Wat is de klachtenregeling?
In de eerste plaats kunnen ouders terecht bij de directie of de vertrouwenspersoon.
Inspectie van het onderwijs en het bestuur
Indien u een vraag, opmerking of klacht voor wilt leggen aan de inspectie van het onderwijs, dan kunt u hiervoor terecht bij Postbus 51. U kunt hen per mail bereiken op [email protected] of gratis bellen naar 0800-8051.
Voor een klachtmelding over seksueel, psychisch of lichamelijk geweld kunt u een vertrouwensinspecteur bellen op nummer 0900-1113111. Verdere informatie kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl. onderdeel Klachtenregeling en het adres van ons schoolbestuur. Als het soms niet gaat zoals u wilt, is de groepsleerkracht de eerste persoon om uw zorgen mee te bespreken. Komt u er niet uit of zijn de problemen meer school gebonden, dan kunt u een afspraak maken met iemand van de directie. We proberen dan samen een oplossing voor het probleem te zoeken.
Zoals voor iedere basisschool in Nederland verplicht is, heeft ook de RK Maria Basisschool een klachtenregeling. Deze ligt op school ter inzage. Elk schoolbestuur is wettelijk verplicht een algemene klachtenregeling op te stellen. Het schoolbestuur waar onze school deel van uitmaakt, de RVKO, heeft één klachtenregeling voor alle scholen. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school of de kinderopvang zullen in onderling overleg tussen ouders, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de behandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een klacht worden ingediend bij de bovenschoolsmanager van de school of de landelijke klachtencommissie. Ook kan men, met name bij privacygevoelige zaken, in contact treden met de vertrouwenspersoon van het schoolbestuur. De bovenschoolsmanager, de landelijke klachtencommissie en de vertrouwenspersoon zullen altijd eerst nagaan of getracht is de klacht op schoolniveau op te lossen. Als dat niet het geval is, kan eerst voor die weg worden gekozen. Het verdient aanbeveling een klacht eerst in te dienen bij de bovenschoolsmanager. De afhandeling van een ingediende klacht bij de klachtencommissie duurt minimaal 3 maanden. Indiening van de klacht bij de bovenschoolsmanager neemt niet weg dat, indien men van mening is dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, alsnog de klacht kan worden ingediend bij de landelijke klachtencommissie. Het indienen van klachten en de wijze van afhandeling daarvan zijn aan regels gebonden. Deze regels zijn vastgelegd in de klachtenregelingen van ons schoolbestuur, de RVKO. De RVKO kent drie klachtenregelingen, te weten:
a. De algemene klachtenregeling voor de basisscholen.
b. De algemene klachtenregeling voor de kinderopvang (RVKO en SKPR).
c. De (klachten)regeling voor (een vermoeden van) seksueel misbruik en of (een vermoeden van) seksuele intimidatie in de basisscholen en de kinderopvang.
De klachtenregelingen zijn te verkrijgen via de directie of de contactpersoon van de school. De directie en de contactpersoon van de school beschikken ook over de contactgegevens van de bovenschoolsmanager en de vertrouwenspersoon. De klachtenregelingen zijn tevens te vinden op de website van ons schoolbestuur www.rvko.nl/De-RVKO/Onderwijs/Klachtenregelingen Contactgegevens Schoolbestuur Postadres: RVKO Postbus 4250 3006 AG Rotterdam Bezoekadres: Stationssingel 80 3033 HJ Rotterdam Tel.: 010 453 75 00 Email: [email protected]