitale geletterdheid staat ook op het programma. De ict specialist begeleidt het proces van de invoering van het lesprogramma. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie jonge kind op De Wissel

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig, van meet af aan uit op sociale binding en op het verwerven van kennis en vaardigheden. Op De Wissel vinden we welbevinden en betrokkenheid belangrijk voor het jonge kind. Welbevinden ontstaat als tegemoet gekomen wordt aan de basisbehoeften van kinderen. Het kind is vrij van emotionele belemmeringen, nieuwsgierig en ondernemend en heeft zelfvertrouwen. Betrokkenheid zegt iets over de mate waarin het jonge kind geboeid is, vol overgave bezig is. Het richt alle aandacht op de bezigheid van dat moment en vergeet als het ware de tijd en de wereld om zich heen. Het kind is gedreven om ergens grip op te krijgen, iets voor elkaar te krijgen. Deze gedrevenheid komt voort uit een gezonde nieuwsgierigheid. Een kind dat betrokken is, ontwikkelt zich.Als kinderen zich veilig voelen en het gevoel hebben grip te hebben op de omgeving, durven ze initiatief te nemen en zelfstandig een activiteit uit te voeren zonder directe begeleiding van de leidster of leerkracht. Afspraken en routines zijn belangrijk om de groep tot een prettige en voorspelbare leeromgeving te maken waarin een kind zich veilig kan bewegen.De ontwikkeling van het jonge kind verloopt sprongsgewijs met grote verschillen tussen kinderen. Onderbouwleerkrachten op De Wissel hebben daarom om een observerende grondhouding met een brede kennis van de ontwikkelingslijnen. De ontwikkeling van ieder kind in de groep wordt systematisch in kaart gebracht. Zo wordt op groepsniveau zichtbaar waar en voor wie extra uitdaging, stimulans en ondersteuning wenselijk is voor een harmonieuze en brede ontwikkeling.Spel is een levensbehoefte voor kinderen. Om tot spel, bewegen en dus tot leren te komen is een rijke, uitdagende en stimulerende speelleeromgeving essentieel. Het jonge kind leert daarbij het best wanneer wordt aangesloten bij herkenbare thema’s binnen een betekenisvolle context, die de interesse van kinderen wekken. De speelleeromgeving is stimulerend, kinderen komen er graag en voelen zich er thuis. Daarbij is het thema een middel om doelgericht aan de slag te gaan met de brede ontwikkeling van het kind. De kracht ligt in het met elkaar verbinden van diverse betekenisvolle spelsituaties in de speelleeromgeving (bijvoorbeeld in hoeken, activiteitmomenten in de kleine en grote groep, op ons leerplein en buiten op het plein). Vanuit het vrije spel, waarin de kinderen lerend spelen, leren de jonge kinderen vaardigheden die ze voorbereiden op de schoolse vaardigheden die ze vanaf groep 3 nodig hebben.Het jonge kind mag zich ontwikkelen in zijn eigen tempo. Laat de volgende stap op de ontwikkelingslijn langer op zich wachten, dan wordt de ontwikkeling van het kind van dat moment gerespecteerd. De leerkracht biedt het kind mogelijkheden om betekenisvolle ervaringen op te doen die de ontwikkeling kunnen stimuleren. Er wordt gebruik gemaakt van EDI als middel om doelgericht te werken aan doelen in de kleine kring of in de hoeken. Op De Wissel hebben we veel kinderen die opgroeien in een laaggeletterde thuissituatie, waardoor ze met weinig voorkennis starten op onze school. Door achterstanden op te sporen en direct actie te ondernemen maken we hun wereld groter: klanken, letters, rijmen, woorden, tellen, getallen en algemene kennis. We vinden goede prentenboeken dan ook erg belangrijk en we zetten close reading in vanaf groep 1. Meer weten is voor de kinderen ook meer genieten!

Op De Wissel streven we naar een soepele overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 is het jonge kind klaar voor het schoolse leren, terwijl tegelijkertijd de spelontwikkeling nog doorloopt. Daarom vinden wij ook in groep 3 spelend leren nog steeds belangrijk.

Voordat kinderen als vierjarige starten op de Wissel is er overdracht door IB met de voorschool indien het kind hier naar toe is geweest. Met de voorschool wordt bekeken welke ondersteuning nodig is om aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te kunnen voldoen. Binnen Kiddoozz en de Wissel is dezelfde schoolmaatschappelijk werkster werkzaam. Dit zorgt voor korte lijnen als kinderen doorstromen. Waar nodig observeert IB van de Wissel een kind op de groep bij een vroegschool. IB is beschikbaar voor collegiale consultatie op aanvraag van een vroegschool en op initiatief van IB bij Kiddoozz. Directie, IB en VSMW-er zijn op de hoogte van de ondersteuningsbehoefte van kinderen bij de vroegschool middels een  overdracht en een bespreking die hieruit voortvloeit. Dit betreft kinderen die zijn aangemeld bij De Wissel. De gemeenschappelijke visie zorgt ervoor dat we op dezelfde manier naar kinderen kijken. Deze overdracht staat los van de individuele overdracht per kind. Kinderen worden op de vroegschool door de leerkrachten systematisch geobserveerd middels KIJK!. IB is dagelijks in de groepen aanwezig om te observeren. De zorgstructuur is opgenomen in het zorgplan. Kiddoozz en de Wissel verwijzen bij stagnering in de taalontwikkeling door naar logopedie of Auris. Een dagdeel in de week is er een ambulant begeleider met expertise op het gebied van taalontwikkeling werkzaam op school.Op De Wissel wordt intensief samengewerkt met de voorschool Kiddoozz. Zij zitten met 4 groepen in twee lokalen op De Wissel. Binnen deze samenwerking is de tool Kwaliteitsversterking voor- vroegschoolse educatie vanuit de gemeente ingevuld. 

Om deze samenwerking te versterken en de kwaliteit van de VVE te vergroten wordt de komende jaren extra aandacht besteed aan de volgende domeinen: didactisch handelen, groepsruimte, visie en de doorgaande lijn. De school heeft hiervoor continuering in de kleuterbouw nodig en ruimte en tijd om met de ingeslagen weg de domeinen te versterken. Scholing en ondersteuning afgestemd op de acties die verbonden zijn aan de domeinen waar nodig. Daarnaast is het verstevigen van de doorgaande lijn met Kiddoozz essentieel. Het is de ambitie om binnen vijf jaar op alle domeinen minstens gevorderd te behalen. Het geven van goed onderwijs is hierbij altijd prioriteit. 

Terug naar boven